از ابتدای سال تاکنون؛

۳ بیمار مبتلا به تب کنگو در کشور شناسایی شدند



رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تا کنون ۲۰۸ نفر به علت ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور فوت کرده اند.

به گزارش صبح ساحل، «بهزاد امیری»، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت:  از ابتدای سال جاری تا کنون ۳ بیمار مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند که هر سه مورد درمان شده و بهبود یافته‌اند. خوشبختانه مورد فوت ناشی از ابتلا به CCHF نداشته‌ایم. در سال ۱۳۹۹ تعداد ۴۰ مورد بیمار مبتلا به CCHF و ۵ مورد مرگ ناشی از آن نیز گزارش شده است. در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۳ مورد ابتلا و ۲ مورد مرگ در کشور شناسایی شد.

از ابتدای شناسایی اولین مورد ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سال ۱۳۷۸ تا کنون  ۱۵۹۹ مورد بیمار مبتلا در کشور شناسایی و ثبت شده اند. از آن زمان تاکنون ۲۰۸ نفر یعنی ۱۳ درصد به علت ابتلا به این بیماری در کشور فوت کرده اند.

او اعلام کرد که  در فاز حاد بیماری، بین ۱۰ تا ۴۰ درصد احتمال دارد که بیمار فوت کند. تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو در کشور مهیا شده است و در هر نقطه‌ای از کشور امکان انتقال نمونه و تشخیص نهایی بیماری وجود دارد. بیماران باید در صورت مشاهده اولین علامت، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری تب کریمه کنگو (CCHF)، اولین بار در سال ۱۳۷۸ به طور رسمی و قطعی در کشور ما تایید و شناسایی شد. از جمله  روش‌های انتقال ویروس CCHF را می‌توان به گزش انسان توسط کنه آلوده، تماس انسان با ترشحات و خون حیوان آلوده و تماس فردی با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو را نام برد.

امیری گفت:  افرادی که دچار علائم می‌شوند، در فاز اولیه دچار تب ناگهانی، لرز، سردرد، درد عضلانی، درد عضلات شکم و کمر، گیجی، حالت تهوع، استفراغ و پرخونی مخاط می‌شوند. در فاز حاد بیماری، فرد دچار خونریزی زیر پوستی، کبودی بدن، خونریزی داخل ملتحمه چشم، خونریزی مخاط، خونریزی از مجاری بدن و در نهایت درگیری چندین ارگان بدن همچون سیستم گوارشی، ادراری و تنفسی می‌شود که در این صورت ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود:  این بیماری بیشتر در گروه سنی جوان و میان سال و در جمعیت مولد کشور دیده می‌شود. نوع شغل افراد ارتباط زیادی با انتقال ویروس CCHF دارد. افرادی که مشاغلی در حیطه دام، دامداری، قصابی و کشتارگاه دارند، بیشترین جمعیت در معرض خطر هستند. فعالیت کنه‌ها با شروع گرمای هوا آغاز می‌شود؛ بنابر این بیشترین موارد ابتلا به بیماری CCHF را در انتهای فصل بهار و تابستان مشاهده می‌کنیم.

به گزارش صبح ساحل، در فروردین ماه سال جاری، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور هشدار داد: «به دلیل احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با شروع فصل گرما، مردم گوشت قرمز را با مهر سازمان دامپزشکی از مراکز معتبر خریداری کنند». به گفته وی، اکنون تمامی کشورهای همسایه به ویروس این بیماری آلوده هستند و سالیانه بین ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار بیمار مبتلا به تب کریمه – کنگو به سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌شود که از این تعداد بین ۵۰ تا ۱۵۰ مورد در سال مربوط به ایران می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها