آغاز عملیات اجرایی پل خلیج فارس پس از 7 سال توقف


نویسنده: نصیر عالی خانی

همزمان با هفتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر عملیات اجرایی پل خلیج فارس با حضور حجت الله عبدالملکی مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور، سردار مارانی، فرمانده قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه، افشار فتح الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، محمد آشوری تازیانی، احمد مرادی و منصور آرامی نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، دکتر حجتی، معاون وزیر اطلاعات و رییس سازمان حراست کل کشور و جمعی مسئولان اجرایی استان هرمزگان و شهرستان قشم آغاز شد. 
   
به گزارش صبح ساحل، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور گفت: عملیات اجرایی پروژه عظیم پل خلیج فارس با توجه ویژه آیت الله رییسی، رییس جمهوری و در راستای عملیاتی کردن راهبرد جهانی کردن مناطق آزاد کشور، امروز و پس از سال ها وقفه مجددا آغاز شد.
حجت الله عبدالملکی اظهار داشت: مناطق آزاد کشور در دولت سیزدهم، دو راهبرد مردمی کردن و جهانی کردن را در دستور کار دارند و احداث پل خلیج فارس نیز در راستای عملیاتی کردن این راهبردهاست.
وی ادامه داد: اجرای کامل چهار رکن طرح جامع ارتباطی خلیج فارس، شامل احداث پل، توسعه بندر کاوه، احداث بزرگراه و راه آهن در این منطقه برای تکمیل کریدور شمال جنوب دارای اهمیت بالایی است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور با اشاره به ظرفیت های بندر کاوه برای پهلوگیری کشتی های تجاری بین المللی، افزود: پس از احداث پل خلیج فارس و توسعه بندر کاوه، بهره مندی از توانمندی این بندر برای تکمیل ظرفیت های تجاری بندر شهید رجایی نیز در دستور کار خواهد بود.
به گفته عبدالملکی؛ عملیات عمرانی پل خلیج فارس و اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی از طریق این پل، با اخذ مجوزهای لازم و رعایت تمامی ملاحظات زیست محیطی اجرا می شود.
وی تصریح کرد: از مسئولان دولت قبل بابت توقف پروژه پل خلیج فارس گلایه داریم و ناراحت هستیم و آنها باید نسبت به عملکرد خود جوابگوی مردم باشند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه طبق برنامه ریزی صورت گرفته، تامین مالی ساخت پل خلیج فارس در سه بخش انجام می‌شود، افزود: یک بخشی را دولت، بخش دیگری را سازمان منطقه آزاد قشم و قسمت سوم منابع مالی از طریق فاینانس و سرمایه‌گذار خارجی تامین خواهد شد.
عبدالملکی در ادامه با اشاره به جایگاه مناطق آزاد کشور در بحث اقتصاد کشور، گفت: مناطق آزاد مولد انقلاب هستند و این مسئله در بند 11 سیاست‌های کلی نظام مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود، اظهار داشت: سال 1357 نقطه عطفی در تاریخ ایران و جهان بود در حالی که بشریت به سرعت به سمت اضمحلال می رفت این مسیر متوقف و تاریخ جدیدی باز شد.
مشاور رییس جمهوری با تاکید بر اینکه پیروزی انقلاب اسلامی مسیر و جایگاه انسان و بشریت را به سمت عزت و افتخار تغییر داد؛ افزود: در بخش زیرساخت‌ها طی 44 سال اخیر پیشرفت های زیادی داشته‌ایم و ایرانی‌ها در بحث امید به زندگی بالاترین رشد را در دنیا داشته‌اند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این آیین گفت: عملیات ساخت پل خلیج فارس به عنوان ارزوی دیرینه ساکنان جزیره قشم، همزمان با جشن های چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پس از وقفه ای هفت ساله با همتی جهادی در دولت سیزدهم از سر گرفته شد.  افشار فتح الهی ادامه داد: احداث پل خلیج فارس، اتصال بزرگترین جزیره ایران و خاورمیانه به سرزمین اصلی با اعتبار سرمایه گذاری بالغ بر 460 میلیون یورو در دولت انقلابی و مردمی را محقق خواهد ساخت. 
به گفته وی اجرای عملیات عمرانی احداث پل خلیج فارس به عنوان یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت و اتکا بر چهار پروژه، بندر، پل، جاده و ریل، مسیر جدیدی را از قشم در تماس و ارتباط کریدورهای تجاری منطقه و اتصال به شبکه راه های کشور ایجاد می کند.
فتح الهی تصریح کرد: مکان احداث این پل از محدوده بندر لافت در جزیره قشم تا بندر پهل در سرزمین اصلی است و و طول کل پل 3430 متر است که 2500 آن بر روی دریا قرار دارد و سازه کابلی با دهانه های 360 متر در وسط دریا و عرض مفید عرشه حدود 32 متر از دیگر ویژگی های این پروژه است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: راه اندازی پل خلیج فارس باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل حداقل به میزان ۳۰ درصد، کاهش زمان سیر کالا به میزان ۴۰ درصد، کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل وجود شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای می شود. 
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به نقش استراتژیک قشم و آغاز عملیات اجرایی توسعه زیرساخت های جاده ای و بزرگراهی و پل خلیج فارس، بندر کاوه با 92 کیلومتر بزرگراه و همچنین86 کیلومتر راه‌آهن به خطوط سراسری کشوری متصل شده و رینگ حمل و نقلی جزیره کامل خواهد شد. 
فتح الهی افزود: پروژه عظیم پل خلیج فارس، شامل چهار خط عبور خودرو، یک خط عبور قطار، خطوط اضطراری و پیاده راه نیز می باشد و براساس برنامه ریزی صورت گرفته تکمیل آن حدود سه و نیم سال پیش بینی شده است. 
براساس این گزارش، پروژه عظیم احداث پل خلیج فارس در حال حاضر دارای 15 درصد پیشرفت فیزیکی می باشد و امروز پس از وقفه ای هفت ساله در دولت سیزدهم فعالیت اجرایی خود را آغاز کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها