مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان در همایش« آموزه‌های زلزله بم» عنوان کرد:

نوسازی بافت‌های فرسوده با بسته‌های تشویقی و کمک بخش خصوصی


نویسنده: سامیه طهورنیان

همایش آموزههای زلزله بم همزمان با روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در هرمزگان با حضور دکتر آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و نمایندگانی از شهر بم بهعنوان سفیران بازآفرینی، امیرحسین میر رحیمی نماینده شرکت بازآفرینی، » عباس کمالی» مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان و «مهدی نوبانی» شهردار بندرعباس و دیگر مسئولان حوزه شهری و شهرسازی بندرعباس برگزار شد. مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان در این همایش، بر کمک مؤثرتر به نوسازی بافتهای فرسوده شهری چون شهر بندرعباس با مشارکت شرکتهای دانش بیان، بخش خصوصی و مردم تأکید کرد.

      

  بسته تشویقی شهرسازانه به مردم ارائه میدهیم

 به گزارش صبح ساحل، در آستانه پنجم دیماه؛ روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، در روزهای سوم تا پنجم دیماه، رویدادی آموزشی- ملی، تحت عنوان «آموزههای زلزله بم»، همزمان با سراسر کشور در هرمزگان برگزار شد.

 عباس کمالی در این نشست با اشاره به ابعاد بافت فرسوده در سطح شهر بندرعباس گفت: «آن چیزی که میتواند امنیت سکونت را فراهم و شوق زندگی در ساکنین بندرعباس ایجاد کند این است که مسکنی پایدار و استاندارد داشته باشند».

وی با اشاره به زلزلههای سال گذشته ادامه داد: «علاوه بر گسلهای متعدد، این استان پیوسته در معرض زلزلههای بزرگ و کوچک بوده که بعضاً در مواردی باعث خسارات مالی و جانی بسیاری شده است؛ لذا در حال حاضر پیشگیری، نوسازی و مقاومسازی واحدهای مسکونی فرسوده بهترین راهکار است».

مدیرکل راه و شهرسازی تصریح کرد: «بافت ناکارآمد در شهر بندرعباس بالغبر ۴۰ درصد را شامل میشود، ازاینرو برای جلوگیری از خسارت بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی در حاشیه شهرها، یکهمت ویژه از سوی ساکنین و سازندگان و سایر دستگاهها را طلب میکند».

کمالی اضافه کرد: » یکی از اهداف این رویداد ملی، در خصوص بسته تشویقی شهرسازانه است که حدود دو ماه پیش از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ابلاغشده و به اطلاع شهرداران نیز رسیده است. این بسته برای چهار گروه که اقدام به نوسازی در بافتهای فرسوده میکنند، دیدهشده و برای هر گروه مشوقهای مختلفی ازجمله اعطای حداکثر دوطبقه تشویقی در نظر گرفته شده است.»

وی بابیان اینکه نوسازی و مقاومسازی بافت فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی هزینهبر و زمانبر است، گفت: «با اتخاذ سازوکارهای مناسب و کمهزینه مانند استفاده از فناوریهای نوین ساختمانی و با همکاری شرکتهای دانشبنیان در بخش ساختوساز میتوان این امر را تسریع کرد.»

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان بابیان اینکه احیای بافت فرسوده تنها با مشارکت شرکتهای دانش بیان و بخش خصوصی امکانپذیر است، اظهار داشت: «موضوع نوسازی در حوزه بازآفرینی شهری یک کار اولویتدار و فوری به شمار میآید و تجارب گذشته نشان داده دولتها و شهرداریها بهتنهایی قادر به نوسازی این حجم از بافت ناکارآمد شهرها نیستند و باید با مشارکت بخش خصوصی، شرکتهای دانشبنیان و مردم این کار انجام شود.»

عباس کمالی با اشاره به طراحی سازوکار مناسب برای پاسخ به نیاز تأمین مالی در جهت احیای بافتهای ناکارآمد، گفت: «تسهیلات بانکی در نظر گرفتهشده ذیل طرح نهضت ملی مسکن است و بانکها مکلفاند بدون لحاظ شرایط چهارگانه طرح نهضت ملی مسکن مثل فرم «ج» و سکونت ۵ ساله، وام را پرداخت کنند، همچنین تخفیفت حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ درصد جهت عوارض پروانه و تراکم ساخت نیز در نظر گرفتهشده است.»

وی در ادامه تشریح کرد:» بیش از ۴۳ درصد از مساحت شهر دارای مشکلات حاشیهای هستند و مهمترین مسئله بحث اسناد است، امیدوارم این اقدام نمادین در شهرهای استان  نیز بسط پیدا کند.»

    

 سکونت 43 درصد جمعیت شهر بندرعباس در بافت فرسوده

عباس کمالی با اعلام اینکه ۴۳ درصد شهر بندرعباس مرکز استان ساکن در بافت فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی هستند گفت: «بیشتر این ساکنین در محله چاهستانی ها، آیتالله غفاری، شهرک توحید، چه چهکور، کمربندی، دو هزار، اسلامآباد، حسینآباد و طلا بند ازجمله این محلهها است.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان افزود: «بیشترین مساحت بافتهای ناکارآمد شهر بندرعباس در مناطق ۳ و ۴ شهرداری واقعشده و بعد از بندرعباس شهر میناب دارای مساحت قابلتوجهی از بافتهای ناکارآمد را به خود اختصاص داده است».

هدف اصلی در اجرای طرح بازآفرینی شهری حفاظت و صیانت از افرادی است که در سکونتگاههای نامناسب و ناکارآمد با بافتهای ضعیف و مشکلدار و فرسوده شهری زندگی میکنند و در مواجهه با حوادث طبیعی و غیرطبیعی با خطر روبرو هستند.

 مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان خاطرنشان کرد: «بر اساس برنامهریزیهای انجامشده تا پایان امسال ۱۰ هزار سند واحد مسکونی در بافت فرسوده به صاحبان آن تحویل داده میشود و بیش از ۲ هزار سند واحدهای مسکونی در محله چاهستانی های بندرعباس هم آماده واگذاری به صاحبان آن است.»

به گفته کمالی بعد از بازسازی محله چاهستانی ها قرار است که محله اسلامآباد بندرعباس بهصورت آزمایشی بازآفرینی شود اجرای طرح بازآفرینی شهری در هرمزگان بهمنظور نوسازی و بازسازی بافتهای فرسوده از سال ۹۶ از شهر بندرعباس و محله چاهستانی آغازشده است.

محله چاهستانی های بندرعباس دارای ۱۰۶ هکتار وسعت است و افزون بر سه هزار و ۳۰۰ خانوار در آن ساکن هستند.

 این طرح هماکنون در شهر شهرهای دیگر هرمزگان ازجمله میناب، جاسک، رودان، حاجیآباد، بندرلنگه، کنگ، بستک و بندر خمیر نیز در دست اجرا است.

استان هرمزگان دارای ۲ هزار و ۳۹۱ هکتار بافت فرسوده شهری است که شهر بندرعباس از این نظر بیشترین سهم را دارد و سکونتگاههای غیررسمی آن ۴۳ درصد است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها