«شلتوک» گیاهی با خواص شگفت انگیز


نویسنده: راضیه نیرومند

گیاهان زیادی در طبیعت وجود دارند که دارای خواص و فواید بی نظیری هستند.
 
بسیاری از آنها در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرند وسرشار از ویتامین ها و مواد مغذی برای تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن هستند. شلتوک که همان برنج پوست نگرفته شده است ، سرشار از ویتامین های گروه ب، پانتوتنیک اسید، منیزیم، پتاسیم، روی، آهن، منگنز، مس، ویتامین ای وسلنیوم می باشد. شلتوک دارای بافت سختی است و مصرف آن بصورت خام آسان نیست، از این رو آن را پودر می کنند . 
جالب است بدانید این گیاه دارای طبعی گرم و خشک است. پودر شده ی شلتوک برای درست کردن دمنوش های خانگی با خواص فراوان به شدت توصیه می شود که یکی از فواید آن برای سلامت قلب و دستگاه عروقی است. دمنوش شلتوک باعث کاهش کلسترول خون شده و اسیدهای چرب اشباع نشده را در رگ ها از بین می برد. 
ویتامین های موجود در شلتوک موجب افزایش تعادل هموستاز خون شده و به عنوان یک ضد سرطان عمل می کند.از دیگر فواید شلتوک جهت بهبود دستگاه گوارشی، جلوگیری از سفید شدن مو ، از بین بردن چربی ،لاغرکننده ، تقویت کننده سیستم اعصاب، تقویت حافظه ، درمان پوکی استخوان، درمان سنگ کلیه، درمان کم خونی، سلامت پوست، درمان مشکلات پوستی، درمان مشکلات حرکتی و درمان دیابت مورد استفاده قرار می گیرد. 
با توجه به خواص فراوان این شگفت انگیز طبیعی، زیاده روی در مصرف شلتوک برای افراد دارای زخم معده ، کولیت عصبی روده مضر است و موجب اسهال و انسداد روده می شود. بهترین زمان مصرف دم کرده ی شلتوک قبل از غذا است به طوریکه می توانید مقداری از پودر شلتوک را در آب جوش ریخته و پس از 10 الی 15 دقیقه میل نمایید. همچنین می توانید آن را در ماست بریزید و استفاده کنید. قابل ذکر است؛ از شلتوک در انواع لوازم آرایشی و شامپو نیز استفاده می شود.
 
منبع: ارمغان کاشان/بیتوته

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها