نگاهی به پرونده‌ها از چهارشنبه‌سوزی تا قتل به جرم بی‌گناهی 

تندباد حوادث 1401



چند روز دیگر یعنی  در ساعت  ۵۴ دقیقه بامداد سه‌شنبه  ۲۱ مارس ۲۰۲۳ میلادی ، سال ۱۴۰۲ هجری شمسی آغاز می‌شود و عمر سال ۱۴۰۱به پایان می‌رسد، سالی که از ابتدای فروردین تا آخرین روزهای پایانی اسفندماه حوادث بسیاری را تجربه کرد و پشت سر گذراند.  سالی که  درگیر بحران‌های بسیاری  ازجمله شرایط وخیم اقتصادی، سیاسی، بین‌المللی و اجتماعی بود. سال ۱۴۰۱ را  به جرات می‌توان از پرحادثه‌ترین سال‌های اخیر دانست که حوادث متعدد آن، افکار عمومی کشورمان و حتی جهان را متأثر کرد. سالی که صفحات حوادث نشریاتی مانند صبح ساحل  پر از اخباری بود كه شاید با اندك پیش‌بینی یا رعایت اصول ایمنی شاهد آن نبودیم و خانواده‌های زیادی رخت عزا بر تن نداشتند ،اخباری که  گاه آن‌قدر تلخ است و گاهی چنان پایان خوبی دارد که خاطره‌اش تا سال‌ها در ذهن‌ها  حک می‌شود. 

از مسمومیت‌ها،رانندگی ،سوخت قاچاق و مرگ سوخت بران. حوادث كار،غرق‌شدگی، نزاع و یا زلزله‌های ریزودرشت، اهدا عضو و اخیراً هم موج جدید پاندمی کرونا. بر اساس آمار 2 هفته اخیر شاهد روند صعودی بیماران کرونایی در استان هستیم که ادامه این روند و رعایت نکردن پروتکل‌ها، موج جدید این ویروس، هرمزگان را دچار چالش خواهد کرد و با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی می‌توان این وضعیت را نگران‌کننده دانست. .رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل زدن ماسک در مکان‌های عمومی سرپوشیده،قرنطینه افراد بیمار، تکمیل واکسیناسیون،مراجعه به پزشک و مراکز درمانی بر همگان واجب است امیدواریم هیچ‌وقت به آن دوران تلخ کرونا برنگردیم که روزهای سیاه کرونا را به تصویر می‌کشیدیم و از موج‌های خانمان‌برانداز این ویروس قرن می‌گفتیم ....

در این گزارش باهم مروری  داشته باشیم بر مهم‌ترین حوادث سال ۱۴۰۱ منتشرشده در این  نشریه. یک سالی که طبق تکلیف و به‌حکم وظیفه، قلم زدیم و برای  روشن شدن موضوعات متعدد  پیگیر شدیم  و حوادث تلخ و شیرین را به رشته تحریر درآوردیم ...

 

چهارشنبه سوزی 

چهارشنبه‌سوری امسال هم گذشت، در  چهارشنبه آخر سالی  که ۲۷ تن در کشور  فوت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.همچنین 3هزار و ۴۵۳ نفر نیز آسیب دیدند. ۴۴ درصد از مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال بین سنین ۶ تا ۱۸ سال بودند. ۲۲۹ تن در این حوادث دچار نقص عضو شدند و یک هزار و ۴۲۸ نفر هم دچار آسیب به چشم شدند . 13 نفر نیز در هرمزگان مصدوم شدند. که در سنین  ۱۲ تا ۶۰ سال سن دارند ، ۶ نفر آن‌ها  در کیش، چهار نفر در بندرعباس، یک نفر در میناب و دو نفر در قشم هستند.

غرق در دریا   

در طی ایام تعطیلات عید امسال  ،بیش از 15 حادثه  غرق‌شدگی در استان رخ داد که 8 نفر جان باختند و 18 نفر مصدوم شدند.  این حوادث در بندرعباس، قشم، کیش ، میناب،پارسیان و بندرلنگه و سیریک بوده است. سواحل قشم با 9 مورد غرق‌شدگی بیشترین آمار را از آن خود کرد.مواج بودن دریا و عدم آشنایی با مناطق امن جهت شنا، عامل اصلی غرق‌شدگی گردشگران در ایام نوروز بوده است.به گفته جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور، استان‌های هرمزگان در این بازده زمانی ، جز استان‌های بود که رشد غرق‌شدگی داشته است. به گزارش آتش‌نشانی بندرعباس امسال  9 مورد خبر غرق‌شدگی  به 125 اطلاع داده شد که در این حادثه دو نفر از مرگ نجات یافتند و 9 نفر جان سپردند.

1500 حریق در بندرعباس 

از ابتدای سال جاری تاکنون آتش‌نشانان بندرعباس یک هزار و 500 فقره آتش را خاموش کردند  و 48 نفر را نجات دادند.بیشترین حریق در این مدت متعلق به منزل مسکونی با  443 فقره بوده است. همچنین امدادگران آتش‌نشانی به هزار و 905مأموریت اعزام شدند که به نجات  هزار و 977 نفر ختم شد. بیشترین امداد و نجات در بخش آسانسور با 660 مورد بوده است.گفتنی است در طی 13 روز نخست فروردین‌ماه ،76 حریق در بندرعباس رخ داد که 18مورد آن مربوط به منزل مسکونی، 12 مورد حریق خودرو ، 12 مورد حریق پیک‌نیک   بوده است. آتش‌نشانان در این مدت جان 16محبوس شدگان در منازل، 92 محبوس شده در آسانسور نجات دادند.در این بازه زمانی امدادگران آتش‌نشانی بندرعباس ، 10 خودرو گیر افتاده در ساحل به خشکی انتقال دادند.

بخشش از پای  چوبه دار 

در این مدت افراد زیادی که ناخواسته و خواسته دستشان به خون‌های آغشته شد و اسمشان به‌عنوان قاتل بر روی پرونده‌های دادگاه حک شد . آن‌ها پس از گذراندن روزهای تیره و سرد که امیدی به زندگی دوباره نداشتند خود را پای چوبه دار می‌دیدند ، با تلاش مسئولان شورای حل اختلاف زندان و  با رضایت اولیا دم  از قصاص بخشیده شدند. نمونه‌ای از پرونده‌های منتشرشده در صبح ساحل اشاره می‌کنیم .

پیرمرد پولدار قربانی وسوسه شد

این تیتر که در شماره  4571 یک اردیبهشت ماه منتشر شد مبنی بر اینکه مرد جوانی در سن 20 سالگی به همراه برادرش اوایل سال 1389 حین گشت‌وگذار در استان فارس چشمش  به منزلی لوکسی افتاد فکر شیطانی به سرش زد که این خانه را به دست بیاورد، به همین علت  تا فهمید صاحب‌خانه  مرد مسنی است  که بچه‌هایش ساکن خارج از کشور هستند نقشه حساب‌شده‌ای ریخت و با برادرش به‌عنوان  خریدار خانه اعتماد پیرمرد را به خود جلب کردند به‌طوری‌که چند ماه بعد این پیرمرد به خانه‌ آن‌ها در بندرعباس رفت‌وآمد پیدا کرد. تا اینکه دریکی از روزها این مرد مسن  قصد داشت به شیراز برگردد  اما حرص و طمع مال و اموال وی، میزبانان را رها نکرد. قاتل با چاقو به جان وی افتاد و او را  کشت.خانواده مقتول پلیس را در جریان ناپدید شدن وی  قراردادند. تا اینکه پلیس ردی از فرد مفقودی در بندرعباس یافت و به دو جوان رسید آن‌ها را دستگیر کرد. دیگر چیزی به‌روز اجرای حکم قاتل باقی نمانده که تلاش‌های مسئولان شورای حل اختلاف نتیجه داد  اولیای دم قاتل را ببخشند. این بخشش نخستین سازش در پرونده‌های قصاص هرمزگان در سال جاری را رقم زد.

قتل برای چندتکه  ضایعات

در شماره4587 تاریخ  25 اردیبهشت‌ماه، مرد جوانی حدود 8 سال پیش در بندرعباس هنگام جمع‌آوری ضایعات در ساختمان در حال ساخت با نگهبان آنجا درگیر و با ضربه میله آهنی آن مرد را کشت. وی پس از دستگیری به قصاص محکوم شد. خانواده مقتول که در سیستان و بلوچستان بودند اصرار بر قصاص داشتند تا اینکه هیئت صلح و سازش شورای حل اختلاف زندان مرکزی بندرعباس با چند بار رفت‌وآمد موفق شدند رضایت اولیاءم  را جلب کنند.

قتل یک دوست به خاطر کری خوانی

یکی از شب‌های آذرماه سال 98 جوان 25 ساله‌ای  در جریان کری خوانی و رانندگی پرسرعت، جان یکی از دوستانش را گرفت. او در کنار ساحل با 3 نفر از دوستانش نشسته بود که در حین  بحث و کری خوانی  باهم درگیر شدند، در این میان یکی از آن‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفت،3 نفر آن‌ها  با موتورسیکلت از محل دور شدند . این جوان با عصبانیت با خودروی پژو با سرعت برای انتقام‌گیری پشت سر آن‌ها حرکت کرد، در این میان خودروی وی با موتورسیکلت برخورد کرد و باعث افتادن آن‌ها بر روی آسفالت جاده شد که یکی از آن‌ها به علت برخورد سر به کنار جاده جان سپرد.راننده خودرو که باعث مرگ دوستش شده بود به 

قتل عمد محکوم شد.وی خردادماه با رضایت خانواده مقتول از مرگ نجات یافت. این گزارش در شماره  4599، 9 خرداد به چاپ رسید.

قتـــل مالک خانه  به دست خریدار عصبانـــی

اختلاف مالی  مالک و خریدار خانه  در بندرعباس به قتل انجامید .  گزارشی در 12 شهریور در شماره 4675در سال منتشر شد مبنی بر اینکه در سال   98 قاتل 35 ساله  که نتوانسته بود لحظه‌ای عصبانیت خود را مهار کند، با ضربه سنگ موجب مرگ ناخواسته مالک خانه شده بود،

 به قصاص محکوم شد. وی  نیز با رضایت اولیاء دم از چوبه دار رهایی یافت.این مرد که دنبال خانه بود پس از جستجو خانه‌ای را یافت و با مالک به توافق رسید که مقداری از وجه  را اکنون و مابقی را چند ماه بعد پرداخت کنند.  اما او در موعد مقرر نتوانست بدهکاری‌هایش را پرداخت کندها اینکه مالک از فروش خانه منصرف شد ولی او راضی به فسخ معامله نشد.این باعث درگیری بین آن‌ها شد مرد خشمگین تکه سنگی به سمت مرد فروشنده فرود آورد که این مرد  در همان لحظه جان سپرد...

قـــربانی نامهربانی ناپـــدری

ناپدری باعث مرگ دختر 4 ساله در بندرعباس شد. این مرد  جوان یکی از روزهای خرداد سال ۹۱،  در حیاط خانه ویلایی خود در حین  نزاع با همسرش، سیلی محکمی به‌صورت دختر او به نام مهدیه  زد، دختری که می‌خواست با همان زبان کودکی‌اش  میانجیگر دعوای  مادر و ناپدری‌اش  باشد اما پس‌ازاین اتفاق تعادلش را از دست داد و بر روی زمین افتاد، سرش به لبه حوض برخورد کرد و قربانی اختلاف خانواده‌اش شد.ناپدری قصاص محکوم و پس از گذشت ۱۰ سال  با رضایت اولیای دم بخشیده شد.  این خبر در 20 شهریور شماره  4682 به چاپ رسید.

مرگ برادرزن به دست داماد خشمگین

در 28 شهریور امسال و در شماره 4688 روزنامه صبح ساحل گزارشی از با این تیتر درج شد. عصر یکی از روزهای مهرماه سال 1384 فردی به نام محمود  که در آن زمان جوانی 26ساله بود  دریکی از محله‌های بندرعباس با عصبانیت سنگی به‌سوی برادر همسر 31 ساله‌اش  پرتاب کرد. این سنگ به گیجگاه مرد برخورد کرد که منجر به مرگ وی شد.  وی پس از حادثه خونین  ،خود را از همه مخفی کرده تا اینکه مدتی بعد به نام جعلی دریکی از نانوایی‌های سطح شهر مشغول به کار بود و در  سال 86، محمود پس از ردیابی ، شناسایی و بازداشت شد . پس از دستگیری و دادگاهی ، اولیای مقتول خواستار قصاص قاتل شدند.  اعضای شورای حل اختلاف تلاش‌های زیادی برای رضایت گیری انجام دادند.

قتــل به خاطــر عشق پنهانــی

گزارش دیگری با تیتر قتل به خاطر عشق پنهانی در 30 مهر شماره روزنامه 4711  منتشر شد مبنی بر اینکه مردی  به خاطر علاقه به یک دختر جوان ، همسر باردار خود را  در بندرعباس کشت. این مرد افغان به نام وحید  یکی از شب‌های آبان ماه  ۱۳۹۵ پس از درگیری لفظی با همسرش او را خفه کرد.وی  در جلسه محاکمه‌اش اعتراف کرد مرتکب قتل شد چون عاشق دختر دیگری شده و همسرش این  قضیه را فهمیده بود. وی  با تلاش اعضا شورای زندان بندرعباس و  رضایت اولیای دم  از قصاص نجات یافت.

خواهر کشی به جرم عاشقی

پسر جوانی که دو سال گذشته خواهر21 ساله‌اش  را در بندرعباس به قتل رسانده بود با توجه به گذشت  مادرش از قصاص نجات یافت. این ماجرا در شماره 4722 ،14 آبان روایت شد که این جوان  تبعه افغان 2 سال گذشته در یک اقدام جنون‌آمیز با چاقو منجر به مرگ خواهر کوچک‌ترش شد، خواهری که جرمش عاشقی بود و قصد ازدواج با پسرخاله‌اش را داشت اما با مخالفت  برادرش روبرو شد. مادری که دخترش جلوی چشمانش کشته‌شده بود به قصاص پسرش تأکید داشت تا اینکه شورای حل اختلاف بندرعباس وارد پرونده شدند. این محکوم‌به جرم قتل عمد منتظر اجرای حکم قصاص بود که این شورا با تلاش زیاد موفق شد رضایت مادر قاتل را جلب کند و قاتل باگذشت حدود 2 سال از این جنایت با توجه به گذشت مادرش؛ از کابوس قصاص رهایی یافت . 

شلیــک مــرگبار از یک‌قدمی

مرد جوانی در بندرعباس که ناخواسته، با شلیک گلوله دوست خود را به قتل رسانده بود پس از ۷ سال از قصاص نجات  یافت.  در 29 آبان 4735 گزارشی درج شد مبنی بر اینکه  مرد 31 ساله  دریکی از شب‌های زمستان  سال 1394در زمان کشمکش با فرد دیگری که می‌خواست تفنگ را از او بگیرد،ناگهان دستش روی ماشه  رفت و گلوله‌ای  به سمت قلب راننده خودرو شلیک شد . راننده  34 ساله در دم جان سپرد و وی  به‌عنوان قاتل دوستش راهی زندان و محکوم‌به قصاص شد. اما مدتی بعد با رضایت خانواده مقتول از چوبه دار نجات یافت.

راز سربه‌مهر دو رفیــق

مرد جوان حاجی‌آبادی  درست در ثانیه آخر و زمانی که طناب دار به گردنش افتاده بود، از سوی خانواده مقتول بخشیده شد و حیاتی دوباره یافت.  در شماره  4757 ، 26 آذر مطلبی با این عنوان چاپ شد.  این جوان 30 ساله از سال 94به اتهام قتل رفیقش در زندان بندرعباس به سر می‌برد.  قتلی که جریان درگیری در کوهی در حاجی‌آباد رخ‌داده و به خاطر اختلاف و کری خوانی  جانی گرفته شد. قاتل و مقتول از دوستان یکدیگر بودند و هرچند گاهی به اختلاف با یکدیگر برمی‌خوردند اما رابطه خوبی باهم داشتند. تا اینکه   مقتول  قصد افشای رازی را داشت که قرار بود همیشه  بین خودشان سربه مهر بماند و کسی از این راز باخبر نشود و قاتل .ناخواسته  وبر اثر عصبانیت رفیق چندین ساله‌اش را هل داده و او از کوه پرتاب‌شد. 

یک مرگ و یک قصاص، تاوان رابطه پنهانی

در شماره  4764 ، 10 دی آمده است که مرد جوانی که ۹ سال پیش به اتهام قتل زن ۲۶ ساله‌ای در بندرعباس به قصاص محکوم‌شده بود با رضایت اولیای دم از کابوس چوبه دار نجات یافت. این مرد متأهل در سال ۹۲ با زن شوهرداری رابطه پنهانی داشت . زن  پس از بحث لفظی ، خود را در دریا غرق کرد. مرد جوان از ترس آبرویش از محل متواری شد و اقدامی در راستای نجات وی انجام ندادن  در دریا غرق شد و جان سپرد. وی به قصاص متهم شد .

جنایت، پایان کری خوانی‌های دوستانه

کری خوانی‌های چند رفیق هرمزگانی  پایان خوشی نداشت و با جنایت ختم شد.درگیری لفظی که 4 سال پیش دریکی از آرایشگاه‌های  بندرعباس رخ داد و شاگرد آرایشگاه به اتهام قتل دوستش، به مرگ محکوم شد.  این جوان 30 ساله با رضایت خانواده قربانی از اعدام رهایی یافت. 

قربانیان جام «هفت‌خط» در هرمزگان

اوایل سال جاری بود که تراژدی مشروبات الکلی دست‌ساز بیش از 60 نفر  را راهی بیمارستان‌های هرمزگان کرد و جان بیش از 8 نفر شد . البته دراین‌ارتباط افرادی نیز دستگیر شدند.در این  گزارش 17 اسفندماه شماره 4580 فلش بکی به ۳۰ اردیبهشت‌ماه تا خرداد  1400 زده شد که  ۳۲ بیمار ۱۶ تا ۶۰ ساله با مسمومیت الکلی به بیمارستان‌های استان هرمزگان منتقل شدند. دو بیمار با مسمومیت الکلی ۲۹ ساله  از شهرستان رودان و یک فرد ۳۰ ساله از  بندرعباس  فوت شدند. همچنین  در دی‌ماه سال 99 براثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروب الکلی دست‌ساز 4 جوان ٢٧ سال تا ٣٩ قشمی جان باختند و  ۲۰ نفر به بیمارستان‌های پیامبر اعظم (ص) قشم و خلیج‌فارس بندرعباس مراجعه کرده‌اند. اسفند 98 و فروردین 99 نیز 44 نفر در اثر مصرف  الکل مسموم  و سه نفر فوت شدند.همچنین  در چهارم تا 27  مهرماه و یکم تا دوم آبان ماه ،44 نفر  در رده سنی 15 تا 50 سال به علت  مسمومیت‌های ناشی از مصرف مشروب الکلی دست‌ساز در بندرعباس به مراکز درمانی  مراجعه  کردند.

اهدا زندگی 

از اهدا عضو نوشتیم از اینکه در طی امسال اعضای بدن  17 نفر ،جان  30نفر نیازمند به پیوند نجات دادند . به چند مورد این گزارش ها اشاره ای داریم.

ضربــان زندگی بانــوی قشمی در کالبد 3 بیمار

در شماره 4584 21 اردیبهشت ماه که  کبد علی زبردستی به زن 51 ساله‌ای از تهران پیوند زده شد همچنین دو روز بعد نیز کبد و کلیه‌های معصومه خادمی به زن 32 ساله‌ای از اصفهان، مرد 46 و 42 ساله‌ای از خوزستان وسعادتشهر و کبد و کلیه‌های مصطفی ناصری به مرد 31 ساله‌ای از خوزستان، زن 52 ساله‌ای از نورآباد و مرد 56 ساله‌ای از شیراز در مرکز پیوند شیراز پیوند زده شد. 

اهدای زندگی به چند خانواده

اعضای بدن زن 20 ساله  به نام مرضیه داوری‌نژاد اهل زیارتعلی رودان رودانی  به علت مرگ مغزی به 3 بیمار نیازمند اهدا  شد. کبد وی به مرد  49 ساله از مرودشت شیراز ،کلیه ها به  دو مرد  40 ساله و 36ساله  از خوزستان و سنندج کردستان پیوند زده شد. 

ماجرای این زن جوان در شماره روزنامه 4604 ، 17 خرداد منتشر شد که وی بدون هیچ گونه بیماری زمینه ای به  سردرد شدیدی  مبتلا شدکه   و پس از احیا قلبی  3،دچار کاهش سطح  هوشیاری شد.این زن جوان  پس از چند روز دست و پنجه نرم کردن با مرگ، دچار مرگ مغزی شد.  

مرگی به تلخی نیش و حیاتی به شیرینی عسل

در شماره 4642 ، 2 مردادماه آمده است مرد 30 ساله رودخانه‌ای بر اثر  زنبورگزیدگی‌ جان خود را از دست داد وجان 3 نفر از بیماران پیوند اعضا را نجات داد. دانیال سپاهی در حیاط منزلش دچار گزش نیش زنبورعسل شده بود که پس از چند روز بستری در بیمارستان، علیرغم تلاش پزشکان دچار مرگ مغزی و فوت شد. کبد وی به خانم 21 ساله‌ای از همدان، کلیه‌هایش به خانم 34 ساله‌ای از شیراز و آقای 32 ساله‌ای از بندرعباس پیوند زده شد.

مویه های فراق فرزند تا شیرین ترین پیوند

این تیتر حکایت دخترک 10 ماهه ای  به نام زهرا روشی از رودان است که با اهدا فقط کبدش جان پسر ۲ ساله  ارومیه‌ای که نفس‌هایش به شماره افتاده بود  را از مرگ نجات داد .دخترکی که بر اثر بیماری و  تب و تشنج پایدار دچار مرگ مغزی شده بود.  این گزارش جامع در روزنامه یک آبان شماره  4720 منتشر شد.

ایثاری ماندگار با اهدای اعضای نوجوان 15 ساله

در شماره 4721روزنامه نیز از نوجوان 15 ساله ای نودژی نوشتیم که اعضای بدنش پس از مرگ مغزی به دو زن  و یک مرد از بندرعباس و بوشهر پیوند زده شد.این نوجوان موتورسوار به نام بنیامین آبگون در نودژمنوجان براثر تصادف با خودرو  دچار مرگ مغزی شد.

تحقیر، بهانه‌ی جنون آنی

اردیبهشت ماه در این نشریه درج شده است اینکه اردیبهشت ماه فیلم درگیری و نزاع شدید  با قمه در فضای مجازی منتشر شد که مربوط به فست‌فودهای بلوار رسالت شمالی بود.پس از بررسی‌ها مشخص شد دلیل این جدال واژگونی موتورسیکلت  یک زوج در کنار یکی از فست فودی ها بوده است و مرد جوان پس از مشاهده  تمسخر تعدادی از کارکنان آن فست فوتی به این اتفاق و تحقیر شدن جلوی نامزدش، دوستانش را به محل آورده و موجب دعوا و درگیری شده است.در این ارتباط 6 نفر از ضاربان و عوامل شرکت‌کننده در این نزاع شناسایی و طی عملیاتی جداگانه دستگیر شدند .



غرق در آب 

یکی از اتفاقات ناگوار امسال را می توان مرگ کودکانی دانست که در آب غرق شدند و جان دادند. مانند  «مرگ ناگوار کودک مینابی در کانال آب» منتشر شده در 3 خرداد شماره  4595.دختربچه مینابی به نام مریم یک‌سال و 8 ماهه صبح پنج‌شنبه 29 اردیبهشت‌ماه، که به همراه چند کودک دیگر قرار بود به پارک محله برود در مسیر راه (حدود50متری از خانه پدربزرگش فاصله داشت) به دنبال تکه چوب به  درون کانال آب رفت و در لوله گیر کرد. او در آنجا بر اثر خفگی جان سپرد. 

«غرق شدن دو نوجوان در سد گوهران» عنوان خبری در  5 مرداد شماره 4645. که دو دختر نوجوان در سد گوهران بشاگرد جان خود را از دست دادند . عصر دوشنبه سوم مردادماه جاری،فاطمه احمد نسب 14 ساله و زینب چمل پور 13 ساله دخترخاله‌هایی بودند در هنگام شنا، در حوضچه سد غرق شدند. 

آنها مانند اکثر اوقات به همراه دوستانشان به سمت سد روستای پوسمِن حرکت کردند تا بعدازظهر شاد و مفرحی داشته باشند. اما ساعاتی بعد صدای فریاد و جیغ به گوش اهالی روستا رسید و تلاش برای زنده ماندن دو دخترخاله نتیجه‌ای نداشت. همچنین در 28 خرداد  خبری با عنوان «بازی مرگ در ساحل محمدآباد جاسک» درج شد که دو کودک جاسکی به نام محمد بروین و محمد راد نژاد 5 و نیم ساله

 اهل روستای محمدآباد در ساعت 6و نیم عصر 24 خردادماه جاری  در هنگام بازی وارد خور ساحل شدند که به علت عمق آن منطقه، غرق شدند.

زهر کژدم کودک مینابی را از پای در آورد

تابستان گذشته گزارش های از عقرب گزیدگی در روزنامه منتشر شد که یکی از آنها در شماره 4615 ، 30 خرداد  منتشر شد . اینکه ساعت حدود 11 ظهر شنبه 21 خرداد محمدرضا  قصد خوردن صبحانه را به همراه دو خواهرش  را داشت  تا کنار سفره نشست ناگهان احساس سوزش عجیبی از ناحیه زانوی پایش حس کرد، با جیغ او،  پدر و مادرش متوجه شدند عقرب سیاهی   از روی پای  او به زمین افتاد. او  به علت نوع گزش خطرناک ترین نوع عقرب، و علیرغم تلاش پزشکان ،جان خود را از دست داد.

بـــازی کودکانه بر روی ریل مرگ

از کودکان نوشتیم از اینکه بر اثر حوادث جان سپردند ، در شماره 4774 تاریخ 17 دی ماه به ماجرای مرگ امیرهادی غلامپور پنج  ساله  پرداختیم که متوجه سوت قطار نشد  براثر برخورد سرش به‌قطار در حال حرکت بندرعباس _تهران، جان خود را از دست داد. این پسربچه   بازیگوش به همراه برادر بزرگ و دو نفر از دوستانش  در حریم راه‌آهن  حوالی تازیان _شهرو، سرگرم بازی  بود که  کمی دیرتر از هم‌بازی‌هایش  متوجه رسیدن قطار شد و تا خواست  از ریل دور شود به‌شدت سرش به بدنه قطار برخورد کرد  و جلوی چشمان وحشت‌زده و هراسان پدر و مادرش در دم جان سپرد. عصر روز جمعه لحظات سخت و باورنکردنی به خانواده غلامپور که برای گردش و تفریح در آن مکان رفته بودند رقم خورد.  

هشـــدار برای متـــروپل‌های بندرعباس

ساعت 12 و 40 دقیقه دوشنبه دوم خردادماه. برج‌های دوقلوی 10 طبقه 3 سال ساخت، در خیابان امیر کبیر آبادان در چشم برهم‌زدنی،  فروریخت وچند ثانیه بعد صدای انفجار ناشی از آوار همه را بهت زده کرد. براثر شکست سازه‌ای به قتلگاه بدل شد. این لید گزارشی که در شماره 4600 ،  10 خرداد چاپ شد. در این گزارش آماده که برج های زیادی مانند متروپل در کشور بناشده که نظام‌مهندسی و ارگان‌های ایمنی به وضعیت ایمنی و ریزش قریب‌الوقوع آن هشدار داده‌اند بخشی از ساختمان‌ها کلنگی و بخشی دیگر هرچند به‌تازگی ساحته شده اند اما از دوام، قوام و استحکام چندانی برخوردار نیستند که باید تخریب و تعطیل و یا مرمت و بازسازی شوند. ورود دادستانی به موضوع ساختمان‌های ناایمن شهر می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات را برطرف کند. از خلع های  قانونی در اجرای تعطیلی ساختمان‌های ناایمن  در هرمزگان گفتیم  ومصاحبه های با مسوولان انجام دادیم.که بیان داشتند یکی از مشکلات مهم به بافت و ساختمان‌های های قدیمی  قبل از سال 1390 برمی‌گردد که سیستم اعلان حریق، پله‌های فرار و راه خروج از ساختمان‌ها در نقش‌ها پیش‌بینی‌نشده بود و این ساختمان‌ها از ایمنی کمتری برخوردار هستند و...

کلاهبرداران مجازی  

یکی از پرونده های  صفحه حوادث مربوط به کلاهبرداران مجازی بود که با هر ترفندی کلاه گشاد بر سر قربانیان گذاشتند اما بعد از مدتی دستگیر شدند. این پرونده ها به خصوص در وب سایت دیوار در کشور شیب صعودی داشته است . امسال پرونده های کلاهبردان کوچک بیشتر به چشم می خورد .

آگهی دروغین دخترک پارچه فروش

دختر 14 ساله ای در هرمزگان با ترفند فروش پارچه در سایت دیوار، از 20 نفر کلاهبرداری کرد.این خبر مربوط به شماره  4641 ، یک مردادماه بود . این نوجوان با درج آگهی دروغین با عنوان ‏فروش پارچه بندری اقدام به دریافت بیعانه ناچیز و کلاهبرداری کرد که با شکایت یکی از مال‌باختگان به دام قانون افتاد. وی برای به دست آوردن پول و خرید مایحتاج خود، عکس پارچه پرنقش و نگار را از یکی از سایت‌ها دانلود و بر روی سایت دیوار بارگذاری می کرد.قیمت آن ناچیز بود و هر خریداری را وسوسه می کرد که آن کالای زیبا را به دست آورد. این کلاهبردار  با اخذ بیعانه تا حدود 200‌هزار تومان از مالباختگان، دیگر جوابگوی تماس آنها نبوده است و شماره‌ها را مسدود کرده که مال‌باختگان نتواند با او در ارتباط باشند. همچنین پسر 18 ساله‌ای در بندرعباس به دلیل جرائم متعدد دستگیرشده بود که در اعترافات به کلاهبرداری فروش صفحه اینستاگرام خود اشاره کرد. وی که دارای فالوور تقلبی در صفحه مجازی بود در پوشش فروش این صفحه با مبلغ ناچیز، پس از دریافت بیعانه حدود 100 تا 300 هزار تومان، مخاطبان خریدار را بلاک می‌کرد و از این طریق پول هنگفتی به جیب زده بود. 

دو نوجوانی که  بیش از 6 میلیون تومان را از حساب مادرشان برداشت می کردند دستگیر شدند. جزییات این خبربا تیتر « دستبرد پسر به حساب بانکی مادر»در شماره 4684 22 شهریور درج شده است .این پسرهای 12 و 13 ساله اهل بندرعباس با دسترسی به پیامک‌های رمز اینترنتی کارت مادرشان ، بدون اجازه آنها برای خود حدود 4 میلیون و 2 میلیون  شارژ بازی آنلاین و تغذیه می خریدند که پس از شکایت والدین ، دستشان رو شد. 

خـــودروی وحشت در میــناب

جوان 36 ساله‌ای که با استفاده از یک دستگاه پراید سفید  شیشه دودی، زن مسافری را مورد آزار و اذیت  وحشیانه قرار داده بود از سوی کارآگاهان پلیس آگاهی میناب  دستگیر شد. در  25 آبان شماره  4732 این مطلب درج شده مبنی بر اینکه   پلیس در ادامه تحقیق‌ها دریافت این مرد متأهل ، در پوشش مسافربر  دو زن جوان دیگری  را نیز به تله شیطانی‌اش انداخته و آن‌ها را آزار داده است. کلیه دستگیره‌های داخلی درب خودرو را برداشته و افراد به خواست خود قادر به پیاده شدن نبودند به محلی از پیش تعیین‌شده در جنگل‌های اطراف میناب انتقال داده و بعد از رسیدن به محل موردنظر با تهدید به قتل ، اقدام به تجاوز به عنف سوژه‌های خودکرده و سپس در یک محلی آن‌ها را رها متواری شده است.

بازخوانی پرونده های قتل 

 یکی از بخش های تلخ و پر مخاطب صفحه حوادث داستان هایی از قتل های واقعی است قتل های که خواسته و ناخواسته به وقوع پیوسته است. امسال خبرهای زیادی در این مورد در صفحات حوادث جا خوش کرد که به صورت خلاصه بیان می شود.

قتل به ضرب گلوله برای انتقام جویی

انتقام جویی،  جان جوانی به نام آرش را در حاجی آباد  گرفت و  دیگری راهی زندان کرد . در شماره 4609 تاریخ 13خرداد  در خصوص این ماجرا پرداخت شده است. ،آرش  به اتهام قتل دوستش تبرئه شد واز زندان آزاد شده بود، در آن شب حادثه که قصد خرید از سوپرمارکت محله را داشت از خانه بیرون آمد ولی هنوز مسافتی را عبور نکرده بود که  توسط فرد ناشناسی مورد اصابت چند گلوله قرار گرفت و  به علت شدت جراحت در بیمارستان جان سپرد. 

قتل، پایان درگیری چند جوان

در شماره 4621 تاریخ 6 تیر نیز از درگیری مابین چند جوان نوشتیم که  به قتل یکی از آنها ختم شده بود. مرد 26 ساله ای  با ضربات چاقو از ناحیه  گردن و گوش مورد جراحات قرار گرفت و جان سپرد. جسد وی  مقارن ساعت 6 و نیم  صبح روز پنج شنبه دوم تیرماه در جوار پارک سنگی محله سرراه برق بندرعباس کشف شد  که قاتلان مرد 26 ساله ای، در محله سه راه برق بندرعباس  به دام افتادند

زهر چشم مرگبار با کلت کمری

درگیری دو  مرد جوان افغان در محله چهچکور بندرعباس منجر به قتل با شلیک کلت کمری شد. به گزارش شماره 4652 ، 12 مرداد روزنامه صبح ساحل ، غروب یکم اسفندماه گذشته قاتل 27 ساله بر سر اختلاف مالی و ملکی، بر روی رفیق 24 ساله  اسلحه  کشید  تا زهر چشمی  از او بگیرد اما جانش را گرفت. وی پس‌از این حادثه به مشهد متواری اما پس از حدود شش ماه توسط کارگاهان شعبه قتل پلیس آگاهی هرمزگان دستگیر شد. 

میانجیگری ختم به جنایت شد

پادرمیانی برای حل دعوای خانوادگی  یک  زوج ، سرانجام به قتل  برادرزن22 ساله  به نام فرامرز در روستای چهچکور منجر شد. 25 مردادماه جاری جوانی 25 ساله تبعه افغان که در کرمان  با همسرش دچار مشکلات خانوادگی شده بود برای حل این اختلافات به نزد برادران همسرش  در بندرعباس آمد اما این دیدار با چاقو رنگ خون گرفت.برادر وی قاتل شد و خودش مشاور در قتل . قاتل   بعد  از این اتفاق به سمت  کرمان متواری شدند.در ساعت یک و نیم بامداد چهارشنبه 26 مردادماه  موفق شدند قاتل و مشاور در قتل (حسین و مهدی) را  منزلی دربزنجان شهرستان بافت  کرمان دستگیر کنند. آن‌ها در بازجویی‌ها به قتل اعتراف کردند و انگیزه این جنایت را اختلافات خانوادگی عنوان کردند.این گزارش در شماره  4666 تاریخ یک شهریورچاپ شده است.

ردَخون از همدان تا هرمزگان

فردی که در همدان و حاجی‌آباد دو نفر را به قتل رسانده بود در محله دو هزار بندرعباس دستگیر شد. این مرد میان‌سال صبح  دوشنبه   30 آبان ماه سال  جاری  پس از قتل مرد طلافروش 46 ساله  در بازار زرگرهای همدان و سرقت حدود 300 گرم طلا متواری شد. در شماره 4744 ، 9 آذر روزنامه قید شده که 4 قاتل که زمانی راننده کامیون باربری بود در ترددها توانسته بود دوستانی در هر مکانی بیابد به همین منظور  در شهرستان حاجی‌آباد با ساک پر از طلا از اتوبوس پیاده شد و برای خرید و مصرف مواد مخدر به  نزدیکی از دوستانش رفت. آن فرد  او را به یکی از آشنایان در خانه خرابه‌ای  دریکی از باغات معرفی و او به آنجا مراجعه کرد، شب بود و جوان 20ساله  به  ساک مرد مهمان مشکوک شد و با کنجکاوی دریافت که آن ساک حاوی طلاجات است. وی با طمع به دست آوردن نیمی از طلاها، با مرد مهمان  گلاویز شد تا آنکه مهمان با اسلحه کمری ، به او شلیک کرد و مرد میزبان پس از برخورد فشنگ به سینه‌اش ، خون‌آلود نقش بر زمین شد. قاتل بلافاصله صحنه را ترک کرد و با خودروهای عبوری راهی بندرعباس شد. وی پس از رسیدن به مقصد به یکی از دوستانش در محله دو هزار تماس گرفت وبیان داشته  برای کاری به اینجا آمده است و می‌خواهد شب را در خانه او به صبح برساند. آن فرد بی‌خبر از همه‌جا، رفیقش  را به منزلش دعوت کرد اما ساعاتی بعد، پس از رجوع  پلیس آگاهی هرمزگان به خانه‌اش متوجه ماجرا شد و در کمال تعجب  شاهد دستگیری او بود. 

20سال فرار از مجازات ناموس‌کشی

مرد جنایتکاری که  دستانش به خون خاله و دخترخاله‌هایش آغشته شده بود پس از 20 ساله زندگی با هویت‌های جعلی ، درسیریک دستگیر شد. در گزارش شماره 4750 روزنامه تاریخ 17 آذر از پرونده قتل مرد جوان  هرمزگانی آمده است که  در سال 81 با تعصبات کورکورانه قومی و قبیله‌ای با چاقو به جان زن 45 ساله و 3 دخترش می‌افتد. او با همکاری یکی از پسرخاله‌هایش ، به بهانه تفریح  قربانیان را به خانه ویلایی در رامسر می‌کشاند.نکته دل‌خراش این ماجرا این است که  او حتی به دخترخاله باردارش که جنین 6 ماهه  در شکم داشت  نیز رحم نمی‌کند. او در بازجویی‌ها  به دلیل آنچه مسائل ناموسی می‌خواند اعتراف می‌کند که  با کشتن  آن‌ها لکه ننگی از دامان خانواده پاک‌کرده است. اما در بازجویی‌ها و تحقیقات پلیسی مشخص می‌شود  مقتولان که در محله دو هزار بندرعباس زندگی می‌کردند بی‌گناه بودند و قربانی سوءظن و تعصب بی‌جا.

جنایتی هولناک از نامادری باردار

 یکی از دردناک ترین و پر صدا ترین  حوادث رخ داده در امسال   مربوط به کودک7ساله هرمزگانی چاپ شده  در شماره 4777 ، 20 دی   بود که به دست نامادری سنگدل و به طرز بی‌رحمانه‌ای به قتل رسید. سامیار23 ظهر  آذرماه سال جاری  پس از بازگشت از مدرسه درون  آسانسور طبقه پنجم منزلش در نایبند شمالی با ضربات متعدد میله آهنی نامادری 29 ساله  جان سپرد. این زن باردار  که دو سال گذشته با پدر سامیار ازدواج کرده، اکثر مواقع حس می‌کرد  حضور این پسرمانعی برای تداوم محبت‌های همسرش است ، از همین رو تصمیم گرفت  جان وی را بگیرد، آن روز پس از شنیدن صدای آسانسور، میله‌ای را از جعبه‌ابزار برداشتم  و جلوی آسانسور قرار گرفت تا درب آن باز شد بلافاصله با دیدن سامیار حدود 8 ضربه به سر او وارد و او  را مجروح  کرد.... پس‌ازآنکه پیکر نیمه‌جان او را  در آسانسور رها کرده  وسپس برای صحنه‌سازی وی ،یک حادثه جلوه داده بود ...

اختلاف با همسر، به خون ختم شد

مرد خشمگین در پارسیان  بر روی همسر و فرزندانش اسلحه کشید و آن‌ها را مجروح کرد. در شماره 4793 تاریخ 9 بهمن ماه جاری آمده است که  این فرد 30 ساله‌ای که  با همسرش اختلاف خانوادگی داشت ظهر پنج‌شنبه با اسلحه ساچمه زنی به سمت همسر و 4 فرزندش  شلیک کرد. وی پس‌ازاین حادثه از محل متواری شد .زن 25 ساله ، دو دختر 10 و 12 ساله و دو پسر 7 و 5 ساله  به بیمارستان اعزام شدند. ششم بهمن‌ماه جاری  عامل اصلی تیراندازی به همراه۴ نفر از عوامل دخیل در این درگیری را دستگیر و یک قبضه سلاح شکاری کشف کردند.

افشای شاهد از قتل چوپان رودانی

فردی که با ضربات چوب منجر به مرگ چوپانی 45ساله شد با اعتراف شاهد ماجرا،  پس از پنج سال  دستگیر شد . این مرد جوان دریکی از روزهای  زمستان سال 96 در چرای دام یکی از روستاهای رودان ، متوجه شد یکی از گوسفندانش ناپدیدشده است، بر سر این موضوع با چوپان درگیر و این نزاع لفظی  به جدال فیزیکی کشیده شد. در شماره 4794 تاریخ 10 بهمن  این طور آمده است که در همین حین مرد خشمگین  با چوب،چند ضربه بر سر چوپان وارد آورد که باعث مرگ او شد. صاحب گله  گوسفندان، جسد  را در بیابان دفن و از ناپدید شدن چوپان  اظهار بی‌اطلاعی کرد. تا اینکه با افشا ماجرا توسط فردی که در همان محل  مشغول چرای دام بود، قاتل دریکی از روستاهای رودان دستگیر شد. 

قتـــل دختر نوجوان به جــــرم بی‌گناهی

در این مدت پرونده های قتل ناموسی نیز یکی از خبرهای اندوهناک صفحه حوادث بود مانند  این خبر که دختر نوجوان  13 ساله  هرمزگانی به خاطر سوظن  برادر به طرز دردناکی به قتل رسید ودر شماره 4811 ، 3 اسفندماه جاری به چاپ رسید . 

13  بهمن‌ماه جاری پسر 24 ساله باانگیزه حیثیتی خواهر کوچکش را با ساتور به قتل رسانده  وسعی کرده که  به زندگی خود نیز پایان بدهد اما زنده ماند و راز جنایت فجیعی را فاش کرد.رازی که سردختر خانواده بی‌گناه و به استناد حرف‌های بی‌اساس، توسط برادرش که بر اثر مصرف مواد مخدر حالت طبیعی نداشت جدا شد. او شب حادثه بدون اینکه بداند برادرش چه نقشه ای بر سر دارد سوار بر موتورسیکلت راهی قتلگاه شد و...

 

روزنامه صبح ساحل

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها