جدیدترین آمار از نرخ بیکاری اعلام شد



بر اساس نتایج مرکز آمار از طرح آمارگیری نیروی کار پاییز ۱۴۰۱، نرخ بیکاری در کشور به ۸.۲ درصد رسید که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۷ درصد کاهش داشت و به تبع این نرخ در ۲۰ استان کشور روند کاهشی داشته است.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، بررسی وضعیت اشتغال در فصل پاییز نشان می‌دهد که استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان جنوبی و رضوی، خوزستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مازندران، هرمزگان و یزد با کاهش نرخ بیکاری مواجه بوند.

بیشترین نرخ بیکاری در آذربایجان غربی، اردبیل، خوزستان، کرمان و هرمزگان ثبت شده است.

بر اساس نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران، بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۸.۲ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. همچنین بر اساس فاصله اطمینان ۹۵ درصدی نرخ بیکاری کل کشور بین ۷.۸ تا ۸.۶ درصد با نقطه مرکزی ۸.۲ درصد به‌دست‌آمده است. همچنین نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۴۰۰)، ۰.۷ درصد کاهش‌یافته است.

در پاییز ۱۴۰۱، به میزان ۴۱.۰ درصد جمعیت ۱۵ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

 

 

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ساله حاکی از آن است که ۱۹.۲ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ۱۴۰۱ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۴۰۰) ۴.۴ درصد کاهش‌یافته است.

بر اساس این گزارش، وضعیت نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ساله نیز نشان می‌دهد که در پاییز ۱۴۰۱، ۱۴.۸ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز ۱۴۰۰، به میزان ۱.۳ درصد کاهشی شده است.

بر اساس بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی، بخش خدمات با ۵۱.۱ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۴.۶ درصد و کشاورزی با ۱۴.۳ درصد قرار دارند.

بر اساس اعلام مرکز آمار، هر گونه تحلیل در خصوص وضعیت بیکاری و نیروی کار باید با ملاحظه سایر شاخص‌ها به ویژه تغییرات نرخ مشارکت و نسبت اشتغال توأماً صورت گیرد که اطلاعات نتایج طرح مذکور به صورت تفصیلی به‌زودی در درگاه ملی آمار به نشانی www.amar.org.ir قابل دسترس خواهد بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها