رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد

سکته‌های قلبی و مغزی، شایع‌ترین عامل مرگ‌ومیر



"نبود بیمار کرونایی در بخش‌های بیمارستان‌ها، فعلا نشانه پایان کووید در استان نیست در واقع پاندمی کرونا در هرمزگان هنوز به پایان نرسیده است باید استفاده از ماسک را ادامه دهیم و تجمع پرشمار در محیط های دربسته را کم کنیم".
  
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بابیان این مطلب گفت: بعد از چند سال درگیری شدید کرونا و اثرات مخرب آن در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی، امروز می‌بینیم با حداقل تعداد بیمار روبرو هستیم. دکتر حسین فرشیدی که در نشست خبری اینترنتی سخن می‌گفت ادامه داد: بعد از گذشت ۲ سال از شروع بیماری منحوس کرونا در یازدهمین روز از اردیبهشت‌ماه بخش مراقبت‌های ویژه کووید خالی از بیمار شد و درب این بخش‌ها در هرمزگان بسته شد. وی ادامه داد: ممکن است دوباره شاهد انتقال بیمارهایی از شرق آسیا مانند کره چین، ژاپن و... به کشورمان باشیم چراکه کشورهای غربی تا امروز در خصوص کنترل کرونا موفق عمل کردند، اما چرخش کرونا در کشورهای شرقی کنترل نشده است و امکان بروز سوش های جدیدی است که به ایران نیز برسند و باز اوضاع را وخیم کنند. این مقام مسئول با توصیه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق دوز چهارم واکسن کووید تأکید کرد که افراد بالای 70 ساله، بیماران قلبی، ریوی نقص ایمنی و یا فشارخون بالا و یا دیابت که 4 ماه از آخرین واکسن دریافتی می‌گذرد به پایگاه‌ها واکسیناسیون مراجعه کنند. وی یادآور شد: خوشبختانه در حال حاضر در وضعیت مناسبی قرار داریم اکثر نقاط استان به رنگ آبی است و تمامی فعالیت‌های اقتصادی در حال اجراست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه اولویت‌های کاری جدیدی در حوزه بهداشت و درمان به دانشگاه‌ها ابلاغ‌شده است افزود: در دوران کرونا علاوه بر اینکه افراد دچار مشکلات جسمی و بیماری‌های متعدد شده‌اند، جمعیت کثیری از جامعه نیز حتی آن‌هایی که بیمار نشدند به دلیل سوگ و فقدان عزیزان، فضای سنگین ناشی از بیماری و محدودیت و...دچار مشکلات روحی فراوان شده‌اند و وظیفه ماست که آسیب‌های جسمی روحی و روانی ناشی از کووید را مدیریت کنیم. فرشیدی ادامه داد: با بهبود وضعیت کرونا بخصوص پیگیری بیماری‌های مزمن به آن‌ها هرچه بیشتر پرداخته خواهد شد و دوران پسا کرونا را در توجه بیشتر به عوارض ناشی از کرونا را خواهیم داشت.
 قلب و عروق شایع‌ترین عامل مرگ‌ومیر در کشور
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به هفته سلامت گریزی داشت و ادامه داد: در آستانه هفته سلامت قرار داریم و این فرصتی برای پرداختن هرچه بیشتر و بهتر به مقوله سلامت و آگاه ساختن جامعه درزمینهٔ خود مراقبتی است. وی شایع‌ترین عامل مرگ‌ومیر در کشور عامل قلب و عروق و سکته‌های قلبی و مغزی ذکر کرد که سکته‌های قلبی، سکته‌های مغزی بیماری‌های کلیوی و دیابت و اکثر بیماری‌های غیر واگیر قابل‌کنترل است. فرشیدی تصریح کرد: تمرکز بر این بخش و آگاه‌سازی جامعه و نیز با استفاده از تجربه و ظرفیت نرم‌افزاری پیگیری بیماران کرونایی، به توان این دسته از بیماران را نیز رهگیری و پیگیری کنیم و میزان پوشش و درمان این بیماران را افزایش دهیم.
 وضعیت بیمارستانهای در حال ساخت  در هرمزگان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درخصوص مشکل اعتباری در خصوص تجهیزات بیمارستانی گفت: دو بیمارستان دانشگاهی در حال ساخت داریم که 531 تخت خوابی بندرعباس و بیمارستان میناب است که در سفر رئیس جمهور به استان، اعتبارات خوبی در نظر گرفته‌شده و بعد از سفر پیشرفت خوبی صورت گرفته و امیدواریم ظرف 24 ماه میناب تمام شود و ظرف یک سال ابنیه بیمارستان 531 تختخوابی نیز تمام شود و به سراغ تجهیز و نیروی انسانی برویم. 
وی همچنین توضیح داد: دو پروژه بیمارستان 260 تخت نفت ستاره و بیمارستان کودکان، در سفر رئیس‌جمهور به‌خوبی دیده‌شده و اکنون در حال اجرا است و بیمارستان کودکان نیز که توسط پالایشگاه نفت بندرعباس نیز در حال اجرا است و امیدواریم ظرف 18 ماه آینده تمام شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره مسؤولیت اجتماعی صنایع و کمک به بخش درمان نیز گفت: ما سال گذشته کمک خوبی از صنایع در حوزه بهداشت و درمانی نداشتیم و در 6 ماه اخیر بیشتر کمک‌ها متمرکز بر استانداری بوده است که از استانداری توزیع صورت گیرد. البته دو پالایشگاه مهم استان در حال ساخت دو بیمارستان مهم در استان هستند که هزینه‌های سنگینی را به دنبال دارد و در حال انجام پروژه هستند.
 عمر پایانی آمبولانس‌ها
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان با اشاره به 82 پایگاه اورژانس خدماتی در استان گفت: بسیاری از آمبولانس‌ها عمر خودشان را کرده‌اند و نیاز به جایگزینی دارند که البته قول‌هایی از سوی مسئولان داده‌شده است و از خیران حوزه سلامت خواهشمندیم که در سه مقوله تأمین آمبولانس،تجهیزات پزشکی سبک و سنگین و کمک به ساخت‌وسازها در 200 مرکز که سالیانه نیاز به اعتبار نوسازی دارند ما را یاری کنند.
  
 شاخص فوت در پایین‌ترین حد خود قرار دارد
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این نشست گفت: همچنان شاخص فوت در پایین‌ترین حد خود قرار دارد که امیدواریم به‌زودی به صفر برسد. دکتر فاطمه نوروزیان افزود: در مقایسه دو هفته اخیر کلیه شاخص‌های مربوط به بیماری کرونا رو به کاهش بود، در شاخص تست و غربالگری ۱۹ درصد کاهش داشتیم و در شاخص شناسایی موارد مثبت نیز با ۴۸ درصد کاهش مواجه بودیم که این کاهش شناسایی موارد مثبت نشانه بسیار خوبی از کاهش گردش ویروس در استان است. وی بیان کرد: شاخص تعداد موارد بستری نیز در هفته اول اردیبهشت نسبت به هفته آخر فروردین کاهش ۱۸ درصدی داشته است. 
نوروزیان اضافه کرد: بنا به گزارش معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مراجعه سرپایی به کلینیک‌ها نیز ۳۸ درصد کاهش پیداکرده و درصد مثبت شدن تست‌ها از ۱۳ درصد به ۹ درصد رسیده است که این ۴ درصد کاهش شاخص موارد درصد مثبت شدن تست‌ها ازنظر اپیدمیولوژی نشانه بسیار خوبی از کاهش گردش ویروس و بیماری در جامعه است. وی ادامه داد: موارد بستری در آی سی یو ۱۵ درصد کاهش پیداکرده است و درنهایت در هفته آخر فروردین‌ماه یک مورد فوتی ثبت شد که در هفته گذشته به دو مورد افزایش پیدا کرد. همچنان شاخص فوت در پایین‌ترین حد خود قرار دارد که امیدواریم به‌زودی به صفر برسد. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان عنوان کرد: ازنظر رنگ‌بندی هم اکثر شهرستان‌ها در وضعیت زرد قرار دارند. شهرستان قشم و بندرلنگه رنگ آبی و جزیره هرمز و شهرستان ابوموسی به رنگ نارنجی هستند. امیدواریم با ادامه روند واکسیناسیون و تکمیل آن و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم استان و کشوری سبز و عاری از کرونا داشته باشیم.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها