گفت‌وگوی صبح ساحل با حسین محمدی ناخدای قشمی شناور «آذرخش909»

ستیز با امواج سهمگین ماجرای قایقی سرگردان



هوا تاریک است و طوفانی. بیم امواج سهمگین باعث شده شناورها اجازه تردد نیابند. اما خبر می‌رسد که قایقی سرگشته در دریای متلاطم و خروشان درخواست امداد دارد. این در حالی است که شب قبل از حادثه در هوای طوفانی یک فروند اتوبوس دریایی با 22 سرنشین در مسیر جزیره هرمز به سمت بندرعباس به دلیل اتمام بنزین و آب‌گرفتگی واژگون و غرق‌شده بود. براثر این حادثه تلخ و دردناک به دستور مسئولان، هیچ ‌یک از شناورهای سبک اجازه تردد نداشتند. آن شب خدمه شناور «آذرخش 908» به ناخدای حسین محمدی در اسکله حقانی حضور داشتند. خدمه‌ای که در آن موقعیت بد آب و هوایی دل به دریا زدند تا سرنشینان قایق از مرگ نجات یابند. « در آن شب دریا طوفان خیلی سهمگین و شدیدی بود مانند شب قبل از حادثه غرق شدن اتوبوس دریایی. من و دو نفر از خدمه با شناور آذرخش و همچنین برادرم به نام محمد ناخدای شناور «صفا جزیره» درون اسکله شیفت بودیم که تماسی از اداره کنترل بنادر برقرار شد مبنی بر اینکه قایقی با دو نفر مسافر و یک نفر ناخدا نزدیک اسکله باهنر در حال غرق شدن است، شناور ناجی به مأموریت نجات بیماری در کشتی اعزام‌شده بود و باید ما به محل اعلام‌شده می‌رفتیم. در آن موقعیت بد جوی، با دو شناور به محل اعلام‌شده رفتیم زمانی که قایق را اطراف اسکله باهنر یافتیم نصف آن پر از آب و سرنشینان حالشان بد بود و فکر نمی‌کردند نجات یابند. تلاش کردیم تا قایق غرق نشود، با اسکله حقانی تماس برقرار کردیم و ماجرا را شرح دادیم و بیان داشتد که تا اعزام شناور ناجی زمان می‌برد، بدین ترتیب با پرتاب طناب و به کسل قایق؛ سرنشینان بدحال به درون شناور انتقال دادیم، ناخدای جوان و بی‌تجربه در آن هوای طوفانی آن زن و مرد را از درگهان به مقصد بندرعباس سوار کرده بود و در بین راه موتور قایق براثر طوفان خراب‌شده بود. این حادثه در بهمن‌ماه سال 90 رقم خورده بود ».
 

اهل قشم است و 20 سال تجربه دریانوردی

40 ساله است و اهل قشم. نیمی از عمر خود را در دریا گذرانده و دفتر زندگی‌اش پر از خاطرانت دریاست. 7 سال درون لنج باربری _ تجاری و 13 سال در شناور مسافربری بوده، هم‌اکنون در شناور آذرخش 909 خط بندرعباس _ قشم با ظرفیت 63 نفر در حال فعالیت است. پدرش ناخدای لنج باربری بندرعباس _ دبی، برادرش ناخدا شناور طلای بندر و لندینگرافت است.
حسین محمدی، ناخدای جوان و کوشا و عاشق دریا و دریانوردی زندگی در دریا را لذتی وصف‌ناپذیر می‌داند و می‌گوید:«وقتی‌که مرد دریا شوید، دل و روح هم دریا می‌شود، می‌شوید مرد تجربه‌ها، مرد سختی‌ها، دریانورد بودن صبوری می‌خواهد و عشق و دل بستن به دریا در طوفان‌ها و امواج بلند».
 

عصبانیت ناخدا پدر

از دوران مدرسه همراه پدر با لنج به دریا می‌رفت و می‌آموخت و پدرش مشوق او به دریانوردی بود.
«پدرم همیشه می‌خواست که من دریانورد شوم، از کلاس اول دبستان همراه او با لنج به بندرعباس و...می‌رفتم، روزی در ایام مدارس، سر مسائلی با پدرم درگیر شدم و با قهر و لج بازی همراه او به دریا نرفتم، شب، پدر تا به خانه رسید و من را از خانه بیرون کرد که اگر همراه او به دریا نروم دیگر پا به خانه نگذارم، از آن روز به بعد فکر و ذهنم شد دریا، الآن نیز به حرفه خودم عشق می‌ورزم و حاضر نیستم در هیچ شرایطی لباس دریانوردی را از تنم خارج کنم».
 

تولد نوزاد در راه بیمارستان

در دوران فعالیتش حوادث تلخ و شیرین و مهیجی را تجربه کرده است. مانند انتقال سریع زن بارداری از قشم به بندرعباس که نوزاد قبل از رسیدن به بیمارستان به دنیا آمد. «سال 96 بود خانم بارداری سوار بر تندرو شد که پس از رسیدن به بندرعباس با اورژانس در اسکله حقانی به بیمارستان انتقال گردد. در 4 مایلی اسکله حقانی، این زن باردار حالش بدتر شد به کنترل اسکله اعلام کردیم همچنین بیماری در شناور داریم و درخواست شناور ناجی کردیم اما به خاطر تلف نشدن زمان، متوقف نشدیم و ناجی از پشت سر دنبال شناور ما آمد، با اجازه مرکز کنترل اسکله حقانی سرعت شناور را افزایش دادم و با تمام سرعت خودم را به حوضچه رساندم تا مادر باردار سالم به بیمارستان برسد، به‌موقع به محل رسیدیم و اورژانس بیمار را تحویل گرفت و به راه افتاد. پس از پرس‌وجو فهمیدم نوزاد عجول قبل از رسیدن به بیمارستان درون اورژانس به دنیا آمده است و مادر و کودک حالشان خوب است».
   
  ستیز با امواج سهمگین ماجرای قایقی سرگردان
 

نبود امکانات خوابگاهی و رفاهی در اسکله ها

ناخدا محمدی به همراه همکارانش در طی ایام نوروز و همچنین روزهای که در اسکله منتظر نوبتشان هستند تا به جابجایی مسافر بپردازند در شناورشان استراحت می کنند. او از نبود امکانات خوابگاهی و رفاهی در اسکله ها گلایه مند است.
« در هر شیفتی 4 نفر (ناخدا، افسر دوم، موتوریست و ملوان) در شناور هستیم که در ایام نوروز به علت ساعات زیاد تردد شناور، نمی‌توانستیم به خانه برویم و در طی 13 روز تعطیلات در شناورهایمان خوابیدیم، اکنون هم در همین شناورها استراحت می‌کنیم و شاید برای حمام و تعویض لباس از اسکله خارج شویم، بارها من و همکارانم طی نامه‌های متوالی از مسئولان اسکله‌ها خواستیم که لااقل به مکانی درشان خدمه شناور برای استراحت در نظر بگیرند اما بیان داشتند که زیر نظر تعاونی هستید و باید تعاونی امکانات رفاهی در اختیار ما قرار دهد در این مورد هم نامه‌نگاری‌ها انجام دادیم ولی هنوز جوابی نگرفتیم، در حال حاضر 33 شناور در مسیر بندرعباس، قشم، هرمز و لارک در حال تردد هستند و آخرین شناوری که به مقصد می‌رسد اگر خدمه جا و مکان نداشته باشد در شناور می‌مانند تا فردا صبح».
 

سفر در روزهای طوفانی

وی از روزهای متلاطم دریا سخن گفت از اینکه تندروها شناورهای ایمنی در دریا به‌خصوص در هوای طوفانی هستند که مسافران را سالم به مقصد می‌رسانند. «گاهی اوقات پیش‌آمده است که در هوای طوفانی به جابجایی مسافران پرداختیم، مسافرانی که اکثراً دریازده شدند یا خیلی استرس و ترس داشتند اما با صحبت و توضیح به آن‌ها می‌فهمانیم که اول ‌از همه خونسردی خود را حفظ کنند، در ضمن قول می‌دهیم آن‌ها را سالم به مقصد برسانیم شاید زمان رسیدن بیشتر باشد، (در حالت عادی آذرخش 999 حدود 40 دقیقه ای به مقصد می‌رسد) به عده‌ای که حالشان بد می‌شود کمک‌های اولیه ارائه می‌دهیم در صورت نیاز شناور ناجی را خبردار می‌کنیم».
ستیز با امواج سهمگین ماجرای قایقی سرگردان
 

تولد دریایی

روزانه افراد مختلف برای کار، گردش و... با شناور سفر می‌کنند عده‌ای می‌خواهند زود به مقصد برسند، عده‌ای می‌خواهند از سفر لذت ببرند که  برنامه‌هایی  برای خود ترتیب می دهند مانند گردشگران شیرازی که ساعات خاطره‌انگیزی در شناور گذراندند.
«دم دمای غروب یک روز بهاری حدود 3 سال پیش ناخدای همین شناور مسافربری بودم که با یک تیم تور گردشگری 58 نفرِ به سمت هرمز به راه افتادم. چند نفر هنگام حرکت از من اجازه گرفتند که برای تولد یکی از اعضا گروه مراسم تولد بگیرند و او را سورپرایز کنند. دقایقی بعد با کیک و شمع و... دوستانشان را سورپرایز کردند و لحظات شادی تا مقصد به وجود آورند».
 

خودکشی در دریا

ناخدا یعنی فرمانروا، با دستور و تصمیم‌گیری او در شناور، کارها انجام می‌شود و مسئولیت تمام مسافربر عهده اوست. اگر اتفاقی به یکی از سرنشینان رخ دهد او باید جوابگو باشد. به همین علت با تمام حواسشان سکان به دست دارند کل شناور را رصد می‌کنند تا هیچ اتفاقی به سرنشینان رخ ندهد.
« در مدت فعالیتم به‌عنوان ناخدا خوشبختانه به کسی در شناور من آسیبی نرسیده است و فردی نیز به خود آسیب وارد نکرده است اما قبلاً زیاد به گوشم می‌رسید که افرادی درون شناورها به‌قصد خودکشی خود را به درون دریا می‌انداختند؛ مانند یک نفر که درون لنج پس از درگیری لفظی با همسرش خود را به دریا انداخت اما بلافاصله با کمک خدمه شناور از غرق شدن نجات پیداکرده بود».
 

ناخدایی وکوله باری از  تجربه 

ناخدا و دریانوردی فقط علاقه نیست بلکه تجربه در این حرفه حرف اول را می‌زند. دریانوردی از آن دسته مشاغلی است که هرکسی تصوری از سختی آن ندارد, فردی که وارد این حرفه می‌شود، باید قابلیت‌های فیزیکی و روانی خاصی داشته باشد. ممکن است فرد از دانش خوبی برخوردار باشد اما به دلایل مختلف نتواند در دریا دوام بیاورد. فردی که وارد این حرفه می‌شود باید صبر و تحمل مشکلات و شرایط خاص دریا را داشته باشد.
« افرادی که به حرفه دریا و دریانوردی علاقه دارند باید ماه‌ها در شناورهای مختلف تجربه کسب کنند حضور و آموختن در کلاس درس و دانشگاه تا حضور در محل و کسب تجربه زمین تا آسمان باهم فرق دارد مانند تصمیم‌گیری در ثانیه برای نجات افراد و... ناخدایان قدیم براثر تجربه فقط از طریق ستاره‌شناسی مقصد را پیدا می‌کردند و...».
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها