اولین ربات دندانپزشک مجوز گرفت



این نخستین ربات دندانپزشک مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) است که ایمپلنت‌گذاری را ایمن‌تر می‌کند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، آیا یک ربات می‌تواند دندانپزشکی را سریع‌تر و راحت‌تر کند؟ بر اساس اعلام سازندگان یک ربات جدید موسوم به یومی(Yomi)، این همان چیزی است که این ربات جدید قصد دارد در حوزه ایمپلنت‌گذاری انجام دهد.

مخترعان این ربات می‌گویند: ما Yomi را برای مقابله با یکی از چالش برانگیزترین روش‌های دندانپزشکی یعنی ایمپلنت‌گذاری ایجاد کردیم که مردم بیشتر از همه از انجام آن واهمه دارند.

 

اولین و تنها ربات جراحی دندان مورد تایید FDA

یومی اولین و تنها سیستم رباتیکی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) برای جراحی دندان مورد تایید قرار گرفته است. این ربات از طریق ترکیبی از فناوری‌های بازخورد لمسی، تجسم بصری و نشانه‌های صوتی به پزشکان کمک می‌کند تا ایمپلنت‌ها را با دقت و صحت بالاتری در دهان بیمار قرار دهند.

مخترعان یومی همچنین بیان می‌کنند که بیمارانی که روش ایمپلنت را با کمک یومی انتخاب می‌کنند، می‌توانند در یک جلسه و در همان روز با یک لبخند ترمیم شده از مطب دندانپزشک خارج شوند. این در حالی است که چنین فرآیندی با روش‌های مرسوم کنونی، ماه‌ها طول می‌کشد.

در وب‌سایت شرکت سازنده آمده است: یومی یک سیستم هدایت رباتیک رایانه‌ای است که به پزشکان در مراحل قبل و حین عمل جراحی کاشت(ایمپلنت) دندان کمک می‌کند. این سیستم شامل یک بازوی رباتیک که همواره توسط پزشک کنترل و هدایت می‌شود، یک بازوی ردیاب که به بیمار متصل می‌شود و موقعیت او را مانند GPS در لحظه دنبال می‌کند و همچنین یک مجموعه نرم‌افزاری با کاربری آسان موسوم به YomiPlan است.

ربات Yomi برنامه‌ریزی دقیق دیجیتال و راهنمایی چندحسی ابزارهای جراحی را ترکیب می‌کند. به این ترتیب، این دستگاه به دندانپزشکان کمک می‌کند تا ایمپلنت‌ها را با درجه بالایی از دقت، کارایی و ایمنی قرار دهند.

جراحی‌هایی که با Yomi انجام می‌شوند، برش‌های کوچک‌تر و بدون بخیه را به دنبال دارند. بنابراین، این ربات منجر به درد کمتری برای بیماران و در عین حال، زمان بهبودی بسیار سریع‌تری می‌شود.

 

مزیت‌های فوق‌العاده

نظرات بیماران و پزشکان در مورد این ربات، کارایی چشمگیر و رسیدگی برتر Yomi را نشان می‌دهد. چنانکه یک بیمار می‌گوید: این از جنبه فنی کاملاً شگفت انگیز است. هیچ کس تا مجبور نباشد دلش نمی‌خواهد به سراغ دندانپزشک برود، اما حتی می‌توانم بگویم تجربه من با یومی لذت بخش بود.

وی خطاب به مخترعان این ربات گفت: این جراحی برای من بدون درد بود و مهم‌تر از همه، من جنبه فنی پشت آن را به کمک شما شناختم. شما بچه‌ها عالی هستید، من از شما قدردانی می‌کنم.

وی افزود: جراح دندان من به خاطر وجود یومی توانست همه این کارها را یک‌ باره و در یک جلسه انجام دهد و چهار ماه از زمان من را خرید و همچنین در هزینه مراجعه برای نوبت‌های بعدی صرفه‌جویی کرد.

یکی دیگر از بیماران نیز گفت که من از این تجربه بسیار راضی هستم.

جودی گریفین که یک دندانپزشک است می‌گوید: شما می‌توانید فناوری و کیفیت دستگاه را احساس کنید. راهنمایی لمسی آن باورنکردنی است. این ربات مانند هیچ چیز دیگری نیست که من تا به حال تجربه کرده‌ام.

اسکاتی بولدینگ، متخصص دندانپزشکی نیز می‌گوید: بیش از ۳۰ سال است که ایمپلنت‌گذاری انجام می‌دهم و شکی در ذهن من نیست که Yomi از همه استانداردها برخوردار است و امکان کاشت چندگانه را نیز فراهم می‌کند.

یک دندانپزشک دیگر به نام ریاض انصاری می‌گوید: درمان با هدایت ربات قابل پیش‌بینی‌تر از جراحی با دست است و از اشکالات راهنماهای ثابت دوری می‌کند و با افزایش اعتماد به نتایج ترمیمی، تجربه بیمار را بهبود می‌بخشد.

در پایان گفتنی است که Yomi توسط آلون موزس(Alon Mozes) و خوان سالسدو(Juan Salcedo) اختراع شده است.

موزس نزدیک به ۲۰ سال است که در زمینه گرافیک کامپیوتری و برنامه‌های کاربردی هدایت تصویر در استارتاپ‌ها کار می‌کند، در حالی که سالسدو بیش از یک دهه تجربه در ساخت و طراحی مکانیکی برای صنعت تجهیزات پزشکی دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها