مشکل تامین ۴۰ قلم دارو/ کمبودهای دارویی تا پایان آذر رفع می‌شود



رئیس سازمان غذا و دارو گفت: علیرغم پیگیری‌های مستمر با بانک مرکزی، تامین ارز و تسهیلات مدنظر سازمان غذا و دارو توسط بانک‌های عامل انجام نشده است و مشکل تامین ۴۰ قلم دارویی به دلیل عدم رفع مشکل نقدینگی شرکت‌هاست.

       
به گزارش صبح ساحل، دکتر سید حیدر محمدی  با اشاره به بهبود شرایط تامین آنتی‌بیوتیک‌ در داروخانه‌‎ها، گفت: در تولیدات داخلی برخی آنتی بیوتیک‎ها مثل کوآموکسی کلاو شاهد رشد ۲۰ برابری تولید آن نسبت به ابتدای سال و سفیکسیم ۱۰ برابر و داروی آموکسی سیلین ۴ برابر شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴ محموله آنتی بیوتیک وارد کشور شده است، اظهار کرد: در چند روز آینده یک محموله دارویی جدید نیز وارد کشور خواهد شد. اقدامات صورت گرفته با هدف رفع کمبودهای ضروری دارو تا ثبات بازار و رفع نیاز بیماران ادامه خواهد یافت.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه میزان تولید آنتی بیوتیک‌های خوراکی و سرم از طریق تولید داخل افزایش یافته است، گفت: با رفع مشکلات تولیدکنندگان آمار تولید در کشور افزایش یافت. همچنین شرکت‌هایی که تخلفشان اثبات شده است به نهادهای بازرسی معرفی شدند و پس از این ابلاغ شد هیچ شرکت دولتی به دلیل زیان‌ده بودن مجاز به توقف تولید و فروش نخواهد بود.
         

رفع کمبودهای دارویی تا پایان آذر

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تا پایان آذرماه مشکل اصلی کمبودهای دارویی رفع خواهد شد و مردم از اوایل دی ماه مشکل حادی در تأمین دارو نخواهند داشت.

به گزارش ایسنا، دکتر حیدر محمدی در حاشیه نشست کمیته دارو و غذا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ( یکشنبه، ۶ آذرماه ) در مورد سیاست‌های این سازمان برای تأمین دارو، گفت: رفع مشکلات مربوط به تأمین پایدار دارو در دو هفته گذشته در دستور کار قرار گرفته و تأمین دارو را از مسیرهایی که در داخل امکانپذیر باشد انجام خواهیم داد. البته پیگیری تأمین نقدینگی مورد نیاز صنایع داروسازی و اعتبار مربوط به بالا بردن سطح تسهیلات بانکی و مشکلات مربوط به ارزش افزوده هم در دستور کار است.

وی افزود: اگر مشکلات تولیدکنندگان در رابطه با نقدینگی حل شود، بخشی از نیازهای دارویی رفع خواهد شد، البته ممکن است بخشی از نیاز از طریق تولید تأمین نشود؛ حدود دو درصد از کل بازار مربوط به واردات است که این مقدار را از طریق واردات تأمین خواهیم کرد. در بخشی از تولید که مشکل داشته باشیم و احساس کنیم رفع آن زمانبر است تا زمانی که به تولید پایدار و ذخیره قابل اعتماد برسیم واردات را در دستور کار قرار خواهیم داد کما اینکه چند محموله آنتی‌بیوتیک و سرم وارد کشور شده و طی هفته جاری نیز محموله‌ های بزرگ وارد کشور خواهد شد و در آذرماه به ذخیره مناسبی از دارو خواهیم رسید.

محمدی ابراز امیدواری کرد که تولیدکنندگان طبق برنامه‌ریزی انجام شده بخش زیادی از اقلام را در آذر ماه تأمین کنند؛ برخی از تأمین کنندگان که مشکل قیمت داشتند با بررسی‌های انجام شده مشمول قیمت‌گذاری شدند و بخشی هم مشمول نبودند که از آنها خواستیم که کمافی‌السابق ادامه دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: همیشه در برخی اقلام با کمبود حداقلی مواجه هستیم که ممکن است به دلایل خاصی مانند تحریم و مشکلات ایجاد شده برای خطوط تولید باشد و برآورد ما این است که تا پایان آذرماه مشکل اصلی کمبودهای دارویی رفع خواهد شد و مردم از اوایل دی ماه مشکل حادی در تأمین دارو نخواهند داشت.

بنابر اعلام خبرگزاری خانه ملت، وی در مورد عدم همکاری برخی شرکت‌های تولیدکننده دارو و برخورد با آنها گفت: بخشی از عدم تولید ناشی از عدم شناخت نیاز بوده و اینکه بسیاری از شرکت‌های داروسازی با این نیاز شگفت‌زده شدند به گونه‌ای که تولید یکی از آنتی بیوتیک‌ها به ۲۰ برابر رسیده و این موضوع برای برخی از شرکت‌ها به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نبود؛ البته برخی شرکت‌ها نیز قصور داشتند که از طریق سیستم‌های نظارتی در حال پیگیری است و اگر عمدی بودن قصور آنها اثبات شود با آنها برخورد جدی خواهد شد و در حال حاضر تمامی تولیدکنندگان ۳ برابر ظرفیت را افزایش داده و در مورد برخی آنتی‌بیوتیک‌ها بر اساس نیاز تا ۲۰ برابر نیز افزایش تولید داشتیم.

        

واردات آنتی بیوتیک‌های غیراستاندارد به کشور

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: براساس گزارش وزارت بهداشت برخی از آنتی بیوتیک های هندی مشکل کیفی داشتند و هم‌اکنون توسط خود وزارت بهداشت از بازار جمع آوری می‌شوند.
بهمن صبور، نایب رئیس انجمن داروسازان تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، خبر صدور دستور جمع‌آوری این دارو‌ها را تایید کرد اما گفت: «مردم نگران نباشند؛ چرا که ریکال امری روتین است.»
حالا مشخص نیست داروهای ریکال‌شده در چه وضعیتی از نظر توزیع و مصرف قرار دارند و در صورت مصرف، تأثیرات منفی بر مصرف‌کنندگان داشته‌اند یا خیر.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها