رئیس پلیس فتا هرمزگان هشدار داد

کلاه‌برداری با وام فرزند آوری و یارانه معیشتی



کلاه‌برداران همه‌جا هستند و منتظر فرصتی برای خالی کاری جیب من و شما. آن‌ها با شگردهای مختلفی به‌صورت مهارت سخنوری یا تبلیغات مختلف در شبکه‌های اجتماعی و یا ایجاد صفحات پرکاربرد مجازی بسیاری از افراد را به دام انداخته و به‌راحتی از آن‌ها دزدی کرده‌اند. 
با افزایش نفوذ گسترده اینترنت در جوامع و افزایش تعداد کاربران فضای مجازی کلاه‌برداران و هکرها نیز با استفاده از روش‌های خاص خلاقانه و ناآشنا برای مردم عادی، سودجویی می‌کنند. یکی از این موارد سوءاستفاده از تسهیلات و وام‌های بانکی است. در این مدت یکی از موضوعات مهم روز اجرای طرح حمایتی دولت در پرداخت وام فرزند آوری است به گفته پلیس فتا در همین راستا نیز این احتمال وجود دارد که مجرمان سایبری تحت عنوان ثبت‌نام وام فرزند آوری یا دریافت خارج از نوبت این وام اقدام به درج تبلیغ در فضای مجازی کنند. در این روش مجرمین سایبری با ترفندهای مختلف مانند ارسال لینک‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی با عناوینی همچون «برای ثبت‌نام وام فرزند آوری بر روی لینک زیر کلیک کنید» و … توجه کاربران را جلب کرده و آنان را به صفحات دیگر هدایت کرده یا حتی در فضای گفت‌وگوی خصوصی اقدام به چت کردن با آنان می‌کنند. مجرمان درنهایت درخواست واریز وجه برای انجام امور اداری و بانکی کرده و اطلاعات شخصی متقاضیان را نیز دریافت می‌کنند، در ادامه این مجرمان با چند شیوه می‌توانند اقدام به کلاه‌برداری از شهروندان کنند. شیوه نخست هدایت آنان به صفحات جعلی و فیشینگ است. ممکن است حتی مبالغ اندکی را برای ثبت‌نام درخواست کنند، اما این صفحات جعلی بوده و با کپی کردن اطلاعات کارت‌بانکی شهروندان حساب آنان خالی می‌شود.‌در روش دیگر ممکن است مبلغی را به شیوه کارت به کارت دریافت کرده اما دیگر پاسخی به تماس‌ها ندهند. همچنین ممکن است این افراد با دریافت اطلاعات شخصی و هویتی افراد اقدام به سوءاستفاده از این اطلاعات کرده و برای آنان مشکلات دیگری را ایجاد کنند.
رئیس پلیس فتا هرمزگان با تأکید بر اینکه شهروندان مراقب کلاه‌برداری به نام پرداخت وام فرزند آوری باشند گفت: با توجه به اجرای طرح حمایتی دولت در پرداخت وام فرزند آوری، برخی از افراد سودجو و کلاه‌برداران سایبری با ارسال پیامک و انجام تبلیغات مختلف در شبکه‌های اجتماعی، شهروندان را به سمت درگاه‌های جعلی هدایت کرده و قصد کلاه‌برداری از آنان رادارند. سرگرد بهمنی افزود: مجرمین سایبری با ترفند‌های مختلف مانند ارسال لینک‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی با عناوینی همچون «برای ثبت‌نام وام فرزند آوری بر روی لینک زیر کلیک کنید» متقاضیان را به صفحات فیشینگ هدایت کرده و اقدام به سرقت از حساب بانکی آن‌ها می‌نمایند. سرگرد بهمنی افزود: هم‌وطنان توجه داشته باشند که تنها سایت ve.cbi.ir به‌عنوان سامانه رسمی تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند بوده و از مراجعه به لینک‌های ارائه‌شده در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند.
 

 کلاه‌برداری دریافت یارانه

یکی از طرح‌های مهم که در حال اجرا است طرح واریز یارانه معیشتی دولت به دهک‌های مختلف مالی کشور است که در این موضوع هم حتماً سودجویان و فرصت‌طلبان بیکار ننشستند و با شگرد ثبت‌نام جاماندگان یارانه معیشتی «دریافت یارانه»، «افزایش مبلغ یارانه» و ... از طریق انتشار تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها و همچنین سایت‌های فاقد مجوز می‌خواهند از شهروندان سوءاستفاده و کلاه‌برداری کنند. ممکن است برخی از افراد به هر دلیلی این یارانه را دریافت نکرده باشند، این افراد باید توجه داشته باشند که در دام افراد سودجو و فرصت‌طلبی که از هر موضوعی برای کلاه‌برداری و اقدامات مجرمانه استفاده می‌کنند، نیفتند.
رئیس پلیس فتا هرمزگان با تأکید بر اینکه شهروندان به‌هیچ‌عنوان نباید فریب این تبلیغات را بخورند افزود: با توجه به طرح واریز یارانه معیشتی دولت به دهک‌های مختلف مالی کشور و عدم واریز یارانه برای برخی از دهک‌های اعلامی این احتمال وجود دارد تا در روزهای آینده شاهد استفاده جملاتی همچون ثبت‌نام یارانه، ویرایش اطلاعات یارانه بگیران، جاماندگان یارانه معیشتی و .... توسط افراد سودجو و کلاه‌بردار باشیم. سرگرد بهمنی اظهار داشت: لذا ارسال پیامک‌های جعلی، ارائه لینک‌های ثبت‌نام، هدایت به درگاه‌های بانکی جعلی و معرفی اپلیکیشن های مختلف توسط مجرمان سایبری دور از ذهن نخواهد بود. وی از مردم خواست که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص‌یافته دارند می‌توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت اعتراض کنند.
 گفتنی است چه افرادی که ممکن است جزو جاماندگان دریافت این یارانه باشند و چه افرادی که ممکن است به رقم آن اعتراض داشته باشند، لازم است حتماً اخبار و روش‌های پیگیری را از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی دنبال کنند و به‌هیچ‌عنوان به تبلیغات بی‌نام‌ونشان فضای مجازی اعتماد نکنند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها