قیمت دارو در سال ۱۴۰۲ افزایش می‌یابد؟



رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اگرچه هزینه‌های تولید دارو در حال افزایش است، اما دارو نباید برای مردم گران شود.
  
   
به گزازش صبح ساحل،  سید حیدر محمدی امروز در نشست خبری سازمان غذا و دارو اظهار کرد: یکی از موانع صادرات دارو‌ها ارز ترجیحی بود و با حذف این ارز، پتانسیل ۲۰۰ میلیون دلار صادرات را داریم. در زمانی که ارز ترجیحی تخصیص می‌یافت صادرات دارو به ۵۰ میلیون دلار رسیده بود.


وی افزود: بیشترین صادرات دارو در حوزه دانش‌بنیان است و اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صادرات فعالیت کنند می‌توانند موفق باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: اگر فرآورده‌ای یارانه دریافت کند صادرات آن با محدودیت مواجه می‌شود، در سال گذشته ارز ترجیحی به دارو تخصیص می‌یافت، از سوی دیگر در کرونا اقلام دارویی دچار کمبود شدند و در شهریور و مهرماه سال جاری نیز شاهد کمبود‌هایی بودیم که این عوامل در صادرات دارو محدودیت‌هایی ایجاد کرده بود. اگر کوچکترین خللی در بازار صادرات دارو ایجاد شود این بازار از دست می‌رود و شیوع کرونا و تخصیص ارز باعث ایجاد مشکلاتی برای صادرات دارو شده بود.

وی اعلام کرد: باتوجه به حذف ارز ترجیحی دارو از سال آینده مشکلات صادرات دارو کاهش می‌یابد و پیش‌بینی می‌کنیم ۲۰۰ میلیون دلار صادرات دارو در سال آینده داشته باشیم.

وی درباره تاثیر دانش‌بنیان‌ها در کاهش ارزبری در حوزه دارو گفت: یکی از اصلی‌ترین مزایای شرکت‌های دانش‌بنیان برای ما، کاهش وابستگی به واردات دارو است. در حوزه اقلام دانش‌بنیان بیشترین کاهش ارزبری را داریم و بیشترین کمک را همین محصولات به حوزه دارو داشته‌اند.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: عدم تامین نقدینگی یکی از مشکلاتی بود که منجر به کمبود دارو شد. بخشی از این نقدینگی از طریق تسهیلات ارزی، بخشی از طریق پرداخت مطالبات و کاهش مالیات بر ارزش افزوده تامین شد و تا حدی مشکلات برطرف شد؛ دو هفته پیش نیز با دستور رئیس جمهوری، ۹ هزار میلیارد تومان به سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص یافت تا مطالبات شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی پرداخت و مشکل نقدینگی مرتفع شود.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه قیمت دارو در سال آینده برای بیماران افزایش می‌یابد؟ گفت: اگرچه هزینه‌های تولید دارو در حال افزایش است، اما دارو نباید برای مردم گران شود و سازمان‌های بیمه‌گر باید به نحوی قیمت دارو و تجهیزات را پوشش دهند که فشار اقتصادی به مردم وارد نشود. هدف طرح اصلاح سیاست‌های ارزی دارو این بود که قیمت دارو برای مردم افزایش نیابد و افزایش قیمت ناشی از اصلاح سیاست‌های ارزی توسط بیمه‌ها پوشش داده شد.

محمدی اضافه کرد: اعتبار ۶۹ هزار میلیارد تومانی برای طرح دارویار در سال آینده کافی نیست. پیشنهاد ما تخصیص بودجه ۱۰۵ هزار میلیارد تومانی است و اگر این مشکل حل نشود مجبوریم حمایت دولت از بیماران را بیشتر کنیم و تلاش می‌کنیم قیمت دارو برای مردم افزایش نیابد.

وی با تأکید بر اینکه نباید اختلاف بین ارز نیمایی و بازار آزاد زیاد باشد؛ تشریح کرد: قرار بود که یک ارز ترجیحی داشته باشیم و یک ارز نیمایی، اما اکنون ارز ترجیحی به برخی اقلام حوزه تجهیزات و شیرخشک تخصیص می‌یابد و به سایر اقلام مانند دارو، مواد اولیه، آرایشی و بهداشتی و مکمل ارز نیمایی می‌دهیم. در عین حال یک ارز آزاد هم وجود دارد. اخیراً هم بانک مرکزی ارزی را با عنوان مبادله‌ای مطرح کرده است. ما با مسئولان امر مکاتبه کردیم که اجازه ندهند فاصله بین ارز نیمایی و آزاد، زیاد شود، زیرا در این صورت آن هم به نوعی مانند ارز ترجیحی می‌شود. پیشنهاد ما این بوده که هر ۶ ماه نرخ ارز نیمایی را اصلاح کرده و به نرخ ارز آزاد نزدیک کنند تا این اختلاف موجب ایجاد فساد در زنجیره نشود.

وی با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی در ۸ و ۹ اسفندماه سال جاری در محل مصلی امام خمینی (ره) گفت: به طور کلی در کشور در حوزه دارو ۴۷۵ شرکت دانش‌بنیان داریم. همچنین در حوزه کشاورزی و غذا ۳۷۴ شرکت دانش‌بنیان و در حوزه تجهیزات پزشکی نیز ۳۲۸ شرکت دانش‌بنیان داریم.

منبع: تسنیم
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها