افزایش قیمت آرد/ نرخ جدید برای صنف و صنعت اعلام شد



نرخ جدید آرد صنف و صنعت بر اساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی و تائید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اعلام شد.

 

 
به گزارش صبح ساحل، نرخ جدید آرد صنف و صنعت بر اساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی و تائید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اعلام شد.

بر این اساس نرخ آرد ۱۸ درصد سبوس‌گیری شده به ازای هر کیلو ۱۵۷۰۰ تومان، آرد ۲۱ درصد سبوس‌گیری شده ۱۶,۰۰۰ تومان و آرد ۲۷ درصد سبوس‌گیری شده ۱۶,۹۰۰ تومان تعیین شد.

قابل ذکر است، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید کیلویی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده، که ۱,۰۰۰ تومان هم به عنوان جایزه در نظر گرفته شده است.

 

قیمت ماکارونی افزایش می‌یابد؟

مرتضوی گفت: قیمت ماکارونی (هر کیلوگرم) در برندهای مختلف تاکنون بین ١٣ تا ١۵ هزار تومان قرار داشت. با توجه به افزایش پنج برابری نرخ آرد، نمی‌توان انتظار داشت که بازار ماکارونی بدون نوسان به کار خود ادامه دهد.

اگر تا کنون قیمت ماکارونی افزایش نیافته، به این دلیل است که هنوز شرکت‌ها برای خرید جدید مراجعه نکرده‌اند. به همین دلیل وقفه ١۵ روزه‌ای در تولیدات صنف و صنعت رخ می‌دهد.

پیش از این نیز بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان داد که قیمت خرید آرد برای قنادی‌ها در کمتر از یک در سال جدید رشد ۵۷ درصدی داشت.

 

مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید ماکارونی گفت: در ۴۸ ساعت گذشته دولت مصوبه جدیدی را نیز برای افزایش نرخ حمل‌ونقل کرایه‌های خودرو ابلاغ کرد که در مجموع همه این موارد روی قیمت تمام‌شده کالا‌ها تاثیر خواهد گذاشت .

مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید ماکارونی گفت: در ۴۸ ساعت گذشته دولت مصوبه جدیدی را نیز برای افزایش نرخ حمل‌ونقل کرایه‌های خودرو ابلاغ کرد که در مجموع همه این موارد روی قیمت تمام‌شده کالا‌ها تاثیر خواهد گذاشت و ما شاهد یک تغییر ۴۰۰ درصدی در قیمت ماکارونی خواهیم بود.

اولین نشانه حذف ارز ترجیحی در صنعت آرد دیده شده است. پس از افزایش ناگهانی قیمت آرد در سال جاری حالا نوبت به گرانی محصولات وابسته به آرد رسید. البته دولت تاکنون از افزایش نرخ آرد نانوایی‌ها جلوگیری کرده و تصمیم گرفته است به شکل دستوری بهای این محصول را ثابت نگه دارد، آن‌طورکه محمدرضا مرتضوی، رییس انجمن آردسازان می‌گوید با پنج برابرشدن قیمت آرد، احتمالا بهای ماکارونی هم رشد خواهد کرد.

به گزارش اعتماد، ترکش‌های رشد نجومی قیمت آرد صنعتی حالا به محصولات وابسته رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت آرد برای اصناف و صنایع از ۲۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان در سال جدید رسید. موضوعی که می‌تواند قیمت ماکارونی، کیک، کلوچه، نشاسته، رشته و … را تحت‌تاثیر قرار دهد.
 

رشد ۴۰۰ درصدی قیمت ماکارونی

مهرداد چنگیزی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید ماکارونی در واکنش به افزایش ۵ برابری قیمت آرد گفت: این افزایش قیمت تصمیم دولت بود و یارانه آرد صنف و صنعت را قطع کرد که مسلما این افزایش قیمت بر قیمت همه محصولاتی که بر پایه آرد هستند تاثیر مستقیم خواهد داشت و نرخ گلوتن را نیز بالا می‌برد.

به جز این موضوع در ۴۸ ساعت گذشته دولت مصوبه جدیدی را نیز برای افزایش نرخ حمل‌ونقل کرایه‌های خودرو ابلاغ کرد که در مجموع همه این موارد روی قیمت تمام‌شده کالا‌ها تاثیر خواهد گذاشت و ما شاهد یک تغییر ۴۰۰ درصدی در قیمت ماکارونی خواهیم بود.

 

منابع: تجارت نیوز، خبرآنلاین، فرارو

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها