اثرات مخرب دعوای والدین در حضور فرزندان


نویسنده: راضیه نیرومند

مشاجره و اختلاف‌نظر بین زوجین امری طبیعی است. در واقع بگومگوهای مختلف، بخشی از زندگی عادی افراد است که نمی‌توان به طور کامل جلوی آن را گرفت.
اما شروع بحث‌ها و بالا گرفتن آن در حضور فرزندان، مستلزم رعایت مسائلی است تا بتوان با سکوت و از خودگذشتگی، از تاثیرات مخرب آسیب‌های روانی کودکان در آینده جلوگیری کرد. برخی از والدین با تاکید بر به کرسی نشاندن خواسته‌ی خود، مشاجره را در قالب فریاد و یا بعضا استفاده از الفاظ رکیک پیش می‌برند.
والدین بدانند رویت آن‌ها در چنین وضعیتی توسط کودک می‌تواند از آن‌ها الگویی نامناسب بسازد. این تاثیرپذیری از رفتار والدین، کودک را دچار مشکلات عاطفی، روانی، پرخاشگری،اضطراب و ...می‌کند که تغییر آن بسیار سخت، دشوار و در مواردی غیرممکن خواهد بود.  خانواده‌هایی که به حضور کودک در هنگام اختلاف‌نظرها بی‌توجهند ناخواسته و بدون آگاهی، نوعی اضطراب عاطفی و روانی را به کودک القا می‌کنند. نتیجه این مشاجرات، رشد کودکانی با زمینه افسردگی و اضطراب در محیط خانواده است. عامل بعدی آموزش پرخاش به کودکان است. کودک در بین همسالان قرار می‌گیرد و با الگوپذیری که در ذهن دارد، به تقلید از والدین، صدایش را بلند می‌کند و با دیگران پرخاش می‌کند.
در واقع کودک سعی می‌کند مشکلات خود را از طریق دعوا حل کند تا به نتیجه دلخواه خود برسد. کودکانی که در معرض منازعات شدید، مداوم و طولانی مدت والدین خود قرار می‌گیرند، می‌توانند به افرادی تهاجمی، متخاصم و خشن بدل شوند. از دیگر تاثیرات مخرب دعوای والدین، عدم اعتماد‌به‌نفس فرزندان و گوشه‌گیری آن‌هاست.
گاهی کودک احساسی توام با گناه، بی‌ارزشی و ناامیدی را در وجود خود احساس می‌کند و انزواطلبی را ترجیح می‌دهد. در موارد حاد نیز افسردگی و نارضایتی از محیط پیرامون می‌تواند تبدیل به تقویت روحیه خودکشی در سنین بالاتر شود. همانگونه که گفته شد تاثیرات مخرب دعوای والدین در کودکان متفاوت است. در گروهی از کودکان نیز این مشاجرات منجر به افت تحصیلی و عدم تمرکز بر دروس و یا خواب ناآرام می‌شود.
حتی تاثیرات این مساله آنقدر زیاد است که می‌تواند سلامت فیزیکی فرزندان را نیز به مخاطره بیندازد. کودک بی اشتها می‌شود و یا در مواردی برعکس به پرخوری روی می‌آورد. در شماره بعدی به آموزش راهکارهای کنترل رفتارهوشمندانه والدین می‌پردازیم تا با یادگیری مهارت‌های ارتباطی موثر، کودکان را به دور از فضاهای تنش‌زا در محیطی آرام پرورش دهند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها