رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

کاهش سریع نرخ باروری در هرمزگان نگران‌کننده است



رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه روند نرخ باروری استان هرمزگان طی چند سال اخیر از میانگین کشور بالاتر بوده‌است، گفت: کاهش سریع نرخ باروری در هرمزگان نگران‌کننده است.

به گزارش صبح ساحل، «حسین فرشیدی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه میانگین سنی جمعیت استان هرمزگان در سال ۱۳۶۵ میزان ۲۰.۸۳ بود اما در سال ۱۳۹۵ به ۲۷.۱ رسیده است، افزود: جوانی جمعیت از اهمیت ویژه‌ای برای کشور برخوردار است. برای دشمن بهترین چیز این است که ایران یک کشوری با جمعیت ۳۰ میلیون نفری با سهم ۵۰ درصدی کهنسالان و از کار افتاده باشند. وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان یکی از جوان‌ترین استان‌های کشور است، اظهار کرد: شاخص سالخوردگی جمعیت استان هرمزگان از میانگین کشوری پایین‌تر است اما برخی استان‌ها از وضعیت خوبی برخوردار نیستند که نشان دهنده رشد منفی جمعیت در بخشی از کشور است.

فرشیدی با بیان اینکه روند نرخ باروری استان هرمزگان طی چند سال اخیر از میانگین کشور بالاتر بوده‌است، اضافه کرد: در سال ۱۳۹۵ از ۲.۸ به ۲.۱ در سال ۱۳۹۹ رسیده‌ایم که نشان دهنده کاهش سریع و وحشتناک نرخ باروری در استان هرمزگان است. وی اظهار کرد: اگر همین روند پیش برود، تا سال ۱۴۱۵ نرخ رشد جمعیت منفی خواهد شد و تا ۲۰ سال آینده ایران دارای جمعیت کهنسالی خواهد شد که برای تامین نیروی انسانی خود باید متوسل کشورهای دیگر شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: افزایش سن ازدواج، توسعه اشتغال زنان، گرایش زنان به تحصیلات عالی، توسعه شهرنشینی و … از جمله عوامل کاهش سریع میزان ناباروری است. فرشیدی با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بیان کرد: تمام نهادهای دولتی و حاکمیتی باید به صورت هماهنگ برای تحقق این قانون دست به کار شوند.

گفتنی است؛ دولت برای افزایش جمعیت طرح‌های حمایتی متعددی از جمله؛ اعطای وام فرزندآوری، خودرو برای مادران صاحب فرزند سوم و غیره راه‌اندازی کرده است. همچنین اخیرا؛ «محمدمهدی ناصحی»، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره جزئیات خدمات سازمان بیمه سلامت ایران به زوج‌های نابارور گفت:‌ در راستای بند 1 سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و ارتقاء بالندگی و جوان‌سازی جمعیت با هدف افزایش نرخ باروری و با استناد به تبصره 17 ماده واحده قانون بودجه سال 1400 و به دنبال تصویب هیئت وزیران، خدمات ناباروری از تاریخ اول آذر سال 1400 در تعهد سازمان‌های بیمه‌گر قرار گرفت. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: براساس تبصره 17 ماده واحده قانون بودجه سال 1400، زوجین می‌توانند از خدمات سه دوره ناباروری در طول یکسال شامل IVF ، ICSI، IUI و FET با پوشش بیمه‌‎ای 90 درصد تعرفه بخش دولتی در مراکز ناباروری دولتی و 90 درصد تعرفه بخش عمومی غیردولتی در بخش‌های عمومی غیردولتی، خیریه، موقوفه و خصوصی بهره‌مند شوند؛ در همین راستا زوجه می‌تواند تا سن 49 سال تمام و زوج تا زمانی که قدرت باروری دارد، این خدمات را دریافت کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها