تراژدی غرق شدگی در نبود امکانات دریای خلیج فارس

پرسه مرگ در سواحل قشم



نبود ناجی غریق و پلاژ، ناآشنایی با فن شنا، دریای مواج و ناآرام، شنا کردن در مکان‌های ممنوعه، ناآشنایی به موقعیت ساحلی و عمق آب باعث شد که 8 نفر مسافر در دریای قشم به کام مرگ کشانده و ناله خانواده‌های داغدار آن‌ها در صدای امواج پرتلاطم خلیج‌فارس شنیده شود. خانواده‌های که برای تفریح و داشتن اوقات مفرح در تعطیلات عید به قشم سفرکرده بودند اما با خاطره تلخ و بدن نیم جان‌عزیزانش به خانه و شهر و دیارشان بازگشتند.50 روز از سال جدید گذشت در این مدت نوجوان 17 ساله بیرجندی، جانباز ۷۰ درصد 66 ساله اصفهانی، جوان 32 ساله کرمانی، پسر 18 ساله تبعه افغانستانی، پسر 19 ساله اهل شهرستان خواف استان خراسان رضوی، ۲ برادر 45 و 47 ساله اهل خراسان رضوی و یک بانوی ۵۳ ساله کرمانی در سواحل جزیره قشم دچار غرق‌شدگی شدند.  این افراد  در جزایر ناز،  پلاژ سیمین ، پارک زیتون و پارک آفتاب قشم جان خود را از دست دادند.
 

ضرورت استقرار گروه‌های نجات‌غریق و گشت‌های امداد و نجات دریایی

عید فطر بود و جزیره قشم پذیرایی هم‌وطنانی از نقاط مختلف کشور. یکی از تفریحات موردنظر مسافران، گشت‌وگذار در سواحل گسترده و زیبا بود و شنا در دریا. زن 53 ساله کرمانی جز این گردشگرانی بود که به همراه خانواده‌اش در ساحل مجاور پلاژ سیمین تردد داشت. وی در هوای نامساعد و دریای مواج، دل به آب زد به منطقه شنا ممنوع پا گذاشت؛ اما دقایقی نگذشت که خانواده‌اش متوجه غرق‌شدگی او شدند ...
به گفته رئیس اداره پزشکی قانونی شهرستان قشم، بلافاصله همسفران این بانوی میان‌سال کرمانی با تماس با اورژانس ۱۱۵ تقاضای کمک اضطراری کردند، تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ قشم با قید فوریت‌های امدادرسانی در محل موردنظر حاضر و با انجام عملیات احیای قلبی - ریوی (CardioPulmonary Resuscitation) یا «سی پی آر» برای بازگرداندن اعمال دو عضو حیاتی قلب و ریه و رساندن خون و اکسیژن این فرد غرق‌شده به مغز برای جلوگیری از آسیب مغزی بانوی کرمانی را برای دریافت خدمات تکمیلی درمانی به بیمارستان قشم منتقل کردند. ازآنجایی‌که این فرد به علت غرق‌شدگی در دریا دچار مرگ مغزی شده بود، تلاش‌های پنج‌روزه تیم درمانی برای نجات جان وی نتیجه‌ای نداد و این زن میان‌سال در هفدهم اردیبهشت‌ماه فوت شد. دکتر حمیدرضا اسلامی بابیان اینکه این خانم 53 ساله هشتمین نفر در طی دو ماه گذشته تاکنون براثر غرق‌شدگی در سواحل قشم جان سپرده تا به‌طور میانگین هر هفته یک خانواده در عزای عزیزش سوگوار شود گفت: دریا به همان اندازه که می‌تواند آرامش‌بخش باشد، به‌یک‌باره می‌تواند جان انسان‌ها را به‌سادگی بگیرد ‏ممکن است شناگران ندانسته دل به دریا بزنند و وارد نقاط ممنوعه و ناآشنا شوند و جان خود را از ‏دست بدهند. وی به‌ضرورت استقرار گروه‌های نجات‌غریق و گشت‌های امداد و نجات دریایی از سوی سازمان‌های ذیصلاح در جزایر ناز، کمپ پارک آفتاب و زیتون، افزایش علائم هشداردهنده در سواحل قشم و پلاژ برای بانوان و آقایان برای کاهش حوادث غرق‌شدگی تأکید کرد. رئیس اداره پزشکی قانونی شهرستان قشم از مسئولان خواست در مناسب‌سازی سواحل، کاهش نقاط حادثه‌خیز و اجرای طرح‌هایی که کاهش غریق را به دنبال داشته باشد اقدام کنند تا دیگر شاهد غرق شدن مسافران و یا شهروندان بومی منطقه نباشیم.
 

عزا به جای شادی در ساحل 

  
 یک شنای ناموفق یا یک سهل‌انگاری ساده یا نبود امکانات در محل و...می‌تواند تفریح و شادی را به عزا بدل کند که مسئولان می‌توانند با انجام راهکارهایی مدون و دلسوزانه، مرگ‌های دریایی کاهش و یا متوقف شود.
شنبه 20 فروردین 1401 در شماره روزنامه صبح ساحل 4560 گزارشی با عنوان طرح ایمن‌سازی سواحل هرمزگان، غرق در بی‌توجهی مسئولان «جای خالی ناجی»، منتشر شد که در آن گزارش به نقش مسئولان و متولیان دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح برای حفظ جان گردشگران اشاره‌شده است مانند اجرای طرح سالم‌سازی و ایمن‌سازی دریا و یا گماردن نیروهای نجات‌غریق. موضوع اصلی این گزارش  نقش ناجی غریق است که منطقه آزاد قشم نیروهای نجات‌غریق از دوم فروردین‌ماه بعد از مرگ دو نفر از مسافران آن‌هم فقط با 7 نیرو در سه‌نقطه جزیره (پارک زیتون، پارک آفتاب و حوضچه هامون) مستقر کردند. این منجیان غریق بومی موجب نجات جان بیش از 47 مسافرانی شدند که پس از غرق شدن از سوی ناجیان از آب دریا بیرون کشیده شدند و بیش از 10 نفر آن‌ها پس از احیای قلبی از مرگ نجات یافتند. که اگر همین تعداد کم ناجیان در محل مستقر نبودند تعداد مرگ‌های غرق‌شدگی حتماً بیش از این تعداد بود.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها