تجار از مصادیق رفتارهای سوء تجاری آگاهی داشته باشند



در روابط معاملات تجاری از اعضاء اتاق بازرگانی انتظار می‌رود که  با حسن نیت  معاملات را انجام دهند و در تمامی تعهدات مالی و قراردادی خود نسبت به طرف ایفا نمایند.  این موضوع  به گونه ای نباشد که در معرض اتهام نقض قوانین و مقررات مرتبط در حوزه تجارت خارجی و امور گمرکی و کارت بازرگانی قرار بگیرند.
البته با آمار بالای اعضای اتاق بازرگانی اکثریت بازرگانان تعهدات قراردادی و معاملات خود را به نام صحیح با حسن نیت انجام می دهند و رفتارهای خلاف مقررات جاری کمتر مشاهده شده است. اتاق بازرگانی رفتار های سوء تجاری اعضای اتاق بازرگانی تحت نظر خواهد داشت ، کمیته کارشناسی پایش رفتارهای سوء تجاری در استان که در سازمان صمت مستقر است گزارش ها و تخلفات مرتبط با رفتارهای  تجاری بازرگانان را دریافت و مورد پایش قرار می دهد.
ایشان اظهار نمودند بر  اساس دستورالعمل کارگروه پایش رفتار تجاری که در راستای تبصره بند ۶ ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات کشور تصویب شده  ، گزارشات رفتارهای سوء تجاری ارسالی از سوی نهادهای و ارگان های دولتی و اتاق بازرگانی در کارگروه  پایش رفتار های تجاری مطرح و پس از بررسی و رسیدگی در مورد آن اتخاذ تصمیم خواهد شد . عدم ایفای تعهدات در تحویل کالا و ارائه خدمات ، عدم انطباق کمیت و کیفیت یا آنالیز کالاهای سفارش داده شده در محدوده قرار داد ،همچنین تاخیر در ارسال یا حمل کالا ویا  تخلف در اجرای قراردادهای نمایندگی و تجاری علاوه بر مسئولیت قراردادی که برای طرف متخلف دارد از مصادیق رفتار سوء  تجاری تلقی می گردد.
عدم ایفای تعهدات مالی ناشی از معاملات تجاری، تخلفات ارزی، رقابت منفی و قیمت شکنی ، سوء استفاده از کارت بازرگانی ، تخلفات گمرک و نقض قوانین و مقررات در حوزه تجارت خارجی نیز رفتار سوء رفتار تجاری تلقی می‌شود که در صورت احراز و تایید از سوی کارگروه ممکن است تبعات منفی یا محدودیت ها و یا محرومیت های در پی داشته باشد. به کلیه اعضای اتاق بازرگانی توصیه می گردد که به مصادیق رفتارهای  سوء تجاری توجه داشته باشند.
نویسنده: مرتضی کناری‌زاده، نایب رییس کمیسیون حقوقی اتاق بازرگانی بندرعباس
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها