آخرین خبرها از پرداخت خسارت به کسب‌وکارهای اینترنتی



سخنگوی بیمه مرکزی توضیحاتی را درمورد خسارت کسب‌وکارهای اینترنتی بیمه شده ارائه کرد.

     
به گزارش صبح ساحل، محید مشعلچی در نشست خبری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا صنعت بیمه بودجه‌ای برای کسب‌وکارهای اینترنتی بیمه شده که به دلیل اختلال در اینترنت آسیب دیده‌اند در نظر گرفته است یا خیر، گفت: باید بررسی شود که آیا این موضوع در حیطه وظایف بانک مرکزی است یا خیر. البته مبدأ و ماخذ این موضوع وزارت اقتصاد است و اگر این وزارت‌خانه تشخیص دهد باید بررسی کنیم ببینیم بیمه برای جبران خسارت چه کاری می‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: البته پوشش‌های بیمه‌ای سایبری در چند شرکت بیمه آغاز شده است و ریسک کسب و کارهای ناشی اختلال اینترنت را پوشش می دهد، اما در ماه‌های اخیر بودجه‌ای برای جبران خسارت در نظر گرفته نشده بود.

کندی اینترنت و یا قطعی‌های غیرقابل پیش‌بینی صدمه جدی به کسب و کارهای اینترنتی می‌زند که حتی گاهی باعث خروج این کسب و کارها از گردونه فعالیت شده و یا اینکه باعث می‌شود کسب و کارهای جدید وارد این عرصه نشوند.
نباید فراموش کرد که کسب و کارهای مجازی همواره نیاز دارند به اینترنت متصل بمانند و پاسخگوی مشتریان باشند اما وقتی که اینترنت دچار اختلال باشد این چرخه صدمه جدی دیده و هزینه و زیان به صاحبان کسب و کارها وارد می‌کند‌.
متاسفانه طی ماه‌های اخیر شاهد برخی ناآرامی‌ها در فضای کشور بودیم که به تبع آن اینترنت نیز دچار اختلال و کندی شد و این وضعیت هنوز به قوت خود باقی است.
از سوی دیگر شاهد ایجاد محدودیت در برخی اپلیکیشن‌های محبوب و پرکاربر مانند اینستاگرام بودیم که حجم انبوهی از کسب و کارها را در خود جای داده بود و تعداد زیادی از مردم از طریق این فضا کسب درآمد داشتند‌.
درباره اینکه زیان اختلالات اینترنت تا کنون چقدر بوده و چه تاثیری بر بیکاری داشته نمی‌توان فعلا نظر قطعی داد زیرا هنوز پایان اختلالات را شاهد نیستیم.
اما بر اساس آنچه که «نت بلاکس» به عنوان سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت برآورد کرده این خسارت ساعتی حدود ۱.۵ میلیون دلار معادل حدود ۵۲ میلیارد تومان و چیزی نزدیک به ۱۲۶۰ میلیارد تومان در روز و تا کنون چیزی بیش از ۸۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

این ارقام چندان هم دور از انتظار نیست زیرا بر اساس داده‌های مرکز آمار کشور، حدود ۱۰ میلیون نفر در کشور ازطریق فضای مجازی کسب درآمد داشتند یعنی چیزی نزدیک به یازده درصد جمعیت ایران و از این میزان ۸۳ درصد یعنی حدود ۹ میلیون نفر تنها از طریق اپلیکیشن اینستاگرام درآمدزایی داشتند زیرا این اپلیکیشن حدود یک میلیون شغل ایجاد کرده بود.

از سوی دیگر خسارت اختلالات اینترنت فقط بر کسب و کارهای آنلاین نیست و بسیاری از کسب و کارهای دیگر نیزبرقراری ارتباط و تعاملات ، تولید محتوا و تبلیغات خود را در فضای مجازی انجام می‌دادند که متحمل خسارت و تاثیر منفی شدند.

در مجموع بر اساس برخی برآوردها پیش‌بینی شده این اختلالات تا حدود ۳۰، ۴۰ درصد بر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی اثر بگذارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها