رییس سازمان غذا و دارو:

مشکل کمبود سرم رفع شد/ آنفلوآنزای زودرس؛ علت کمبود مقطعی آنتی‌بیوتیک‌ها



به دنبال اقدامات انجام شده، مشکل کمبود سرم رفع شده است و البته تا زمانی که سرم در بازار دارویی به وفور نرسد، واردات را ادامه می‌دهیم.
       
به گزارش صبح ساحل، دکتر سیدحیدر محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چرایی کمبود سرم در کشور و اقدامات انجام شده در جهت تامین نیاز بازار و تسهیل دسترسی بیماران، گفت: از سال ۹۹ به دنبال شیوع کرونا و بروز پیک‌های این بیماری، مصرف سرم در کشور مقداری بالا رفت؛ به طوری که در سال ۹۹ و قبل از شیوع کرونا، میانگین مصرف سرم در کشور ماهانه حدود ۱۰میلیون عدد بود؛ این درحالیست که در سال ۱۴۰۰ تحت تاثیر پیک‌های ناشی از کرونا به یکباره و ابتدا این میزان مصرف به ۱۴ تا ۱۵ میلیون عدد رسید و نهایتا هم اواخر سال ۱۴۰۰ مصرف سرم به بیش از ۱۶ میلیون عدد در ماه رسید.
  
پیک‌های کرونا و افزایش مصرف سِرم
وی در این باره افزود: در چنین شرایطی طبیعتا ظرفیت تولید کشور (با ۱۴ میلیون عدد ماهانه) پاسخگوی نیاز بیماران و مراکز درمانی نبود و همه ذخایر سال ۹۹ سرم تولیدی کشور، در سه - چهار ماهه اول ۱۴۰۰ مصرف شد. بنابراین اگر واردات انجام نمی‌شد، قطعا به مشکل می‌خوردیم؛ بر همین اساس نیز در کنار تولید داخلی برای واردات نیز اقدام و انجام شد.
   
رفع کمبود سِرم در کشور
ادامه روند واردات تا زمان وفور سِرم در بازار
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر تولید کننده‌های سرم در کشور بسته به میزان مواد اولیه‌ای که در دسترس‌شان باشد، ماهیانه ۱۴ تا ۱۵ میلیون عدد تولید را انجام می‌دهند، ادامه داد: همچنین بسته به شرایط و نیاز کشور، حدودا یک تا دو میلیون عدد هم واردات ماهیانه انجام می‌شود. به این ترتیب به دنبال اقدامات انجام شده، مشکل کمبود سرم رفع شده است و البته تا زمانی که سرم در بازار دارویی به وفور نرسد، واردات را ادامه می‌دهیم.
   
دو شرکت جدید سرم‌سازی؛ در فاز نهایی راه‌اندازی
وی در همین راستا افزود: البته دو شرکت سرم‌سازی نیز در فاز نهایی راه‌اندازی هستند که امیدواریم تا پایان امسال وارد زنجیره تولید سرم در کشور شوند. به این ترتیب با وارد شدن آنها به زنجیره، حداقل دو تا سه میلیون عدد به ظرفیت سرم سازی در کشور اضافه می‌شود. بعد از راه‌اندازی این دو شرکت اگر مشکلی پیش نیاید، صادرات سرم را نیز در برنامه داریم.
 
محمدی تاکید کرد: همانطور که اشاره کردم در مورد سرم‌ها کمبود رفع شده و قطعا در مراکز درمانی و بیمارستان ها موجود است، البته ممکن است در برخی مراکز سرپایی مقداری کمتر باشد که این موضوع به دلیل مدیریت توزیع توسط سازمان غذا و دارو است.
   
چرایی کمبود آنتی‌بیوتیک
شیب کمبودهای آنتی‌بیوتیک نزولی است
رییس سازمان غذا و دارو همچنین در پاسخ به سوالی درباره کمبودهای آنتی بیوتیک در کشور و علل آن نیز گفت: میزان کمبودهای آنتی‌بیوتیک مقداری در مهر ماه و اوایل آبان ماه افزایشی بود و این موضوع تحت تاثیر مشکلاتی نظیر مالیات بر ارزش افزوده و همچنین چالش نقدینگی صنعت و ... ایجاد شد. البته مالیات بر ارزش افزوده که قبلا ۹درصد با ارز نیمایی بود با دستور معاون اول رییس جمهور برای کالاهای اساسی و دارو به یک درصد کاهش یافت.
 
وی در این باره افزود: با اصلاح ارز ترجیحی برای دارو و رفع شدن این مشکلات و تسهیلاتی که شورای پول و اعتبار برای دارو مصوب کرد، این مشکلات مرتفع شده و تقریبا یک هفته‌ است که شیب کمبودهای آنتی‌بیوتیک در کشور نزولی است و پیش بینی این است که ظرف چند هفته آینده به شدت کمبودها کاهش یابد؛ مگر کمبودهایی که مشکل جهانی داشته باشند؛ چراکه برخی از اقلام در سطح جهانی کمبود دارند و ممکن است تولید داخل آن را هم نداشته باشیم.
 
محمدی ادامه داد: اقلامی که تولید داخلی‌شان موجود باشد و مشکلی نداشته باشند، قطعا اولویت ما حمایت از تولید داخلی است و اگر جایی تولیدکننده به مشکلی برخورد و نتواند تامین کند، بلافاصله واردات را انجام می‌دهیم تا مشکل تولید کننده رفع شود.
    
آنفلوآنزای زودرس و افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک، استامینوفن و ایبوبروفن
رییس سازمان غذا و دارو درباره آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی هم گفت: به دلیل ظهور زودهنگام آنفلوآنزا در این حوزه مشکلاتی ایجاد شد. طی دو سال گذشته به دلیل کرونا و مراعات بهداشتی و استفاده از ماسک و ...، آنفلوآنزا چندان نتوانست نفوذ کند و کرونا غالب بود. امسال با توجه به کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده کمتر از ماسک، مشکل مربوط به آنفلوآنزا حدودا دو ماه زودتر بروز کرد و ذخایر آنتی‌بیوتیک کشور پیش بینی این آنفلوآنزای زودرس را ندیده بود و این کمبود مقداری ملموس شد. به این ترتیب مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و حتی استامینوفن و ایبوبروفن به عنوان درمان‌های حمایتی به شدت بالا رفت.
     
فعالیت سه شیفت صنعت برای تولید آنتی‌بیوتیک و مُسکن‌ها
وی در این باره افزود: البته به دنبال اقدامات انجام شده تامین این اقلام بسیار بالا رفته و شرکت‌های داروسازی تولید را افزایش داده‌اند و در حال حاضر به درخواست سازمان غذا و دارو صنعت به صورت سه شیفت در حال تولید است. این نوید را می‌دهیم که ظرف یکی - دو هفته آینده کمبودهای این اقلام نیز رفع شود.
 
رییس سازمان غذا و دارو همچنین گفت: در مجموع در حوزه داروهای مسکن و سایر داروهای حمایتی و ضد درد نیز تولید بالا رفته و این اقلام مقداری مشکل قیمت داشتند که قیمت آنها اصلاح و ابلاغ شد و ظرف مدت کوتاهی و تا پایان ماه جاری مشکل کمبود آنها رفع می‌شود.
 
وی درباره میزان تولید آنتی‌بیوتیک در کشور نیز گفت: تولید آنتی‌بیوتیک در تابستان به زیر دو میلیون رسیده بود و این مقدار الان به حدود چهار میلیون رسیده و پیش بینی این است که این عدد را تا پایان سال به هفت میلیون عدد در ماه برسانیم. در بهار مجدد مصرف این اقلام کاهش می یابد و شرکت‌ها مقداری از تولید را ذخیره می‌کنند؛ چراکه تاریخ انقضای این اقلام حداقل دو سال است و به این ترتیب شرکت‌ها معمولا برای شهریور به بعد از دپو لازم این اقلام برخوردارند.
    
آنفلوآنزای زودرس؛ علت کمبود مقطعی آنتی‌بیوتیک‌ها
رییس سازمان غذا و دارو افزود: معمولا شش ماه نیاز کشور را در آنتی بیوتیک‌ها و داروهای حمایتی و خارج از نسخه داریم؛ اما ظهور زودهنگام آنفلوآنزا باعث کمبود مقطعی برخی از این اقلام شد که با همت صنعت دارو و بخشی هم با واردات، مشکل مرتفع شد.
 
وی تاکید کرد: در مجموع پیش بینی این است که با افزایش تولید و واردات که انجام می‌شود، ظرف یکی دو هفته آینده مبحثی به عنوان کمبود آنتی بیوتیک نداشته باشیم.
 
رییس سازمان غذا و دارو همچنین به برخی کمبودهای دارویی تحت تاثیر تحریم‌ها اشاره کرد و به ایسنا گفت: دلیل اصلی یک سری از کمبودها نیز تحریم است؛ با همکاری وزارت خارجه و مجامع بین‌المللی در تلاشیم تا محدودیت‌های دسترسی به این داروها نیز رفع شود.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها