چه‌طور یک سفر ایمن داشته باشیم؟

الفبای رفتن به سواحل در نوروز



به قلم: بهاره جلالوند

همه افراد دوست دارند بعد از یک سال سخت و پر کار، در تعطیلات خود به تفریح یا سفر بپردازند. نقاط مختلف هرمزگان، یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر نوروزی به حساب می‌آید. اما برای داشتن یک سفر ایمن در مناطق ساحلی باید به نکات مهمی توجه کرد که «محمد کبادی»، مدیر پایگاه‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، به آن‌ها می‌پردازد. 

 

پیش‌بینی‌های حیاتی

پیش از هر چیز افراد باید بدانند که شرایط خلیج فارس، به شدت تابع تغییرات اقلیمی و شرایط جوی است. برای مثال، وزش بادهای لحظه‌ای، وزش بادهای موسمی و همچنین جریانات آبی از جمله جزر و مد (که خود شامل جریانات سطحی و زیر سطحی آب میشود)، مواردی هستند که در صورت عدم آشنایی، میتوانند برای گردشگران سواحل جنوبی مخاطرات جدی ایجاد کنند. پس باید پیش از رفتن به هر منطقه، شرایط جوی را از منابع رسمی، سایتهای هواشناسی و اخبار محلی جویا شد. یکی از موارد مخاطره آمیز در ایام نوروز بادهای شدید، جریان و تلاطم بالای دریا در برخی از روزها است که به همین دلیل تردد شناورها (تفریحی و مسافری) از اسلکه‌های رسمی و مجوزدار، در چنین شرایطی ممنوع میشود. 

 

وقتی ماشین قایق میشود!

گردشگران توجه داشته باشند که شرایط خلیج فارس با شرایط خزر و محیط‌های آبی دیگر بسیار متفاوت است. جزر و مد در ساعات مختلف میتواند منجر به تغییر عمق آب و بروز خطرات جدی شود. افراد به دلیل عدم آشنایی، ماشین خود را به ساحل میبرند و مماس با خط ساحلی و آب پارک میکنند. بارها دیده شده که ماشین با گذشت زمان، به دلیل تغییرات عمق آب، در دریا شناور شده است. پس گردشگران باید از بردن ماشین خود به داخل ساحل بپرهیزند.

 

تفریح به شرط ایمنی

برای قایق سواری به گردشگران توصیه میشود از قایق‌هایی که دارای پروانه و مجوز (شناورهای ایمن) هستند، استفاده کنند. باشگاههای تفریحات دریایی گزینه خوبی برای این منظور میتوانند به حساب بیایند. برای داشتن یک سفر برنامهریزی شده، به گردشگران توصیه میشود از ساعات حرکت شناورهایی که به جزایر مختلف تردد میکنند، آگاه شوند. برای مثال، اسکله شهید حقانی در بندرعباس یکی از مراکزی است که سفرهای دریایی به سمت جزایر در آن انجام میشود. علاوه بر موارد یاد شده، گردشگران باید توجه کنند تعداد نفراتی که سوار یک قایق میشوند، استاندارد باشد ضمن اینکه تمامی سرنشینان باید حتما جلیقه نجات بپوشند. حتی آن دسته از افرادی که شناگر هستند نیز باید از جلیقه استفاده کنند چون مواج بودن دریا میتواند باعث افتادن ناگهانی افراد به داخل دریا شود و در چنین شرایطی احتمال برخورد به قایق یا مشکلات دیگر مثل بیهوش شدن فرد وجود دارد. 

 

دریا استخر نیست

شنا در استخر بسیار متفاوت با دریاست و بسیاری از افراد به این مسئله توجه نمیکنند. تغییرات ناگهانی عمق، جزر و مد، مواج بودن، شفاف نبودن آب، تغییرات دمایی و شور بودن زیاد آب، تفاوتهای مهم دریا با استخر هستند. عدم آشنایی به دریای جنوب و شنا در آن، حسابی میتواند دردسرساز شود. بارها دیده شده که افراد وارد دریا میشوند و با نوک پنجه در آب راه میروند ولی عمق آب با مد افزایش مییابد و برای برگشت به ساحل، چالش جدی برایشان پیش میآید. حتی در سالهای گذشته، مواردی از غرق شدن گروهی خانوادهها در دریا را داشتهایم. بستر خلیج فارس پستی و بلندی دارد و تپه مانند است، بارها پیش آمده که افراد وارد دریا شدهاند و این تصور را داشتند که عمق آب برایشان مناسب است (به دلیل قرارگیری روی صخره) ولی با تغییر موقعیت خود، با عمق زیاد مواجه شدهاند. گاهی افراد در یک منطقه شنا میکنند و مشکلی برایشان ایجاد نمیشود و دوباره به همان منطقه برای شنا برمیگردند و با خطر غرق شدن مواجه میشوند که دلیل این مسئله جزر و مد و تغییرات عمق آب دریای خلیج فارس است. چنانچه آب خلیج فارس در هنگام شنا وارد مسیر تنفسی شود، به دلیل شوری بسیار زیاد میتواند التهاب تنفسی ایجاد کند. گردشگران باید به این مسئله توجه کنند که از شنا در تاریکی و شب بپرهیزند. از شیرجه زدن داخل دریا باید پرهیز کرد چون به دلیل تغییرات عمق آب، فرد ممکن است در زمان شیرجه با بستر دریا یا صخره برخورد کند و جان خود را از دست بدهد یا آسیب جدی ببیند. خلیج فارس، زیستگاه جانداران مختلف محسوب میشود و در  برخی از فصول هنگام غروب یا طلوع آفتاب، گونههایی از سفره ماهی میتواند در دریا وجود داشته باشد. ممکن است افراد پای خود را روی آنها بگذارند که این مسئله میتواند با ایجاد شوک الکتریکی و آسیب به افراد همراه باشد. توتیا یکی دیگر از جاندارانی است که در خلیج فارس زندگی میکند و گونه تهاجمی محسوب نمیشود ولی گردشگران ممکن است با ورود خود به دریا، پاهایشان را روی تیغهای آن بگذارند و آسیب ببینند. یکی دیگر از جاندارانی که میتواند در اثر برخورد به بدن آسیب پوستی وارد کند، عروس دریایی است که مشکلات خاص خود را به همراه دارد و فرد بعد از آسیب باید به مراکز درمانی مراجعه کند. به طور کلی، به افراد توصیه میشود که برای شنا در دریا به مناطق ویژه، مثل طرح سالمسازی دریا بروند و تحت نظر ناجیان غریق وارد دریا شوند تا خطرات مختلف به حداقل ممکن برسد.

 

حواستان به کودکان باشد

یکی از نکاتی که گردشگران باید به آن توجه داشته باشند ایجاد آگاهی در کودکان نسبت به محیط دریاست چون کودک نمیتواند درک درستی از مخاطرات آبی داشته باشد.  به طور کلی، کودکان آسیب پذیرترین گروه در رابطه با دریا هستند. والدین باید قبل از استقرار در محل ساحلی، کودکان را از محیط و مخاطرات آن آگاه کنند و قوانینی (بایدها و نبایدها) را برای آنها مشخص کنند. غفلت از کودکان میتواند جان آنها را به خطر بیندازد برای مثال، چنانچه کودکی در جای مرتفع ایستاده باشد و به قسمت پر عمق دریا سقوط کند، ممکن است در دریا غرق شود یا آسیب جدی ببیند. به همین دلیل به والدین توصیه میشود که به سواحل ایمن بروند و حتما به بازوی فرزندان خود، بازوبندهای مخصوص شنا ببندند تا در صورت افتادن در دریا بتوان آنها را نجات داد. استفاده از قایق تفریحی بادی یا تیوپ برای تمام افراد به ویژه کودکان، ممنوع است چون همانطور که اشاره شد دریای خلیج فارس جریان سطحی دارد و به محض دور شدن از ساحل، افراد را به نقاط بسیار دور میبرد و بازگشت به ساحل را با مشکلات جدی و حتی خطر جانی مواجه میکند. به غیر از موارد یاد شده، افراد بزرگسال از رفتن به نقاط مرتفع ناشناس تا جای ممکن باید بپرهیزند و به توصیههای راهنمای محلی توجه کافی داشته باشند. بالا رفتن از صخرهها برای گرفتن عکس، میتواند منجر به سقوط از ارتفاع و افتادن در آب دریا شود به ویژه در شرایطی که صخرهها دارای خزه و لغزنده باشند. با سقوط از ارتفاع، فقط خطر غرق شدن فرد را تهدید نمیکند و احتمال آسیب به ستون فقرات و آسیب نخاعی نیز وجود دارد. 

 

چادر زدن خطرناک است؟

برپایی چادر در کنار ساحل، یکی از کارهایی است که گردشگران به آن علاقه نشان میدهند ولی باید توجه داشت که انجام این کار، مستلزم آموزش است. محل برپایی چادر شرایط خاص خود را دارد که هر فردی از این کار آگاهی کافی ندارد. نحوه زندگی در چادر، محل قرارگیری آن، فاصله آتش و گاز تا چادر، زاویه درها هنگام وزش باد و...، از جمله مواردی هستند که باید یاد گرفت. بارها پیش آمده که گردشگران در یک هوای خوب اقدام به برپایی چادر کردهاند ولی در نیمه شب با بارش باران و رعد و برق شدید مواجه شدهاند. بادهای لحظهای یا بادهای معروف به گاست، گردشگرانی را که در کنار سواحل چادر برپا کردهاند با چالش مواجه میکند. برپایی چادر در سواحل و نزدیک دریا، میتواند مسئله بالا آمدن آب دریا و ورود آن به داخل چادر را به همراه داشته باشد. شرایط آب و هوایی، دما، ساعات وزش باد، کیفیت هوا، شرایط محیطی، نکات محلی اطلاعرسانی شده و...، از مواردی هستند که در برپایی چادر باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند. برای برپایی چادر باید به مناطقی رفت که زیرساختهای لازم (اورژانس، نیروی انتظامی، بوفه، سرویس بهداشتی  و...) وجود دارد. علاوه بر این، برای پذیرایی از گردشگران، نقاطی به عنوان اسکان نوروزی پیشبینی میشود و گردشگران میتوانند در این نقاط نیز مستقر شوند. در صورت رفتن به مناطقی که این زیرساختهای لازم وجود ندارد، باید حتما از راهنمای محلی آموزش دیده کمک گرفت. گردشگران از روشن کردن وسایل گرمایشی (به ویژه وسایل گرمایشی گازی یا سوخت فسیلی) در داخل چادر باید بپرهیزند چون کمبود اکسیژن میتواند منجر به خفگی افراد شود. 

 

کاهش احتمال تصادف

گردشگران باید از ابتدای تاریکی تا طلوع آفتاب، با احتیاط بیشتری رانندگی کنند به ویژه در محورهای ساحلی هرمزگان که محل تردد گونههای زیستی مختلف مثل شترها است. این حیوانات به دلیل همرنگ بودن با محیط، در شب به راحتی دیده نمیشوند و باعث تصادفات شدید میشوند. افراد باید پس از هر 2 ساعت رانندگی، 15 دقیقه استراحت کنند تا احتمال تصادف در اثر خستگی کاهش پیدا کند. علاوه بر این، باید توجه داشت که معمولا بیشترین تصادفات در 30 کیلومتری ورودی و خروجی شهرها اتفاق میافتد پس رانندگان باید در این محدودهها با احتیاط بیشتری تردد کنند. به گردشگران توصیه میشود در زمان ورود به شهرها، از افراد مستقر در چادرهای راهنمایی مسافرین نوروزی، نقشه و اطلاعات لازم را دریافت کنند. بازدید از نمایشگاههای میراث فرهنگی و گردشگری نیز خالی از لطف نیست. به عنوان نکته آخر، استفاده از غذا و آب سالم به همه مسافران توصیه میشود تا سفری دلپذیر را در پیش رو داشته باشند.  

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها