قطر از میزبانی جام جهانی چه سودی برد؟

درآمد نجومی فیفا از جام جهانی قطر


نویسنده: مریم دهقان

فیفا با فروش 7.5 میلیارد دلاری خود در جام جهانی، به بالاترین درآمد تاریخی خود رسیده است که حدود یک میلیارد دلار بیشتر از درآمد 6.4 میلیارد دلاری فیفا درجام جهانی 2018 روسیه است. اصلی هزینه عملیاتی نیز شامل ۲۴۷ میلیون دلار برای پخش تلویزیونی، ۳۲۶ میلیون دلار برای هزینه‌های باشگاه‌های بازیکنان و ۲۰۷ میلیون دلار برای مدیریت نیروی کار است. مجموع هزینه های عملیاتی ۱.۷ میلیارد دلار است که فیفا آن را پوشش خواهد داد، اما فیفا هیچ یک از درآمدهای حاصل از تلویزیون بین المللی، بلیط، میزبانی و حمایت های مالی شرکت ها را با کسی تقسیم نمی کند.
درنتیجه سود خالص فیفا در جام جهانی قطر 8/5میلیارد دلار خواهد بود که از این مبلغ، فیفا تقریباً ۱۰٪ آن را برای خود در نظر می‌گیرد و بقیه را بین بیش از ۲۰۰ انجمن ملی فوتبال در سراسر جهان برای ترویج و توسعه ورزش توزیع می‌کند.

           

 فیفا از چه روش‌هایی در جام جهانی سود برد؟
درآمدهای فیفا عمدتاً از پنج طریق تلویزیون، حقوق پخش، بازاریابی، حقوق مهمان‌نوازی، فروش بلیط و حقوق مجوز به دست آمد و پیش‌بینی می‌شود فیفا در جام جهانی 2026 افزایش 56 درصدی درآمد را که عمدتاً مربوط به حق پخش تلوزیون، بلیط فروشی و فروش هتلی است؛ به دست آورد.
  
قطر از میزبانی جام جهانی چه سودی برد؟
در سال 2010، قطر با غلبه بر پیشنهادهای ایالات متحده، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا در رای‌گیری از 22 عضو اجرایی فیفا، حق حضور در جام جهانی را به دست آورد. در 12 سالی که این کشور کوچک غنی از گاز حق برگزاری این رویداد را دریافت کرد؛ 300 میلیارد دلار هزینه کرده است. این رقم در مقایسه با جام جهانی روسیه ۲۰برابر بیشتر است. از این مبلغ تنها 10 میلیارد دلار برای ساخت 7 ورزشگاه‌ها به‌کار گرفته شده است و  36 میلیارد دلار برای توسعه مترو و حمل و نقل عمومی دوحه هزینه شده است. در این مدت حدود ۱۰۰هتل جدید، بنادر، فرودگاه‌ها و حمل‌ونقل مدرن شده و حتی شهر جدید با ظرفیت ۲۵۰هزار نفر در قطر به‌وجود آمده است. .اکنون دوحه متحول شده است و یک پایتخت مملو از استادیوم‌ و هتل‌های جدید است که برای پذیرایی از بیش از یک میلیون هوادار ساخته شده است. هدف اصلی قطر با سرمایه‌گذاری هنگفت در زیرساخت‌ها برای برگزاری جام جهانی، ایجاد رشدی پایدار در صنعت گردشگری بوده است. همچنین در پایان رقابت‌های جام جهانی قطر موفق شد 17 میلیارد دلار درآمد برای خود به ارمغان بیاورد؛ این عدد به تنهایی بیشتر از کل صادرات پتروشیمی، پایه نفتی، مواد خام و صنعتی ایران در سال ۱۴۰۰ است که بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت ایران قریب ۱۶.۵ میلیارد دلار است. ضمن اینکه قطر تا ده سال آینده نیز زیرساخت‌های کشور خود را به روز کرده است. انتظار می‌رود اقتصاد قطر با رشد ۴.۶ درصد در سال ۲۰۲۲ همراه شود این در حالی است که در سال ۲۰۲۱ میزان این رشد ۱.۵ درصد بود.
این مسابقات اولین جام جهانی است که در خاورمیانه برگزار می‌شد و از بسیاری جهات اوج جاه طلبی خاورمیانه در جهان ورزش بود. جالب است بدانید خاورمیانه سال آینده میزبان چهار مسابقه فرمول 1 و تور LIV با حمایت عربستان سعودی و با هدف تسلط بر گلف حرفه‌ای خواهد بود.
     
 درآمد کشورهای میزبان جام جهانی‎
هزاره جدید با جام جهانی 2002 در ژاپن و کره جنوبی یعنی حدود 20 سال پیش آغاز شد و درآمد حاصل از جام جهانی در آن زمان 1.6 میلیارد دلار بود. در سال 2006 در آلمان شاهد افزایش اعداد درآمدی به 2.6 میلیارد دلار بودیم و از آنجا، درآمدهای جام جهانی به طور قابل توجهی افزایش یافت. آفریقای جنوبی در سال 2010، درآمد 4.2 میلیارد دلاری به دست آورد و برزیل در دور بعدی جام جهانی 4.8 میلیارد دلار درآمد را تأیید کرد. روسیه نیز بیش از 850 میلیارد روبل (حدود 13.5 میلیارد دلار) به تولید ناخالص داخلی کشور کمک کرد و در این بین فقط بخش گردشگری در طول برگزاری جام جهانی بین 40 تا 70 میلیارد روبل درآمدزایی داشته است.
درآمد کشورهای میزبان جام جهانی‎
 چرا درآمدهای جام جهانی افزایش یافت؟
دلایل زیادی برای افزایش درآمد وجود دارد که مهترین آن تورم جهانی است. اجناس، فروش بلیت و اشتراک تلویزیون همگی بیش از چهار سال پیش هزینه دارند و همه این هزینه ها به مصرف کننده منتقل می شود. در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان هنوز پخش برنامه‌های جام جهانی رایگان هستند؛ اما در همه کشورها اینطور نیست.
   
 جام جهانی 2026 چطور برگزار خواهد شد؟
برای جام جهانی 2026، وظایف میزبانی بین سه کشور ایالات متحده، کانادا و مکزیک تقسیم و مسابقات در 16 شهر مختلف برگزار خواهد شد. جالب است بدانید این ترتیب ترکیبی قبلاً در سال 2002 نیز دیده شده است. این حرکت خوبی از طرف فیفا است چراکه با تقسیم هزینه‌های اولیه، می‌توان کشورهای بیشتری را برای شرکت در مناقصه جام جهانی تشویق کرد همچنین از نظر درآمد برگشتی، این روش چندگانه، پتانسیل افزایش ارقام را بالاتر خواهد برد. چهار سال دیگر مشخص خواهد شد که این سه کشور چقدر می‌توانند از 17 میلیارد دلاری که قطر در این دوره از جام جهانی، برای کشورش به ارمغان آورد؛ درآمد ایجاد کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها