راهکارهای کاهش تاثیرات مشاجره والدین بر فرزندان


نویسنده: راضیه نیرومند

«اثرات مخرب دعوای والدین در حضور فرزندان» عنوانی بود که در شماره پیشین به آن پرداخته شد و اما در این شماره قصد داریم راهکارهای کاهش تاثیرات مشاجره والدین بر فرزندان و یادگیری مهارت‌های کنترل رفتار هوشمندانه را بررسی کنیم.
همانگونه که می‌دانیم اختلاف نظر میان تمامی زوجین امری شایع و عادی است.  والدین آگاه می‌دانند حتی مشاجرات کوچک نیز بر روح و روان کودکان اثرات سویی بر جای می‌گذارد. پس چه بهتر است بحث‌ها و مشکلات را در خلوت و در هنگامی که کودکان حضور ندارند و یا در محیطی بیرون از خانه به سرانجام برسانند. بسیاری از بحث‌ها ناخواسته شدت می‌گیرند. بهتر است به کودکان بیاموزید بزرگسالان نیز مانند کودکان ممکن است دعوا کنند؛ اما این مشاجرات به معنای دوست نداشتن یکدیگر و یا جدایی نیست. بسیاری از فرزندان از مشاهده دعوای والدین می‌ترسند و درک درستی از رابطه پدر و مادر ندارند.
گاهی شاهد این مشاجرات بودن به قیمت سرخوردگی و یا انزواطلبی کودکان تمام می‌شود. والدین سعی کنند در حضور فرزندان به ابراز محبت نسبت به دیگری بپردازند و علاقه خود را در چارچوب رعایت اصول به یکدیگر ابراز دارند. این فرصت‌ها ، توازنِ میان مشاجرات و محبت را برقرار می‌کند. گاهی دیدن صحنه‌های محبت‌آمیز توسط فرزندان، لبخند رضایت را بر لبان آن‌ها ترسیم می‌کند و اینگونه تمرین عشق‌ورزی به همسر و الگو بودنِ شما را سرلوحه‌ی زندگیِ آینده خود قرار می‌دهند. سعی کنید رفتارهای مناسب با همسر را بیاموزید  و آن را در زندگی خرج کنید. چند نمونه از رفتارهای مناسب این است که در طی مشاجره حواستان به لحن صحبت و الفاظی که به کار می‌برید باشد.
شاید در هنگام عصبانیت نمی‌دانید چه کلماتی را وارد ذهن کودک می‌کنید اما فرزند شما تا آخر عمر صدا و تصویر شما را در ذهن خود نگاه می‌دارد. پس حتی‌الامکان سعی در کنترل مشاجره و عصبانیت داشته باشید تا بحث در حضور فرزندان خاتمه یابد. فراموش نکنید هیچگاه از کودکان در دعواهایتان استفاده ابزاری نکنید، او را قاصد نکنید و یا از زوجتان در پیشگاه کودک بدگویی نکنید. برای غلبه بر خشمتان تمرین شمارش تا عدد ده را بارها و بارها تکرار کنید. سکوت کنید و یک قدم به عقب برگردید. چشمانتان را ببندید و شمارش را آغاز کنید. این تمرین تا حد زیادی موثر است و شما این کار را به خاطر حفظ روابط، ایجاد آرامش و از همه مهمتر کودک خود انجام می‌دهید.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها