نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی:

سالانه ۱۶۲ هزار نفر در ایران به علت فشار خون بالا فوت می‌کنند/ فشار خون بالا، علل سکته‌های قلبی و مغزی است



نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی گفت: در ایران از هر یک میلیون نفر ۲۰۳۵ تن به علت فشار خون بالا و عوارض آن فوت می‌کنند؛ یعنی در جامعه ۸۰ میلیونی ایران سالانه حدود ۱۶۲ هزار نفر به علت فشار خون بالا و عوارض آن فوت می‌کنند.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از ايسنا، «دکتر مسعود زحمتکش»، نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی در خصوص اهمیت بحث فشار خون و دلیل راه‌اندازی کمپین برای آن، گفت: فشار خون مهمترین و اصلی‌ترین علت مرگ‌ومیر در دنیا است. در سال ۲۰۱۰، ۱.۳ میلیارد نفر مبتلا به فشار خون بالا بوده و طبق آمار در سال ۲۰۱۷، ۱۰ میلیون مرگ‌ومیر به علت فشار خون بالا و مشکلات ناشی از آن ثبت شده است. 

وی ادامه داد: فشار خون بالا بیماری مزمنی بوده و باید جدی گرفته شود. از سال ۲۰۰۵ پویش جهانی فشار خون راه افتاد و هفدهم می به نام فشار خون بالا نام‌گذاری شد. از آن سال آگاه‌سازی‌هایی در این خصوص انجام شد، اما میزان آگاهی در حد ایده‌آل نیست و بسیاری از موارد فشار خون بالا به صورت اتفاقی کشف می‌شوند. 

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی در خصوص ایده‌آل نبودن میزان آگاهی از موضوع فشار خون بالا بیان کرد: بالغ بر ۵۰ درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود خبر ندارند. فشار خون بالا پس از رسیدن به عدد ۱۶ یا ۱۷ از خود علائمی مانند سردرد نشان داده و فشار پایین‌تر از این عدد می‌تواند به مدت چندین سال بی‌علامت باشد و فرد مبتلا زمانی متوجه آن می‌شود که بخشی از عوارض فشار خون بالا برایش شروع شده باشد. 

وی افزود: علل مختلفی برای فشار خون بالا از جمله ژنتیک، سبک زندگی و تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات، کم‌تحرکی و استرس ذکر شده است. فشار خون بالا درمان نداشته و تنها می‌توان آن را کنترل کرد. با کنترل خوب فشار خون می‌توانیم از عوارض و مرگ‌های ناگهانی مربوط به آن جلوگیری کنیم. فشار خون بالا علت مهمی برای سکته‌های قلبی و مغزی است و ارگان‌های مختلفی را تحت‌الشعاع  قرار می‌دهد.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد تاکید کرد: طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ در ایران، ۴۳ درصد از جامعه آماری مبتلا به فشار خون بالا بودند و ۵۳ درصد از این افراد از بیماری خود مطلع نبودند. در ایران از هر یک میلیون نفر ۲۰۳۵ تن به علت فشار خون بالا و عوارض آن فوت می‌کنند؛ یعنی در جامعه ۸۰ میلیونی ایران سالانه حدود ۱۶۲ هزار نفر به علت فشار خون بالا و عوارض آن فوت می‌کنند.

زحمتکش با بیان اینکه پس از تشخیص فشار خون بالا، بیماران به علت سختی اصلاح الگوی زندگی، به دنبال فرار از این تشخیص و شروع درمان هستند، گفت: فشار خون بالا تنها با استفاده از دارو کنترل نمی‌شود و زمانی که یک فرد سیگار و مشروبات الکلی مصرف کند و سبک زندگی ناسالمی داشته باشد، فشار خون از کنترل خارج خواهد شد.

وی در خصوص استفاده مردم از داروهای فشار خون افراد دیگر تصریح کرد: درمان کنترل فشار خون بالا در خانواده‌های مختلف دارویی بوده و بسته به اینکه بیمار چه مشکل یا بیماری دیگری داشته باشد انتخاب دارویی ما متفاوت است. با توجه به شرایط هر بیمار انتخاب دارو توسط پزشک می‌تواند متفاوت باشد و نمی‌توان به راحتی داروی مصرفی خود را به بیمار دیگر پیشنهاد کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها