آغاز فصل جدید خریدوفروش خودرو توأم با اختلال



سامانه فروش یکپارچه خودرو هنوز وارد بازار خودرو نشده، مختل شد! سامانه‌ای که برای حذف قرعه‌کشی‌های بدون نظارت، ایجاد شفافیت و رضایتمندی مردم طراحی شده بود، حال با گلایه‌های مردم روبه‌رو شد. با روی کار آمدن طرح فروش خودرو، قشر متوسط و ضعیف جامعه برای خودرو دار شدن، بیشتر امیدوار شدند. اما سودجویان و دلالان فضا را برای سودجویی آماده دیدند و سعی در برهم زدن نظم طرح فروش کردند. فروش فوق‌العاده‌ای که قرار بود قوانین سفت و سخت داشته باشد، راهی برای کسب درآمد منفعت طلبان شده بود. به طوری که عده‌ای از مردم چندبار چندبار در این طرح فروش اسمشان درمی‌آمد و برخی از آنان، پس از 30_40 بار اسم‌نویسی، یک بار هم اسمشان درنیامد! این نارضایتی‌ها تمامی نداشت و با انتقادات گسترده‌ای روبه‌رو شد. به همین دلیل، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رئیس جمهور منتخب، اقدام به صدور یک دستور 8 ماده‌ای و ابلاغ آن به وزارت صمت کرد که ضمن این ابلاغیه، دستوراتی را در رابطه با صنعت خودرو، صادر کرد. یکی از موارد مورد نظر رئیس جمهور، در دستور هشت ماده‌ای، تغییر در نحوه عرضه خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز بوده که در اجرای این دستور، سامانه‌ای تحت عنوان سامانه فروش یکپارچه خودرو به دست وزارت صمت راه اندازی شد.

مختل شدن سامانه فروش یکپارچه خودرو و درآمدن صدای متقاضیان

در نهایت در 27 اردیبهشت‌ماه، اولین فروش خودرو در سامانه فروش یکپارچه خودرو آغاز شد. این سامانه با آدرس sale.iranecar.com در دسترس قرار گرفت و بدین ترتیب در راستای اجرای بند ۵ از دستورهای  ابلاغی رئیس‌جمهوری در رابطه با چگونگی عرضه خودرو برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو فعال شد. اما این سامانه در اولین روزهای فعالیت‌اش با اختلال مواجه شد. به طوری که، در دومین روز آغاز به کار سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، برخی خریداران با مشکلاتی در بارگذاری اطلاعات و نهایی کردن ثبت نام مواجه شدند. به گفته متقاضیان، سامانه بسیار کند بوده و خطاهای بی‌دلیل می‌دهد. فعال نکردن محل سکونت، بازگشت به صفحه‌ی نخست درحین وارد کردن اطلاعات و نپذیرفتن شماره گواهینامه تنها بخشی از مشکلات این سامانه به شمار می‌رود. یکی از خریداران خودرو در این باره می‌گوید:« خیال می‌کردیم با روی کار آمدن این سامانه، به راحتی بتوانیم صاحب خودرو شویم ما این سامانه که در روز اول فعالیت‌اش با اختلال روبه‌رو شد! پیش از این، دلالان مجال برنده شدن در قرعه‌کشی خودرو را به ما نمی‌دادند، حال هم اختلال سامانه». به گفته مسئولان این سامانه برای شفافیت و حذف قرعه‌کشی‌های بی‌سر و ته، راه‌اندازی شده. ما قشر متوسط جامعه امیدواریم با راه‌اندازی و رفع اختلال این سامانه، دست دلالان از این بازار بریده شود و بتوانیم خودرو تهیه کنیم». «عبدالله توکلی لاریجانی»، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در این ارتباط به تسنیم، گفته بود: «ما مدام در حال پایش سایت هستیم و در برخی از موارد سایت به صورت مقطعی برای تعدادی در دسترس نیست که می‌توانند در زمان دیگری نسبت به ثبت نام اقدام کنند». به گفته مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، در برخی از موارد سرعت اینترنت باعث اختلال در بارگذاری می‌شود و سایت مشکلی ندارد. باز تأکید می‌کنم ثبت نام در سامانه اصلاً متوقف نیست و ممکن است در زمان بروز مشکل در بارگذاری اطلاعات یک فرد، افراد دیگری مشغول ثبت نام باشند. به گفته توکلی، در هر دوره ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو فروخته می‌شود به‌نحوی که هر فرد یک خودرو ثبت‌نام می‌کند، بنابراین تعداد زیادی از افراد می‌توانند ثبت‌نام کنند.

نحوه ثبت‌نام سریع در سامانه 

بر اساس گزارش‌های دریافتی برای ثبت‌نام هفت مرحله وجود دارد که در مرحله اول متقاضی با انتخاب گزینه ورود از منو اصلی سامانه، برای ثبت‌نام اقدام می‌کند. در قدم دوم ایجاد حساب کاربری است و در این بخش باید فرم مربوط به اطلاعات شخصی تکمیل شود. در مرحله سوم پس از تشکیل حساب کاربری بایستی کاربر اطلاعات تفصیلی خود را در سامانه یکپارچه فروش خودرو وارد کند. در این مرحله، مراحل ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات به‌پایان می‌رسد. متقاضیان در مرحله چهارم اقدام به انتخاب خودرو خواهند کرد و در مرحله پنجم و ششم به‌ترتیب بخشنامه و اطلاعات ثبت‌شده را بازدید و تایید می‌کنند و در این مرحله پس از نهایی کردن ثبت‌نام خود، یک کد رهگیری برای آن‌ها ارسال خواهد شد. بر اساس شرایط مجاز، کسانی می‌توانند ثبت نام کنند که همزمان کارت ملی، گواهینامه، حساب بانکی و سیم کارت به نام شخص متقاضی برای ثبت نام انطباق داشته باشد. البته در این سامانه، بازه‌ زمانی یک‌هفته‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان در نظر گرفته‌ شده است و تقدم یا تأخر زمان ثبت‌نام، هیچ تأثیری بر قرعه‌کشی و شانس برنده شدن نخواهد داشت و مراسم قرعه‌کشی با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود. بر اساس آنچه در این سامانه اعلام شده، عرضه خودرو بر اساس این سامانه بسیار متنوع و چندبرابر ظرفیت دوره‌های پیشین خواهد بود و خودروسازان موظفند تمام محصولات خودروهای سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچ‌گونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت. طبق پیش‌بینی‌ها در اولین دوره از فروش خودرو در سامانه یکپارچه، گروه صنعتی ایران‌خودرو، گروه خودروسازی سایپا و شرکت‌های خودروساز خصوصی بهمن‌موتور، مدیران‌خودرو، کرمان‌موتور و آرین پارس‌موتور محصولات خود را عرضه کردند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها