13 سال از آسمانی شدن سه کوهنورد اهل هرمزگان گذشت



خردادماه 1388یک گروه 11 نفری متشکل از کوهنوردان اهل هرمزگان برای صعود عازم به قله  5700 مترى دماوند شده بودند.  آنها به منطقه «بارگاه سوم» رسیده بودند که مسئولان فدراسیون کوهنوردی به دلیل شرایط نامساعد جوی و نداشتن تجهیزات مناسب به آنان توصیه کردند از صعود منصرف شوند، اما این مسئله با مخالفت کوهنوردان روبه‌رو شد و آنها بدون توجه به توصیه‌ها به راه خود ادامه دادند. شاید همین امر موجب آسمانی شدن «ساجده کشمیرى»، «فرخنده معمارى» و « عبدالحمید ترابی»، سه کوهنورد اهل هرمزگان شد. به مناسبت سالروز فوت این سه کوهنورد، مروری بر دلایل اتفاق رخ داده، می‌اندازیم.

 

 ۱ خرداد ۸۸ گروه ۱۱ نفری کوهنوردی از هرمزگان به دماوند می روند.روز بعد صعود آغاز می شود و طبق برنامه عصر همان روز به بارگاه سوم رسیده و در پناهگاه اسکان می یابند. صبح روز سوم خرداد ماه راس ساعت۶:۳۰ دقیقه گروه رو به قله دماوند حرکت میکند و فدراسیون کوهنوردی نیز این خبر را تائید می‌کند . نه تنها نماینده  فدراسیون از صعود تیم به قله ممانعت نکرده که حتی با نامبردگان همکاری نیز داشته است. به هنگام صعود نیز وضع هوا کاملا مناسب بوده وهیچ توصیه ای به لحاظ خطرناک بودن وضعیت هوا نگردیده.کلیه اعضای تیم با توجه به تجربه کافی  دارای تجهیزات و پوشش استاندارد برای صعود به قله دماوند بوده اندکه این خبر نیز از طریق فدراسیون خلاف واقع و نادرست اعلام گردیده که می توان از تک تک اعضای گروه استعلام نمود.در میانه راه شرایط جوی تغییر می کند و بجز ۴ نفر بقیه گروه از صعود منصرف شده و بازمی گردند. این ۴ نفر قله را فتح می کنند و بلافاصله تصمیم به بازگشت می گیرند که هوا یکباره بسیار تغییر می کند و برف شدید همراه با باد تند تیم را گرفتار  می کند .تیم راه را گم کرده و حرکت را متمایل به جبهه ی غربی ادامه می دهد.  اما با توجه به اینکه شدت باد به سرعت باعث کاهش دما در آن ارتفاع می شود گروه چهار نفره جهت در امان ماندن از سرما اقدام به احداث جان پناه یخی که تنها راه ممکن بوده است. با توجه به طولانی شدن خرابی وضعیت هوا مجبور به ساعت ها توقف در آن مکان بوده اند که متاسفانه حدود ساعت ۳ بامداد روز چهارم خرداد یکی از اعضای تیم بنام« فرخنده معماری» که خود از کوهنوردان ماهر و از صخره نوردان زبده استان بوده اند به علت افت شدید دمای بدن دچار «هایپوترمی» می شود و جان خود را در برابر چشمان برادرش از دست می دهند و حدود۲۰ دقیقه بعد  «عبدالحمید ترابی» نیز با همان  وضعیت جان خود را از دست می دهد. تا ساعت ها عملیات احیا و باز گرداندن به حیات توسط دو نفر دیگر صورت می گرفته ولی متاسفانه هردو فوت می کنند. قابل ذكر است  تا ساعت ها عمليات احيا و باز گرداندن به حيات توسط دو نفر ديگر صورت ميگرفته ولى متاسفانه هردو فوت ميكنند. حدود ساعت 6 صبح در حالى كه هوا كمى بهتر شده بوده دو نفر از غار يخى خارج ميشوند و با اينكه از نظر انرژى تحليل رفته بودند و شرايط بسيار بد روحى را تحمل ميكردند به سمت پناهگاه سيمرغ براه مى افتند.

حدود ساعت 6.30 در حالى كه در حال پايين رفتن بوده‌اند، نفر سوم «ساجده كشميرى» به علت افت انرژى و شرايط بد روحى به سمت پايين سقوط مي‌كنند و بعد از حدود 80 متر غلت خوردن جان خود را از دست مي‌دهد.

قابل ذكر است «ساجده كشميرى» چند ماه گذشته در اردوى تيم ملى بسر ميبردند و از آمادگى بسيار خوبى بر خوردار بوده  و تجربه زيادى  نيز داشته اند. نام ساجده كشميرى جداى از كوه و كوهنوردى در عرصه ى فرهنگ و ادب نيز مشهور بود. نامبرده شعر ميگفت و چند كتاب شعر نيز از وى بجاى مانده است.

سرانجام نفر چهارم و سرپرست گروه «مهدى معمارى» عليرغم خستگى شديد و فشار روحى كه تحمل ميكرد  بعد از علامت گذارى مكان دقيق جسد به مسير ادامه ميدهد و  ساعت 13.30 روز چهارم خرداد خود را به پناهگاه سيمرغ ميرساند. مقاومت وى و تلاش نامبرده جهت كمك و امداد به همنوردانش بطور جدى انجام گرفته  اما شرايط جوى و سرماى زياد باعث ايجاد هيپوترمى شدن نامبردگان شده بود.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها