آمار فوت شدگان مسمومیت‌های الکلی به 5 نفر رسید؛

افزایش قربانیان جام هفت خط در هرمزگان



مسمومیت الکلی در هرمزگان باعث بستری شدن 48 نفر و مرگ 4 آقا 22 تا 51 ساله و یک خانم 30 ساله در بندرعباس  شد. صبح یک‌شنبه گذشته خبری مبنی بر مسمومیت ناشی از الکل  در رسانه‌های استان منتشر شد که در همان ساعات اولیه 16 نفر در سنین  18 تا 65 ساله  با علائم مسمومیت الکلی به بیمارستان شهید محمدی و بیمارستان خلیج‌فارس بندرعباس و بیمارستان پیامبر اعظم(ص) قشم مراجعه کردندکه حال 6 نفر وخیم بود.در این رابطه  جوان 26 ساله‌ای  نیز علی‌رغم انجام خدمات درمانی و دیالیز جان خود را از دست داد ، ساعاتی بعد 3 آقا و یک خانم دیگری در این رابطه جان باختند.براساس آخرین خبر تا صبح امروز ،3 نفر با  تاریکی و اختلال  دید روبرو هستند ،حال 11 نفر وخیم است و 8 نفر نیز یا با رضایت خودشان ویا توسط پزشک از بیمارستان مرخص شدند. اکثر بستری شدگان در بیمارستان شهید محمدی و 3 نفر در بیمارستان خلیج فارس بستری و تحت درمان هستند. متاسفانه این‌گونه  مسمومیت  هر از چند گاهی تکرار و صدر اخبار قرار می‌گیرد. مهر و آبان ماه 97 نیز با موج مسمومیت مشروبات الکلی در استان مواجهه بودیم . در این رابطه گزارشی با عنوان موج دوم مسمومیت‌های مشروبات الکلی در بندرعباس "جام هفت‌خط، دوباره جان گرفت در شماره 7 مهرماه   سال ۹۷در روزنامه صبح ساحل منتشر شد. در این گزارش پس از گفتگو با خانواده درگذشتگان این حادثه و همچنین بیماران و ساقی مشروبات ، عنوان‌شده "از (چهارم تا 27  مهرماه و یکم تا دوم آبان ماه ) 44 نفر  در رده سنی 15 تا 50 سال به علت  مسمومیت‌های ناشی از مصرف مشروب الکلی دست‌ساز در بندرعباس به مراکز درمانی  مراجعه  کردند.
 

مرگ بیش از 10 نفر

از ۳۰ اردیبهشت‌ماه تا خرداد  1400، ۳۲ بیمار ۱۶ تا ۶۰ ساله  با مسمومیت الکلی به بیمارستان‌های استان هرمزگان مراجعه کرده‌اند که  ۱۴ نفر آنها به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس، ۶ نفر  به بیمارستان خلیج‌فارس، ۵  نفربه بیمارستان صاحب‌الزمان(عج)، قشم، پارسیان ، هر کدام دو نفر  و  حاجی‌آباد، رودان و بندر خمیر هرکدام یک بیمار با مسمومیت الکلی  منتقل شدند. دو بیمار با مسمومیت الکلی ۲۹ ساله  از شهرستان رودان و یک فرد ۳۰ ساله از  بندرعباس  فوت شدند. همچنین  در دی‌ماه سال 99 براثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروب الکلی دست‌ساز 4 جوان ٢٧ سال تا ٣٩ قشمی جان باختند و  ۲۰ نفر به بیمارستان‌های پیامبر اعظم (ص) قشم و خلیج‌فارس بندرعباس مراجعه کرده‌اند. اسفند 98 و فروردین 99 نیز 44 نفر در اثر مصرف  الکل مسموم  و سه نفر دیگر فوت شدند. تعدادی از این افراد در جهت پیشگیری از کرونا اقدام به این کارکرده‌اند.
 

فلش بک به 10 سال گذشته

«مشروبات الکلی دست‌ساز بندرعباس فاجعه آفرید» این تیتر صفحه اول شماره 1936  روزنامه صبح ساحل در   11 آذرماه 1387 (2 ذی‌الحجه  1429)  بود که در آن تاریخ بیش از 100 به بیمارستان مراجعه  کرده بودند که دو نفر نابینا و 12نفر فوت شدند.گفتنی است : مشروبات الکلی مسموم ظرف 6 تا ۱۲ ساعت موجب تاری دید، سفیدی میدان دید و کاهش میزان هوشیاری و تشنج می‌شود که افراد اگر به‌فوریت تحت درمان قرار نگیرند دچار ازکارافتادگی کلیه و قلب می‌شوند.
 

هشدار طغیان مسمومیت الکلی

دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  در این خصوص هشدار داد که ممکن است شاهد یک طغیان جدید از مسمومیت الکلی باشیم ، لذا افراد از مصرف هرگونه الکل پرهیز نمایند چراکه ممکن است همچون ادوار گذشته عده‌ای منفعت‌طلب جان انسان‌ها را به مخاطره اندازند. وی با تأکید بر عدم مصرف هرگونه مواد الکلی نیز گفت: "در صورت مصرف هرگونه مواد الکلی با مشاهده علائمی مانند سرگیجه، تهوع، سردرد ، اختلال بینایی، سریعاً به اورژانس مراجعه نمایند". بستری‌شدگان در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس  عنوان کردند که این مشروبات را از یک ساقی گرفتند.
  
  

داستان تکراری

مسئله این است که نمی‌توان منکر موج مسمومیت‌های الکلی در کشور باشیم،تعداد مراجعه کنندگان بر اثر مسمومیت با الکل دراعیاد و آخر هفته ها  افزایش می‌یابد.بسیاری از الکل‌ها به صورت غیر حرفه‌ای تهیه می‌شود و در بیشتر موارد الکل دست ساز است و عمدتا نیز این نوع مشروبات  با مواد دیگر نظیر ترامادول یا برخی داروهای دیگر مخلوط می‌شود و توسط جوانان در گروه‌های دسته جمعی مصرف می‌شود . آلودگی‌هایی که در این مشروبات وجود دارد باعث مسمومیت افراد می‌شود و حتی مرگ مسمومان را هم رقم می‌زند.مرگ‌های تلخ، نابینایی و دیالیز مسموم‌‍ شدگان اخباری است که هر شنونده‌ای را میخکوب می‌کند.  سودجویان همچنان در فکر جیب خود هستند  که  از هر طریقی بتواند درآمدش را از فروش مشروبات الکلی به دست آورند حتی به قیمت مرگ آنچه مسلم است استفاده از الکل به علت مجرمانه بودن این رفتار در کشور آمار واقعی و مستندی وجود ندارد و وقوع و طغیان مسمومیت‌های الکلی در برهه‌های از زمان و افزایش مرگ ناشی از بحران و آسیب اجتماعی جدی است که بیش از همه تلنگری به خانواده‌ها و مسئولان اجتماعی و فرهنگی کشور است.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها