رئیس دانشگاه هرمزگان در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری؛

شاهد رشد روز افزون ارتباط دانشگاه با صنعت هستیم


نویسنده: صبح ساحل

بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار استان هرمزگان با هدف پژوهش و فناوری؛ پیشران تولیدِ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین با حضور نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، «محمد آشوری» و «احمد مرادی»، نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، رئیس دانشگاه هرمزگان و روسای سایر دانشگاه‌ها افتتاح شد. در این نمابشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان استان به معرض نمایش گذاشته شد. حضور فعال دانشگاه‌های استان در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی قابل رویت بود. دستگاه‌هایی چون آموزش و پرورش، هواشناسی استان، صنعت، معدن و تجارت، آبفا نیز در این نمایشگاه شرکت کردند.

 

 

کمیته‌ای برای پیگیری مسائل دانش‌بنیان‌‌ها ایجاد می‌شود

 

نماینده‌ ولی‌فقیه در استان هرمزگان در حاشیه بازدید از نمایشگاه گفت: «کمیته‌ای برای پیگیری مشکلات و مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان‌ در استان ایجاد می‌شود». «حجت الاسلام محمد عبادی زاده» عنوان کرد: «اینگونه نمایشگاه‌ها باید متداول و پیوسته در استان برگزار شود»‌. وی با تاکید بر اینکه دستاوردهای جوان‌ها، دانش بنیان‌ها، مجموعه دستگاه‌ها و نهادهایی که در کارهای پژوهشی فعالیت دارند، آثار ارزشمندی است و باید عرضه شود، افزود: «این نمایشگاه در جایگاه خود مشوقی برای جوانان استان است. این موضوع به پیشبرد برنامه‌های آموزشی استان نیز کمک خواهد کرد». امام جمعه بندرعباس اضافه کرد: «در همینجا بر فرمایش مقام معظم رهبری که امسال توصیه فرمودند دانشگاه‌ها باید از مقاله محوری به سمت حل مسئله بیایند، تاکید می‌کنم».

عبادی زاده با بیان اینکه حل مسئله، اتفاقی است که در این نمایشگاه رخ می‌دهد، اظهار کرد: «هرچیزی امروز در این نمایشگاه دیدیم حل مسائلی بوده که دستگاه‌ها با آن مواجه بودند».
نماینده ولی فقیه در استان افزود: «حمایت‌های بعد از تولید اولیه در جهت تجاری‌سازی یکی از مسائل اصلی پژوهشگران بود که تقاضا می‌کنم همه مسئولین استان، دستگاه ها و صنایع پای کار بیایند و از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری استفاده و حمایت کنند». وی با تاکید بر اینکه اگر شرکت‌های دانش بنیان استان می‌توانند مسئله‌ای را حل کنند، صنایع ارجاع به جای دیگری ندهند، اظهار کرد: «باید در همین استان اعتماد کرد و از تجاری سازی کالای تولیدی حمایت شود». عبادی‌زاده در پایان گفت: «کمیته‌ای در استان برای پیگیری مشکلات و مسائلی که دانش‌بنیان‌ها دارند ایجاد می‌شود. امروز با دردو دل‌ بسیاری از تولیدکنندگان مواجه بودم که در این بحث گلایه داشتند».

 

رشد چشمگیری در حوزه ارتباط با صنعت داشتیم


رئیس دانشگاه هرمزگان در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت: «اهمیت هفته پژوهش برای همگان واضح و مشخص است از آن جهت که در سالی قرار داریم تحت عنوان سالِ "اشتغال‌آفرینی و دانش بنیان"؛ در این سال محور اصلی و موتورمحرکه دستیابی به توسعه مورد انتظار به نوع نگاه و توجه ما به پژوهش و فناوری برمی‌گردد». «محمد صادقی» افزود: رابطه پژوهش و فناوری در دنیای پیرامون ما آنقدر نزدیک شده است که تصمیماتی دارای وجاهت قانونی است که یافته هاشان را در بخش پژوهش آزموده باشند.


رئیس دانشگاه هرمزگان اظهار کرد: «در این نمایشگاه شاهد حضور حدااکثری فناوران، شرکت‌های دانش بنیان و جامعه دانشگاهی و صنعت بودیم، این نشان می‌دهد مرزهای ما با صنعت و جامعه پیرامون به حداقل رسیده است». صادقی با بیان اینکه پژوهش و فناوری با رویکرد مثبتی در استان در حال هم‌افزایی است، گفت:« این ارتباط به صورت بهینه به سمت منفعت بیشتر هدایت شده است». وی اضافه کرد: در هفته جاری رویدادهایی چون برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی را داریم؛ ۴۵ کارگاه با حضور جامعه دانشگاهی، غیردانشگاهی و صنعت در این هفته برگزار خواهد شد».

صادقی با بیان اینکه دانشگاه هرمزگان به عنوان دانشگاه جامع استان در دولت جدید با رویکرد قطب علمی اقتصاد دریاپایه فعالیت‌های خود را شروع کرده است، گفت:«در دو حوزه پژوهش تقاضا محور و عرضه محور سیاست‌گذاری کردیم؛ مصادیق بارز این مهم را در حوزه ارتباط با صنعت مشاهده می‌کنید. رشد چشمگیری در حوزه ارتباط با صنعت داشتیم. قراردادهای مطلوبی را در حوزه پژوهش منعقد کردیم؛ برای اولین بار قراردادهای مشاوره‌ی علمی پشتیبان را داریم، قراردادهای خدمات باز پژوهشی را داریم که در سطح کشور بی‌نظیر بوده است. رئیس دانشگاه هرمزگان با تاکید بر اینکه شاهد رشد روز افزون ارتباط با صنعت هستیم؛ گفت:« در همین راستا دفاتر حل مسئله را در صنایع ایجاد کردیم».

 

صادقی اظهار کرد:« پژوهش پروژه نیست و پروسه است؛ این پروسه زمان، مکان و محدوده‌ی خاصی ندارد و آنچه لازم دارد برای اینکه به تعالی نزدیک شود نیاز به همزیستی مسالمت آمیز و تعاون دانشگاهی و علمی است. این نمایشگاه ما را به این سمت هدایت می کند».

وی در ادامه درباره‌ی وضعیت بودجه پژوهشی دانشگاه توضیح داد:« پایه‌ی بودجه‌ای دانشگاه هرمزگان مطلوب نیست. در حال حاضر با نمایندگان مجلس و استاندار هرمزگان در حال رایزنی هستیم که پایه بودجه‌ای را ارتقا دهیم. یکی از رنج‌هایی که دانشگاه هرمزگان می‌برد از باب پایه بودجه ای است. دانشگاه هرمزگان نسبت به دانشگاه‌های هم تراز خود از پایه بودجه ای مطلوبی برخوردار نیست».

 
شناسایی پژوهشگران و ارتقا جایگاه‌ آن‌ها

 

«سید محمدحسینی»، مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه هرمزگان و دبیر‌ نمایشگاه، اهداف آن را تشریح کرد و گفت: «ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در سطح استان یکی از اهداف برپایی این نمایشگاه است. سعی داریم جایگاه پژوهشگران را ارتقا دهیم». وی با بیان اینکه تشویق و ترغیب فناوران برای تولید بیشتر با استفاده از دانشی که دارند، مورد نظر است، افزود: «باید وضعیت موجود در زمینه پژوهش و فناوری را برای اشتغال و کارآفرینی تبیین کنیم. در این هفته تلاش بر این است که پژوهشگران و فناوران ناشناخته را نیز شناسایی کنیم‌».

دبیر نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار هرمزگان، اظهار‌کرد: «استعدادیابی وجه دیگری از برپایی این نمایشگاه است؛ از این جهت که دانش آموزانی که در مناطق محروم هستند را شناسایی می‌کنیم و امکانات در اختیارشان قرار می‌دهیم تا در راستای پژوهش و فناوری گام بردارند». حسینی با بیان اینکه این نمایشگاه فرصت مناسبی برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنایع است، عنوان کرد: «این ارتباط می‌تواند سازنده باشد. کمبودهای صنایع را دانشجویان و اعضای هیات علمی می‌توانند برطرف کنند. یک فضای تعاملی بین اعضای هیات علمی، دانشجویان و فعالان حوزه صنعت برقرار خواهد شد». وی در پایان گفت: «در روز اختتامیه از پژوهشگران برتر تقدیر می‌شود».

به گزارش صبح ساحل، بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار استان هرمزگان، 12 لغایت 16 آذرماه در پردیس شماره دو دانشگاه هرمزگان {گفت و گو تمدن‌ها} برگزار می‌شود.

   

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها