از ابتدای سال جاری تاکنون؛

۱۱۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل تسویه شد



وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون مبلغ ۱۰۹ هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان توسط خزانه‌داری کل کشور برای تسویه اصل و سود اوراق منتشر شده در سال‌های گذشته پرداخت شد.

به گزارش صبح ساحل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، این وزارتخانه برای تأمین مالی اقتصاد کشور با هدف کاهش تبعات تورمی، خزانه‌داری کل کشور در سال جاری نسبت به انتشار و عرضه اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری بیست و چهار هفته عرضه اوراق بدهی میان بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه (از قبیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین مالی) و پنج مرحله پذیره‌نویسی اوراق از طریق کارگزاری بانک مرکزی و سیستم مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اقدام کرد. 

در این حراج پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در مجموع مبلغ پنج میلیارد و ۲۸۵ میلیون تومان اوراق به صورت نقدی فروخته شد. 

نماد معاملات در فروش نقدی این دوره آراد ۱۱۲ با سررسید تیرماه ۱۴۰۴ و آراد ۱۱۷ با سررسید تیرماه ۱۴۰۳ و آراد ۱۱۹ با سررسید آبان ۱۴۰۶ بود. نرخ رسمی اوراق ۱۸ درصد بود. 

بر اساس این گزارش تاکنون در مجموع ۵۹ هزار و ۹۸ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی، حدود ۲۹ درصد از طریق بازار پول و ۷۱ درصد از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شده است.

علاوه بر مبالغ فوق‌الذکر مبلغ ۳۵ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی نیز منتشر شده که به مرور توسط دستگاه‌های اجرایی به گیرندگان واگذار خواهد شد. 

در مقابل مبلغ تامین شده از طریق انتشار اوراق نقدی در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۵۹ هزار و ۹۸ میلیارد تومان، مبلغ ۱۰۹ هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان توسط خزانه‌داری کل کشور برای تسویه اصل و سود اوراق در سال جاری پرداخت شده است که بر همین اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی منفی است. 

ظرفیت‌های قانونی در سال ۱۴۰۱ برای انتشار اوراق مالی اسلامی با تضمین دولت مبلغ ۱۴۶ هزار میلیارد تومان می‌باشد که از ظرفیت مذکور مبلغ ۱۰۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی (از جمله اوراق مرابحه عام و اسناد خزانه اسلامی) منتشر شده است.

   

۱۱۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل در سال جاری تسویه شد

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها