سالروز انتصاب سومین استاندار هرمزگان؛

کسی که برای رسیدگی به وضعیت محرومیت‌ها پیاده به بشاگرد رفت



حاج حسینعلی عظیمی از پیشکسوتان جهاد سازندگی، مهندس سالخورده‌ای است که در سال 1359 برای رسیدگی به وضعیت محرومین با دو روز پیاده‌روی وارد منطقه بشاگرد شد.

    

به گزارش صبح ساحل، حسینعلی عظیمی متولد اصفهان و در تاریخ 07/03/59 به سمت استاندار هرمزگان منصوب گردید . از جمله سوابق اجرایی او میتوان به مدیرعامل کانون سنگرسازان بی سنگر ، مشاور وزیر جهاد سازندگی ، فرماندار شهربابک و حضور در پشتیبانی و مهندسی جنگ ، معاون فنی و آب و خاک جهاد نصر و مدیر گروه بررسی مسائل طرح نیشکر خوزستان - اشاره کرد .

وی فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی عمران - آب از دانشگاه شیراز بود. او پس از فارغ التحصیلی، در بخش خصوصی فعال بود اما با صدور فرمان حضرت امام (ره) مبنی بر تشکیل جهادسازندگی،  شرکت مهندسی خود را رها کرد و همراه با سایر جهادگران راهی روستاها شد تا تخصص خود را برای رفع ویرانی‌های کشور بکار گیرند. قابلیت‌های وی در همان بدو امر سبب شد که به فرمانداری شهر بابک و سپس استانداری هرمزگان برسد. وی از اولین کسانی بود که در سال 59 برای رسیدگی به وضعیت محرومیت‌ها با دو روز پیاده روی وارد منطقه بشاگرد شد.

مهندس عظیمی، استانداری هرمزگان را پس از مدتی رها کرد و خدمات خود را در قالب جهاد سازندگی ادامه داد. وی در سالهای اوج فعالیت جهاد سازندگی در روستاها، به عنوان نماینده استان‌ها عضو شورای مرکزی این نهاد بود. با اوج گرفتن عملیات‌های سنگین در دوران جنگ تحمیلی، عظیمی به همراه بسیاری دیگر از جهادگران، پا به عرصه دفاع گذاشت و «پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد سازندگی» را پایه‌ریزی کرد. مهندس عظیمی به عنوان فرمانده طراحی و عملیات آبی ‌و خاکی در «پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد سازندگی» عمل می‌کرد و تا فرماندهی قرارگاه مهندسی کربلا پیش رفت. او از جمله جهادگرانی بود که طراحی و ساخت دستاوردهای چشمگیر مهندسی جنگ از جمله پل بعثت را در کارنامه خود ثبت نمودند.

عظیمی بعد از جنگ، در قالب سازمان «پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد سازندگی» برای بازسازی منطقه زلزله‌زده منجیل و رودبار، عازم این منطقه شد تا الگوی مدیریت جهادی را بعد از جنگ، در خدمت سازندگی بکار گیرد.

وی همچنین دوره‌ای را به عنوان مشاور توسعه منطقه ای جهادسازندگی لبنان، در جمع حزب‌الله لبنان به تدریس آموزه‌های عینی و علمی خود پرداخت.

حاج حسینعلی عظیمی برای تبیین و تدوین الگوی مدیریت جهادی، ثبت تجربیات فرماندهان و مدیران و مهندسان جهاد سازندگی را برعهده گرفت و در این راه بیش از هزار ساعت مصاحبه حرفه ای با آنها ترتیب داد.

از تدوین تجربیات مهندسی جنگ گرفته تا جمع آوری و ذخیره رایانه‌ای اسناد مهندسی جنگ تا مصاحبه وسیع و عمیق با فرماندهان مهندسی جنگ تا راه‌اندازی موسسه شمایل و موسسه فرهنگی سنگرسازان بی‌سنگر برای تدوین همین تجربیات از جمله تلاش‌های علمی و فرهنگی است که او با دست خالی و قلت امکانات و نیرو انجام داده است.

 او به همراه برخی از هم‌قطاران خود، برای آنکه یاد و نام جهادسازندگی و شهدای آن فراموش نشود و خانواده 500 هزار جهادگر، انسجام خود را حفظ نمایند، کانون سنگرسازان بی‌سنگر را به عنوان یک تشکل مردم‌نهاد پایه‌ریزی نمودند که مؤسسین آن مجموعه‌ای از 700 فرمانده یگان‌های مهندسی جنگ هستند و در اغلب استانهای کشور تشکل دارند. عظیمی حدود 5 سال مدیرعامل این کانون بود.

البته این کارهای فرهنگی و اجتماعی، او را از مدیریت اجرایی و ارائه ی عملی الگوهای توسعه و پیشرفت باز نداشت. مشاور وزیر و مسئول شرکت ها و مؤسسات وابسته به وزارت جهاد سازندگی در سال 68، طرح و اجرای پروژه درختکاری حرم تا حرم و نماینده وزیر در ستاد طرح جنات در سال 69، مدیریت طراحی واجرای کانال های آبرسانی، پروژه های آبیاری و زهکشی، اجرای تونل، معاونت فنی آب و خاک موسسه جهاد نصر، مشاور وزیر جهاد کشاورزی در آب و خاک، مسئول طراحی پروژه عظیم احیای اراضی کشاورزی ایلام و خوزستان (طرح 550 هزارهکتاری پایاب َسد کرخه) و پیگیری طرح کنترل ریزگردهای خوزستان بخشی از کارنامه ی اجرایی او بود.

پس از طرح موضوع اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، مهندس عظیمی با تشکیل شورایی با عنوان جهاد اقتصاد مقاومتی، با حضور برخی عناصر فعال از جهاد و سپاه و حوزه علمیه، نسبت به مردمی سازی اقتصاد مقاومتی فعالیت کرد که به تشکیل جبهه مردمی فعالان اقتصاد مقاومتی انجامید.

«مهندس حسینعلی عظیمی» پیشکسوت جهادگر و از فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد، پس از یک دوره تحمل درد و رنج بیماری، به دیدار معبود شتافت و در کنار یاران شهیدش ماوا گزید.

از مرحوم عظیمی، به جز تحقیقات فنی و یادداشت‌های متعدد، یک کتاب با نام  «به رسم جهاد» به یادگار مانده که مرجع نسل جوان در بازخوانی الگوی مدیریتی جهاد سازندگی شده است. همچنین این کتاب به عربی ترجمه و در یمن و لبنان نیز منتشر شده است

داوود دانش‌جعفری وزیر سابق اقتصاد در گفت‌وگویی از شخصیت و فعالیت‌های مهندس عظیمی گفت: مهندس عظیمی، شخصیت کاملا برجسته ای داشت. از نظر علمی و تجربی می‌شود گفت که یکی از افراد شاخص و برجسته ما در مهندسی جنگ، مهندس عظیمی بود. ایشان قبل از انقلاب کارشناسی ارشد عمرانش را از دانشگاه شیراز گرفته بود و موقعیت علمی بالایی داشت. در عین حال قبل از انقلاب در شرکت های خصوصی هم کار کرده بود. خودش هم شرکت مهندسی عمرانی داشت. بعد از انقلاب هم شرکتش را تعطیل کرد و رفت. در زمان دولت شهید رجایی استاندار هرمزگان بود.

دانش جعفری گفت: در یک کلام مهندس عظیمی یک اعجوبه بود، در حوزه آب و مهندسی آب و حوزه‌های دیگر مثلا پل سازی و... که کارشناس‌های دیگری مثل مهندس پورشریفی بودند که کارشان برجسته بود ولی ایشان تخصصی فقط روی آب کار می‌کرد. شما هر هنری که در مهندسی آب سراغ دارید، می شود گفت مهندس عظیمی کسی بود که آن هنرها از انگشتانش کاملا مشاهده می شد و آثارش را ما می توانستیم به راحتی ببینیم. در واقع مهندس عظیمی یک موهبت الهی بود که حضورش در جبهه، آن هم نه در یک مقطع خاص، بلکه از اول جنگ تا آخر جنگ و کار در حوزه مهندسی آب، یک یادگار به یادماندنی برای همه کسانی است که در کار جنگ بودند به ویژه برای کسانی که در کار مهندسی بودند و ارزش کار مهندس عظیمی را به خوبی می دانند.

دانش جعفری تصریح کرد: در این دوره ای که ما در جنگ بودیم، هر وقت که بحث مهندسی آب می شد، بحث مهندس عظیمی مطرح بود. ولی از آن خاطرات به یاد ماندنی که هم من و  هم همه دوستان از ایشان دارند خلق و خوی‌شان است که خیلی آدم سازگار و افتاده و عمیقی است. یعنی شما یک موضوعی را که با مهندس عظیمی صحبت می کنید، هر اظهارنظری که از او می‌شود اظهارنظر سازنده و حساب شده ای است و حرف بی خود نمی زد. از نظر روحی هم یک فرد کاملا افتاده، بدون ادعا، مخلص و واقعا به معنای واقعی جهادگر است. یعنی هرآنچه که یک صفت خوب هست شما می توانستی در عظیمی سراغ بگیری. شاید این ویژگی های اخلاقی او به مراتب از ویژگی های فنی و تخصصی که داشت در دل انسان ها بیشتر رسوخ می کرد. بعد از جنگ مرتب با ایشان بودیم. البته شاید من سعادت نداشتم که بیشتر در جهاد بمانم ولی بعد از اینکه در سال 72 از جهاد به دانشگاه رفتم، بعد از آن هم به مناسبتی که جهادی‌ها همدیگر را می دیدند، ما همیشه با مهندس عظیمی ارتباط داشتیم یا یک طرحی بود مثل طرح آب اراضی پشت سد کرخه دعوت می شد همدیگر ر می دیدیم. ایشان برای ما جهادی ها یک نعمت بوده و شخصیت خیلی بزرگی است.

منابع:الف، ایانا،جماران

منتظر تایید: 1منتشر شده: 1
علی اصغر کریمی
۲۷ مهر ۱۴۰۱
سلام بر جهادسازندگی و جهادگران مخلص . جهاد سازندگی نقطه مقابل دنیای شرک آلود سرمایه داری است. جهادی ها برای کسب رضایت خداوند به مستضعفان و محرومان خدمت می کنند . به امید احیا شیوه جهادی در همه عرصه ها
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها