کابوسی که دامن‌گیر رمزارز «لونا» شد؛

آیا شیبا راه لونا را خواهد رفت؟


نویسنده: مریم دهقان

 فروپاشی شبکه ترا و سقوط وحشتناک قیمت لونا طی هفته گذشته، دنیای ارزهای دیجیتال را دگرگون کرد. ارزشی که طی این بحران از میان رفت، رقمی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار و معادل نیمی از ارزش بازار بانک لمن برادرز (Lehman Brothers) که ورشکستگی آن زمینه‌ساز بحران اقتصادی جهانی سال ۲۰۰۸ شد، بود.
رمزارز لونا  (LUNA) زمانی با قیمت ۱۱۹ دلار معامله می شد و مارکت کپی بالغ بر 26 میلیارد دلار داشت و در لیست ده کوین برتر بازار طبقه بندی می‌شد اما پس از ریزش ۹۹.۹۹ درصدی اخیر تقریبا بی ارزش شد. از طبعات این سقوط، مسدود شدن برداشت ارز لونا در صرافی‌ها و حذف رمزارز لونا از فهرست بسیاری از صرافی ها من جمله صرافی شناخته شده بایننس بود.
    
واکنش های توییتری
ژائو مدیر صرافی بایننس در حمایت از سرمایه‌گذاران خرد لونا به تازگی در توییتی نوشت: بایننس برای محافظت از کاربران، از تیم پروژه Terra می‌خواهد که قبل از هر چیز به سرمایه‌گذاران خرد غرامت پرداخت کند.  شرکت LFG که تیم پشتیبان بنیاد لونا است نیز در توییتی اعلام کرد؛ در حال تلاش برای تثبیت UST است و هر ذخایری که باقی مانده باشد را برای جبران خسارت کاربران باقیمانده UST و در عین حال اولویت دادن به کوچکترین دارندگان استفاده خواهد کرد. در حالی که لونا مشغول بررسی روش‌های مختلف توزیع است و اعلام کرده است که تاریخ بعدی به‌روزرسانی را اعلام خواهند کرد اما هنوز جزئیاتی در مورد چگونگی روش جبران خسارت، مشخص نیست.

   
پشت پرده سقوط لونا
داستان سقوط وحشتناک لونا از ریزش قیمت UST شروع شد. با آغاز انتشار اخبار مربوط به افزایش نرخ بهره آمریکا ، UST شروع به ریزش قیمت کرد و از یک دلار (USDT) به ۰.۱۴ دلار (USDT) رسید. به گفته کوین مارکت کپ، حجم معاملات در در روزهای قبل از ریزش از 5 میلیارد دلار به کمتر از 400 میلیون دلار کاهش یافته است. گفته می‌شود ارزش تخمینی تمام ذخایر بنیاد لونا در حال حاضر 82 میلیون دلار است. شایعات بسیاری وجود دارد که دست نهنگ‌ها در فروش یک‌جای لونا و UST و ریزش قیمت آن در کار است. زمانی که ارزش این دو رمز ارز به عددی کمتر از یک سِنت رسید، سازندگان بلاک چین ترا، این شبکه را خاموش کردند تا به فکر چاره ای برای آینده آن باشند. تیم توسعه لونا هنوز اعلام ورشکستگی نکرده است و دو کوون، خالق بنیاد لونا به کاربران اطمینان داده که مشکلات برطرف خواهد شد. اما احتمال برگشت این پروژه به روزهای عادی بسیار دور از ذهن است.
   
آیا شیبا راه لونا را خواهد رفت؟
بازار رمزارزها همچنان در رکود است و توکن شیبا اینو یکی از رمزارزهایی است که بیشترین ضربه را از بازار نزولی خورده است. به گفته کارشناسان، شیبا اینو پتانسیل تبدیل شدن به  فاجعه لونا را دارد دارد. چرا که هیچ مورد استفاده واقعی برای آن تعریف نشده است و بزرگترین چالش برای پروژه شیبا نیز همین عدم قابلیت استفاده آن است. شیبا به عنوان یک ارز «میم» شروع به کار کرد و بازار خود را بر اساس تبلیغات و نه بر اساس یک محصول واقعی ایجاد کرد. به همین دلیل است که کارشناسان هشدار می دهند که شیبا می تواند لونای بعدی باشد، به خصوص اگر نهنگ ها به فروش خود ادامه دهند.
  
علاج قبل از فاجعه
اما چه کنیم که اسیر اتفاقاتی این چنینی نشویم و سرمایه خود را یه شبه از دست ندهیم؟ مهمترین نکته در شروع هرکاری، آشنایی درست با آن است. پس قبل از هر چیز روی آموزش خود وقت بگذارید و از متخصصین این حوزه مشاوره بگیرید. این روزها که بازار کریپتو طوفانی شده است و سرمایه بسیاری از افراد را بلعیده، بیشتر از هر زمان دیگری لزوم مطالعه و یادگیری را به ما یادآور می‌شود. فراموش نکنیم همان طور که بازارها صعود می‌کنند نزول هم خواهند کرد و باز بعد از گذشت مدتی، دوباره روزهای طلایی رشد هم از راه خواهند رسید.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها