سازمان غذاودارو:

هفته آینده مشکل کمبود‌ برخی داروها حل می‌شود/ واردات تصمیم دوسرباخت وزارت بهداشت



رئیس سازمان غذاودارو گفت: هفته آینده مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک خوراکی، سرم، استامینوفن و بروفن حل می‌شود.

          
به گزارش صبح ساحل، سیدحیدر محمدی شنبه شب در برنامه صف اول شبکه خبر، به کمبود آنتی بیوتیک ها در کشور اشاره کرد و گفت: هفته گذشته حجم زیادی واردات آنتی بیوتیک داشتیم که همان ۵۰ تُن بود و تا آخر هفته جاری نیز بیش از ۶ میلیون بطری آنتی بیوتیک وارد کشور خواهد شد.

وی افزود: ۵۰ تُن محموله وارداتی شامل یک میلیون بطری آنتی بیوتیک بود که اگر با شرایط تُند مصرف در نظر بگیریم، برای دو هفته کافی خواهد بود و اگر با محاسبات خودمان در نظر بگیریم، برای یک ماه کافی است.

محمدی با عنوان این مطلب که ۶ میلیون بطری آنتی بیوتیک که تا آخر هفته وارد کشور می‌شود، حجم خوبی است، ادامه داد: این مقدار واردات در کنار تولید داخل می‌تواند جوابگوی بازار داخلی باشد.

وی افزود: برنامه کوتاه مدت ما برای رفع کمبودها این است که تولید داخل افزایش یابد و در همین راستا تولیدکنندگان سه شیفت کار می‌کنند.

محمدی با اشاره به کم کاری دو شرکت داخلی در تأمین آنتی بیوتیک مورد نیاز کشور، گفت: ماده اولیه موجود بود، زمان بین تولید و عرضه تا حدودی زیاد شد.

وی با عنوان این مطلب که داروهای آنتی بیوتیک به عنوان داروهای حمایتی استفاده می‌شوند، افزود: اصولاً مصرف این قبیل داروها در زمستان افزایش می‌یابد و مقطعی است.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: ما این تضمین را به مردم می‌دهیم که مشکل کمبود آنتی بیوتیک و سرُم در کشور ظرف این هفته و هفته آینده حل شود.

محمدی به وضعیت سرُم اشاره کرد و افزود: میزان تولید سرُم در کشور ماهانه حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون عدد است که این میزان حدود یک تا دو میلیون از نیاز کشور کمتر است. تا اوایل سال گذشته میزان نیاز ما به سرم در ماه ۱۰.۵ میلیون عدد بود و الباقی ذخیره می‌شد، اما از تابستان گذشته مجدد به مشکل کمبود سرم برخوردیم و مجبور شدیم به واردات سرُم روی بیاوریم.

وی با عنوان این مطلب که به زودی خط تولید سرُم در یکی از شرکت‌های داروسازی کشور با ظرفیت حداقل ۳ میلیون عدد سرم در ماه طی یک تا دو ماه آینده راه‌اندازی می‌شود، گفت: دو شرکت داروسازی در اهواز و اصفهان از سال دیگر با خط تولید سرُم راه اندازی و یکی از شرکت‌های سرم‌سازی نیز ظرفیت تولید خود را به ۲ برابر افزایش می‌دهد.

      

دارو نه تنها ارزان نشد؛ کمیاب هم شد

سازمان غذا و دارو در ماه‌های گذشته شاهد تغییرات مدیریتی متعددی بوده است؛ تغییراتی که می‌توان ریشه آن را در نبود برنامه لازم برای تولید و نظارت بر تولید داروها، بروز کمبودهای دارویی و بی‌توجهی به زیرساخت‌های اجرای طرح دارویار دانست.

سه ماه پس از آغاز طرح دارویار در کشور، برخی از داروهای رایج دچار کمبود شد و این کمبودها به جایی رسید که حسینعلی شهریاری؛ رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در نامه‌ای گلایه‌آمیز خطاب به رئیس جمهور، خواستار رفع مشکلات کمبود دارو شد و بازرس امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کشور نیز اعلام کرد که نتایج بررسی‌های این سازمان نشان می‌دهد که مردم از کمبود دارو و افزایش پرداخت از جیب گلایه دارند.

به عبارت دیگر، در نتیجه بی‌تدبیری سازمان غذا و دارو در مدیریت تولید داروها منجر به این شد که این سازمان در نهایت، هم زیر بار افزایش قیمت بیشتر آنتی‌بیوتیک‌های تولید داخل برود و هم به دلیل اقدام دیرهنگام در افزایش قیمت برای کسب رضایت تولیدکنندگان داخلی، مجبور به واردات فوریتی آنتی‌بیوتیک‌ها شود البته در این میان تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک نیز با بهانه‌جویی سعی در افزایش بیشتر قیمت‌ داروهایشان داشتند که این مسئله نیز از عوامل اصلی کمبود این داروها بوده است. 

     

دپوی داروها علت بروز کمبود دارو

اگرچه حذف ارز دولتی و رانت‌های ناشی از آن در حوزه دارو، یکی از مطالبات همیشگی فعالان صنعت و دغدغه سیاستگذاران این حوزه بود اما دیری نپایید که به دنبال حذف ارز ترجیحی از صنعت دارویی کشور، کمبودها نمایان شد.

« بررسی‌های میدانی خبرگزاری تسنیم حاکی از این است که ماده اولیه انواع آنتی‌بیوتیک در انبارهای شرکت‌های تأمین‌کننده به طور کامل فراهم است. به طور نمونه در بازدید از یکی از شرکت‌های دارویی مشخص شد حدود 30 تن ماده اولیه "آزیترومایسین" در انبار این شرکت موجود است و حدود 30 تن دیگر از مواد اولیه این شرکت در گمرک وجود دارد که جمعاً این مقدار برای نیاز 6 ماهه کشور کافی خواهد بود!»

یکی دیگر از مشکلاتی که پس از اجرای طرح دارویار به وجود آمد؛ پرداخت دیرهنگام مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر بود. در این باره نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران در خصوص مطالبات داروخانه‌ها از سازمان تأمین اجتماعی گفته بود:

«مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها بعد از اجرای طرح دارویار 2 برابر شده است. پوشش بیمه‌ای دارو‌ها بعد از افزایش قیمت، کمتر شده است. بدهی کنونی سازمان بیمه به داروخانه‌ها حدود 2000 میلیارد تومان است که سال گذشته کمتر از نصف این مبلغ بود! مسئله ما با تأمین اجتماعی عدم تهعد به پرداخت بدهی‌هایشان است.»

این مشکلات در حالی بود که حیدر محمدی، رئیس فعلی سازمان غذا و دارو دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو در طرح دارویار به تسنیم گفته بود: «بودجه افزایش پوشش قیمت داروها تا آخر سال جاری در نظر گرفته شده است، 73 هزار میلیارد تومان به سازمان‌های بیمه‌گر بابت دارو تخصیص داده می‌شود تا پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد.»

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها