صادرات محصولات کشاورزی هرمزگان به کشورهای حاشیه خلیج فارس/ قطری‌ها متقاضی این محصولات هستند



استاندار هرمزگان با تاکید بر لزوم مانع زدایی از صادرات غیر نفتی احداث شهر میوه‌های گرمسیری در بندرعباس را مزیت ممتاز هرمزگان برشمرد.

     

به گزارش صبح ساحل، مهدی دوستی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان هرمزگان، که با دستورکار توسعه صادرات غیرنفتی و مانع‌زدایی در این حوزه برگزار شد، گفت: ما با خام فروشی مخالف هستیم اما این مسئله نباید برای صادرات محصولات معدنی‌ای که بسیار مازاد بر نیاز داریم مشکل ایجاد کند به عنوان مثال گچ به میزان قابل توجهی در کشور وجود دارد و مانع‌تراشی در برابر صادرات آن فقط بازار ما را به دست رقبا؛ بویژه عمانی‌ها که در این زمینه فعال هستند؛ می‌دهد.

استاندار هرمزگان با اشاره به زمان‌بر بودن آزمایشات تعیین ماهیت مواد معدنی و تحمیل هزینه‌های دموراژ بر صادرکنندگان، افزود: قطعا این موضوع را با هدف تسهیل صادرات غیر نفتی از سوی وزارت صمت پیگیری خواهیم کرد تا فرآیند تعیین ماهیت مواد معدنی چابک‌تر شود و محصولاتی که شناسایی آن‌ها بدون آزمایش قابل انجام است وارد پروسه آزمایشگاهی نشود.

نماینده عالی دولت در استان تاکیدکرد: در صادرات برخی از کالاهای بومی مشکل ارزش‌گذاری گمرکی خارج از استان وجوددارد که ممکن است شناخت دقیقی از محصولات بومی ما نداشته باشند و لازم است از طریق گمرک مراتب انجام این امر در داخل استان انجام شود.

وی با اشاره به افزایش عوارض صادرات محصولاتی چون گوجه‌فرنگی با تاکید بر اصلاح الگوی کشت، گفت: با توجه به اینکه در بحث صادرات برخی محصولات کشاورزی با کشورهای منطقه رقابت داریم، برای حمایت از کشاورران استان و حفظ بازارهای هدف باید مکاتباتی با وزارت جهادکشاورزی داشته‌باشیم که عوارض صادرات برخی از محصولات کشاورزی کاهش پیدا کند چرا که بازنده اصلی این موضوع در محصول گوجه فرنگی هرمزگان و جنوب کرمان است.

دوستی با توجه به برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ افزود: قطری‌ها متقاضی محصولات کشاورزی هرمزگان هستند و با توجه به اینکه بندر دیر پایانه صادراتی است جهت تسهیل در ترانزیت محصولات کشاورزان استان بندرشیو فعال‌سازی می‌شود.

نماینده عالی دولت در هرمزگان حفظ میراث ملموس و ناملموس فرهنگی و توسعه صنایع دستی در هرمزگان را مهم برشمرد و خاطرنشان‌کرد: برای گذر از صنایع دستی معیشتی و افزایش تولیدات در این حوزه، تهیه  ماشین آلات مرتبط ضرورت دارد و از محل اعتبارات فنی و مهندسی تسهیلات و حمایت‌هایی برای تک رقمی شدن سود بازپرداخت تسهیلات درنظر گرفتیم که فعالان عرصه صنایع دستی بتوانند کار خود را توسعه دهند.

استاندار هرمزگان احداث  شهر میوه‌ها گرمسیری بندرعباس را مزیت ممتاز هرمزگان در صادرات دانست و گفت: از بخش خصوصی مشارکت کننده در این طرح حمایت کامل می کنیم چراکه ایجاد شهر میوه‌های گرمسیری جزء مهمی از برنامه پیشرفت مردم اساس هرمزگان است که با تمام امکانات بارانداز، ترانزیت و لجستیک در موقعیت مجاورت با فرودگاه؛ بعنوان یک پروژه با ابعاد ملی مطرح می شود و در آینده می‌تواند نقش بسزایی در توسعه صادرات داشته باشد. 

دوستی همچنین از آغاز مطالعه و بررسی اصلاح فرآیندها در استان نیز خبرداد و اصلاح فرآیندهای گمرکی  را مشمول تمام رویه‌های صادراتی و وارداتی از محل ورود و خروج کالا تا مسیرهای حمل و نقل دانست.

انتهای پیام

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها