مدرسه ای به قدمت تاریخ:

مدرسه مصطوفیه بستک یکی از اولین مدارس دولتی ایران



درب مدرسه مصطفویه بستک که طنین نخستین زنگ آغاز سال تحصیلی آن به سال 1304هجری شمسی در حیاط آن پیچید، مهر امسال بعد از 90 سال به دلیل تاخیر در بازسازی آسیب های ناشی از زلزله 13 دی سال گذشته به روی دانش آموزانش بسته می ماند.

  

  

تاریخچه تاریخی و فرهنگی دبستان مصطفویه بستک

به گزارش صبح ساحل، مدرسه مصطفویه در جنب میدان دفاع مقدس شهر بستک قرار دارد و ساخت بنای اولیه این مدرسه در سال 1302 هجری شمسی شروع و در سال 1304 پایان یافته است. این مدرسه از زمان ساخت تاکنون پیوسته مورد استفاده قرار می گرفته است و طی این سالها بارها احیا و بازسازی شده و گاهی الحاقاتی نیز بدان افزوده شده است.

     

 https://ctmehr.com/Content/Files/16928/Editor/ostan%20hormozgan%2Fmadrese%20mistafavi%2F12019969_485466538288180_3167272945288006856_n.jpg

    

این مدرسه قدیمی ترین مدرسه ساخته شده در شهر بستک است که اکثر ریش سفیدان و دانشمندان منطقه بستک از اولین دانش آموختگان این مدرسه می باشند و این مدرسه با بیش از 90 سال قدمت، از اولین مدارس دولتی ایران است که با توجه به قدمت آن، هنوز پابرجاست و شاگردان بسیاری را در خود پرورش می دهد.

در سردر مدرسه کتیبهای است که تاریخ ذیحجه ۱۳۴۳ هجری قمری (برابر با ۱۳۰۳ خورشیدی) را نشان میدهد که احتمالاً مربوط به زمان بازسازی بنا است. بانی مدرسه شخص خیری بهنام حاج شیخ مصطفی بن شیخ عبداللطیف العباسی است که نام وی در کتیبهٔ سر در مدرسه دیده میشود. مدرسهٔ مصطفویه قدیمیترین مدرسهٔ ساخته شده در شهر بستک است و اکثر ریشسفیدان و مشاهیر منطقهٔ بستک از اولین دانشآموختگان این مدرسه هستند. 

در سال 1392 و در زلزلهای که در بستک روی داد بخشی از این مدرسه نیز آسیب دید. کار مرمت مجدد آن در حدود یک سال و نیم به طول انجامید و مدرسه در اوایل مهرماه 1394 مجددا فعالیت خود را آغاز کرد.  مدرسه تاریخی مصطفویه در سال ۱۳۸۱ با شماره ۶۱۰۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست. این مکان هر ساله مورد توجه گردشگران زیادی قرار میگیرد.

   

https://ctmehr.com/Content/Files/16928/Editor/ostan%20hormozgan%2Fmadrese%20mistafavi%2Firanwatching-1487-1597558220-dabestane-mostafaviye-bastak-1.jpg

  

بعضی از قسمت های مدرسه بر اثر ایام فرسوده شده و از بین رفته است به عنوان مثال بر اثر زلزله دی ماه سال 1392 بخشی از مدرسه آسیب دید که با همان معماری سنتی بازسازی شده است و حیاط مدرسه نیز با داشتن چمن مصنوعی، محیطی شاد و مفرح برای دانش آموزان است.

      

مدرسه مصطفویه بستک

     

مولوی عبدالله مدیر مدرسه مصطفویه بستک

با شروع به کار مدرسه مصطفویه در سال 1304خورشیدی مدیری به نام مولوی عبدالله فوق لیسان ادبیات و ریاضیات پرفسوری به تمام معنی بود از هند استخدام و به بستک اعزام گردید.

مولوی عبدالله علمش در سطحی بالا بود با اینکه در صحبت چون هندی بودند لهجه داشتند اما عجیب بود در جشنها عجالتاً شعر میسرود و به نظم در میآورد و آهنگش هم تنظیم می نمود. ریاضیدان و ادیب قوی در عربی متبحر بودند در انگلیسی بسیار عالی بود و به زبانهای فرانسه و آلمانی هم آشنایی داشتند. کلاسی هم خصوصی شبانه مجانی در منزل شان دائر بود شبها در موقع بیکاری به عدهای از بزرگسالان درس می دادند این وضع تا سال 1316 ادامه داشت تا اینکه مدرسه دولتی شد و تحویل اداره معارف فارس گردید. مولوی هم که در بستک ازدواج نموده بودند با عائله به بحرین مسافرت نمودند. بعد از دو سه سال بر اثر تصادف اتومبیل فوت کرد.

از دیگر آثار باستانی شهرستان بستک میتوان به حمام خانی، مجموعه بازار قدیم بستک،مسجد جامع قدیم بستک، آرامگاه شیخ احمد شیخ راشد، برج گری کوه اشاره کرد؛ شهرستان بستک با جمعیتی 80 هزار نفری در 230 کیلومتری بندرعباس قرار دارد.

منابع:دانا، سیتی مهر، 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها