کمبودهای دارویی همچنان پابرجاست/ سازمان غذا و دارو: بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی برای طرح دارویار کافی نیست



رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این‌که برای تداوم اجرای طرح دارویار به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بودجه در سال آینده نیاز است، گفت: در یک ماه اخیر تعداد اقلام دارویی که موجودی آن‌ها زیر یک ماه است به زیر ۱۰۰ قلم رسیده است.

         

به گزارش صبح ساحل، سید حیدر محمدی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی درنظر گرفته شده برای طرح دارویار در لایحه ۱۴۰۲ کافی نیست، اظهار کرد: میزان مورد نیاز و پیشنهاد ما برای پوشش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی در سال آینده ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: طبق مذاکراتی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم، وعده دادند که اعتبارات مربوط به طرح اصلاح سیاست‌های ارزی دارو را افزایش دهند.

ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی فعلاً حذف نمی‌شود

محمدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر وضعیت تخصیص ارز برای تأمین تجهیزات پزشکی در سال آینده بیان کرد:‌ فعلاً برنامه‌ای برای حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی نداریم و اعتبارات مورد نیاز برای تأمین تجهیزات پزشکی در قالب یارانه ارزی و یا ارز تخصیص داده خواهد شد؛ اما در صورتی که برنامه‌ریزی برای حذف ارز انجام شود مابه‌التفاوت قیمتی تجهیزات پزشکی نیز مانند دارو در قالب یارانه ارزی پرداخت می‌شود.

آخرین وضعیت کمبودهای دارویی در کشور

وی درباره وضعیت کمبودهای دارویی در کشور تصریح کرد: در چند ماه گذشته تعداد کمبودهای دارویی افزایش یافته بود اما الان میزان کمبودها کاهش قابل توجهی داشته و اما در یک ماه اخیر تعداد اقلام دارویی که موجودی آن‌ها زیر یک ماه است به زیر ۱۰۰ قلم رسیده است و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که موجودی آن را به وضعیت پایدار برسانیم و بتوانیم حداقل سه ماه ذخیره دارویی داشته باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: الان بیش از ۶۰ درصد از اقلام دارویی موجودی بالای ۶ ماه دارند و امیدواریم برای سه تا چهار درصد از داروهایی که موجودی آن‌ها زیر یک ماه است وضعیت تأمین آنها پایدار شود.

دارو با بودجه ۱۴۰۲ وارد بحران می‌شود

به نقل از مهر، سیدمرتضی خاتمی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که طی چند ماه اخیر به واسطه اجرای طرح دارویاری، ۴۵ درصد سبد هزینه‌های سلامت کشور صرف دارو می‌شود، گفت: ۶۰ درصد هزینه‌های دارویی هم به اجرای این طرح باز می‌گردد

زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز افزود: یکی از مباحث نگران کننده در حوزه سلامت طرح دارویاری و تجهیزات پزشکی است که میان مبلغ پیش بینی شده در گذشته و در لایحه بودجه ۱۴۰۲ فاصله زیادی وجود دارد، به گونه‌ای که در حال حاضر ۶۹ همت پیش بینی شده اما باید ۱۰۵ همت پیش بینی می‌شد؛ در حالی که به طور مداوم بر بحث بهداشت و پیشگیری تاکید می‌شود اما شکاف عمیقی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بین بودجه بهداشت و درمان وجود دارد و این شکاف نسبت به گذشته عمیق‌تر شده است.
محمد اندرزی معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت، در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان داشته است که حداقل اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح دارویاری در سال آینده، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان اعتبار است.
علی اصغر باقرزاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، با اشاره به وضعیت بهداشت و درمان در لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت: اگر بودجه دارو تغییر نکند و به همین سیاق و روال اجرایی شود، بدون شک دارو، پاشنه آشیل دولت سیزدهم در سال آینده خواهد بود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: سال گذشته هم قرار نبود حذف ارز ترجیحی درباره دارو و تجهیزات پزشکی اجرایی شود و در کمیسیون بهداشت، مخالف این مسئله بودیم.
باقرزاده ادامه داد: قرار بود در صورت حذف ارز ترجیحی قیمت‌ها بر اساس شهریور ۱۴۰۰ باشد، اما به یکباره شاهد حذف این ارز بودیم. از اساس نباید این حذف تا زمانی که منابع مالی آن تأمین می‌شد، صورت می‌گرفت.
وی با بیان اینکه به رئیس‌جمهوری اطلاعات غلط می‌دهد، گفت: پیش از این ۳.۵ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی در نظر می‌گرفتند، اما باز هم شاهد کمبود دارو بودیم. حالا آمدند ۶۹ هزار میلیارد تومان برای دارو در نظر گرفتند که فاجعه همین‌جا است. اگر آمار و ارقامی که خودشان به آن اعتقاد دارند را با دلار، به همان قیمتی که خودشان می‌گویند، در نظر بگیرند، متوجه می‌شوند که این میزان از بودجه کافی نیست.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها