06

تیر

1405


اجتماعی

30 اردیبهشت 1405 10:42 0 کامنت

تهیه شیرخشک از قبل دشوارتر شده است

برای خانواده‌هایی که نوزاد شیرخوار دارند، شیرخشک یکی از اصلی‌ترین نیازهای روزانه است؛ کالایی که نبود یا افزایش ناگهانی قیمت آن، مستقیماً آرامش خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در هفته‌های اخیر، گلایه‌هایی درباره افزایش قیمت برخی برندهای شیرخشک و دشوار شدن تهیه آن در شهر مطرح شده است.

برخی والدین می‌گویند شیرخشکی که پیش‌تر با ثبت کارت ملی و نرخ یارانه‌ای تهیه می‌شد، حالا در بسیاری از موارد فقط با قیمت آزاد عرضه می‌شود. اختلاف قیمت‌ها نیز باعث شده نگرانی‌ها بیشتر شود؛ به‌طوری‌که بعضی خانواده‌ها از قیمت‌های ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومانی برای برخی برندها خبر می‌دهند.

در کنار افزایش قیمت، پیدا نشدن بعضی برندها در برخی داروخانه‌ها نیز باعث شده تعدادی از خانواده‌ها تصور کنند بازار با کمبود شیرخشک مواجه شده است. هرچند بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از این نگرانی به توزیع برندهای خاص مربوط می‌شود و نه کمبود کامل شیرخشک.

بررسی‌های میدانی از تعدادی داروخانه نیز نشان می‌دهد روند توزیع برخی برندها نسبت به گذشته کمی کندتر شده و بخشی از محصولات با قیمت‌های جدید به فروش می‌رسند.

معاونت غذا و دارو: نبود یک برند به‌معنای کمبود شیرخشک نیست

مسئولان حوزه غذا و دارو در توضیح وضعیت موجود می‌گویند شیرخشک‌ها بر اساس رده سنی و شماره مصرف، قابلیت جایگزینی دارند و نبود یک برند به معنای نبود شیرخشک نیست. به گفته آن‌ها، برای نوزادان هر گروه سنی، چند برند مختلف با فرمول مشابه در بازار وجود دارد که می‌توانند جایگزین یکدیگر شوند.

طبق آماری که از سوی بخش مربوط به توزیع شیرخشک اعلام شده، نیاز ماهانه استان حدود ۲۲۰ هزار قوطی برآورد می‌شود اما در ماه گذشته بیش از ۲۷۰ هزار قوطی شیرخشک در هرمزگان توزیع شده است؛ موضوعی که به گفته مسئولان نشان می‌دهد روند تأمین و توزیع همچنان برقرار است.

در توضیحات ارائه‌شده همچنین عنوان شده بخشی از کمبودهای گزارش‌شده مربوط به شیرخشک «نان ۱» بوده که به دلیل کمبود مواد اولیه در سطح کشور، با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است. با این حال برای جبران این موضوع، توزیع برندهای جایگزین مانند آپتامیل و ببلاک بیش از میزان معمول انجام شده تا خانواده‌ها در تأمین شیرخشک نوزادان با مشکل جدی روبه‌رو نشوند.

مسئولان همچنین تأکید می‌کنند همه داروخانه‌ها توزیع‌کننده شیرخشک نیستند و معمولاً داروخانه‌های شبانه‌روزی و منتخب، سهمیه دریافت می‌کنند. به همین دلیل ممکن است شهروندان با مراجعه به چند داروخانه روزانه، با پاسخ «موجود نیست» مواجه شوند اما همان محصول در داروخانه‌های منتخب یا شبانه‌روزی موجود باشد.

به گفته مسئولان، موجودی شیرخشک داروخانه‌ها به‌صورت روزانه از طریق سامانه‌های نظارتی بررسی می‌شود و وضعیت توزیع و فروش به شکل مستمر تحت نظر قرار دارد. آن‌ها می‌گویند اطلاعات مربوط به موجودی و فروش داروخانه‌ها در سامانه ثبت می‌شود و بر همین اساس، امکان پیگیری وضعیت توزیع در سطح شهر وجود دارد.

در بخش دیگری از توضیحات ارائه‌شده، به افزایش قیمت شیرخشک‌ها نیز اشاره شده است. مسئولان حوزه غذا و دارو می‌گویند افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر به‌صورت کشوری و مرحله‌ای اتفاق افتاده و موضوع تازه‌ای مختص هرمزگان نیست. همچنین بخشی از سهمیه یارانه‌ای شیرخشک در گروه‌های سنی مختلف کاهش یافته و همین مسئله باعث شده بخشی از خرید خانواده‌ها به‌صورت آزاد انجام شود.

با این حال، مسئولان تأکید دارند فروش شیرخشک آزاد باید دقیقاً بر اساس قیمت درج‌شده روی قوطی انجام شود و در صورت مشاهده هرگونه گران‌فروشی، شهروندان حتماً فاکتور خرید دریافت کنند تا امکان پیگیری موضوع وجود داشته باشد.

همچنین اعلام شده خانواده‌ها برای اطلاع از داروخانه‌های دارای موجودی شیرخشک می‌توانند با شماره ۰۷۶۳۱۳۸۲۸۴۷ تماس بگیرند تا نزدیک‌ترین داروخانه دارای موجودی به آن‌ها معرفی شود.

دیدگاه ها (0)
img
img img
خـبر فوری:

برای سوخت‌گیری پول نقد همراه داشته باشید