اعلام زمان دومین مرحله عرضه در سامانه یکپارچه فروش خودرو



معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: تلاش داریم تا پایان تیر یا اوایل ماه آینده، فروش مجدد و قرعه کشی از طریق سامانه یکپارچه خودرو انجام شود.

 

به گزارش صبح ساحل، آقای منوچهر منطقی گفت: در دور اول ۴۸ درصد از خودرو‌های عرضه شده، از سامانه یکپارچه خارج شدند و ایران خودرو و سایپا به نتیجه رسیدند که آن‌ها را خارج از قرعه کشی عرضه کنند.

او افزود: مشکل افرادی که در سامانه فروش یکپارچه به عنوان نفر جایگزین (رزرو) بودند، حل شد و به همه آن‌ها خودرو تخصیص یافت؛ بر این اساس علاوه بر ۱۷۶ هزار دستگاه که برای این دوره فروش تخصیص یافته بود، ۶۰ هزار دستگاه هم به افراد جایگزین اختصاص یافت.

 

گفتنی است که امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت گفت: برنامه‌ای که امسال وزارت صمت از خودروسازان مطالبه کرده، تولید بیش از ۱.۵ میلیون خودرو است که در بهار امسال ۹۸ درصد آن برنامه محقق شده؛ تا ۷ تیر امسال، ۳۰۰ درصد رشد در تولید خودرو کامل نسبت به مدت مشابه رخ داده و با ادامه این برنامه، به‌ تدریج شاهد حذف قرعه‌کشی خودرو تا پایان سال خواهیم بود.

 

پیش از این اعلام شد که براساس نامه نگاری بین دو معاون وزارت صمت مشخص شد، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که ۲۷اردیبهشت اولین قرعه کشی بر اساس آن انجام گردید، اصلا تایید فنی و امنیتی نداشت و دفتر فناوری داده وزارت صمت هم مسئولیت تایید و نظارت بر حسن اجرای این سامانه را نپذیرفته بود.

درپی ابهامات زیادی که سیستم قرعه‌کشی خودرو توسط خودروسازان طی دو سه سال گذشته ایجاد کرده بود و شمار زیادی از مردم معتقد بودند که این قرعه‌کشی‌ها شفافیت لازم را ندارد، وزارت صمت اخیراً دست به کار شده یک سامانه فروش یکپارچه خودرو را راه‌اندازی کرد تا تخلفات و دلال‌بازی به صفر برسد و مصرف‌کننده واقعی بتواند خودروی خود را خریداری کند.

بر همین اساس سه‌شنبه 27 اردیبهشت‌ماه 1401 نخستین دوره فروش خودرو در سامانه فروش یکپارچه خودرو در یک بازه‌ زمانی یک‌هفته‌ای آغاز گردید و با اجرای قرعه‌کشی در 9 خرداد، نتایج آن در تاریخ 11 خرداد اعلام شد، اما در این مرحله مشکل جدی برای برخی خریداران به وجود آمد به‌نحوی که این افراد پس از اعلام نتایج اولیه در سامانه جزو "برنده اول" طرح بودند اما در زمان واریز وجه به آنها اعلام شد: "شما جزو منتخبین رزرو قرعه‌کشی هستید" و امکان واریز وجه را ندارید.


افرادی که با این مشکل روبه‌رو شده بودند اعلام می‌کردند که پس از اعلام نتایج در روز 11 خرداد اسامی آنان به‌عنوان منتخبان اول (اصلی) اولین فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام شد اما وقتی می‌خواستند برای واریز وجه خودرو یا مبلغ علی‌الحساب اقدام کنند، موفق به واریز نمی‌شدند؛ و با پیام "شما جزو منتخبین رزرو قرعه‌کشی این دوره سامانه یکپارچه تخصیص خودرو  هستید" مواجه شده‌اند.

صدیف بیک‌زاده، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره ابهامات پیش‌آمده در اعلام نتایج تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه اعلام کرد: برای جلوگیری از قرعه‌کشی‌های دوباره در یک فرآیند تخصیص، حدود 12هزار نفر به‌عنوان منتخبان ذخیره مشخص شدند؛ اما این موضوع به‌صورت شفاف در سامانه یادشده، مشخص نشد و ابهاماتی ایجاد کرد.

درحالی این مقام مسئول وزارت صمت مقصر این موضوع را خودروسازان معرفی کرده است که سؤال اینجاست؛ مگر سازوکار اعلام اسامی اصلی و رزرو در خودروسازان تعریف نشده بود؟ در طرح‌های قبلی چگونه اسامی به‌صورت تفکیک‌شده اعلام می‌شد اما این بار این اختلال به وجود آمده است؟ مگر نه اینکه هر بار باید اشکالات برطرف و فروش خودرو به‌صورتی قانونمندتر انجام شود چرا این بار که همه بر نظارت یکپارچه خودرو در سامانه فروش تأکید می‌کردند چنین خطایی به وجود آمد؟

حال با گذشت بیش از یک ماه از اولین قرعه‌کشی خودرو در سامانه یکپارچه وزارت صمت، سید مهدی نیازی، معاون وزیر صمت در نامه‌ای به منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت اعلام کرده است که این سامانه صلاحیت فنی و امنیتی و آمادگی لازم برای اجرای قرعه‌کشی خودرو را نداشته است و هنوز هم ندارد، بر همین اساس تأکید کرده است که فعلاً از طریق این سامانه قرعه‌کشی انجام نشود.

 

منابع/: باشگاه خبرنگاران، تسنیم

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها