03

تیر

1405


سیاسی

16 خرداد 1405 09:06 0 کامنت

ارزیابی شما از تغییر تاکتیک‌های نظامی اسرائیل در لبنان چیست؟

ما این روزها شاهد اتفاقات میدانی در لبنان هستیم به طوری که شدیدترین حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم لبنان در جنوب و در برخی موارد شرق و مرکز لبنان انجام شده است؛ جنگنده‌های این رژیم به‌صورت شبانه‌روزی جنوب لبنان را بمباران می‌کنند. رژیم‌صهیونیستی از آتش‌بس میان آمریکا و ایران سوءاستفاده کرد تا تحولات را به نفع خود تغییر دهد. شرایط پیش از این حملات به نحوی بود که اسرائیلی‌ها در لبنان در یک بن‌بست استراتژیک قرار گرفته بودند. موفقیتی که حزب‌الله لبنان در جریان جنگ رمضان در سرزمین‌های اشغالی و لبنان به دست آورده بود، برای رژیم صهیونیستی بسیار سنگین بود و شرایط را برای نتانیاهو به جهت انتقاداتی که به او وارد شده بود، دشوار کرده بود؛ بنابراین رژیم صهیونیستی از آتش‌بس استفاده کرد تا به جنوب لبنان ضربه بزند تا بتواند موقعیت و شرایط استراتژیک خود را همچنان در اختیار داشته باشد تا موقعیت خود را در میز مذاکره اگر توافقی صورت گرفت، تقویت کرده و امتیاز بگیرد.

اهداف اسرائیل در لبنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اسرائیل دو هدف را دنبال می‌کند؛ رژیم صهیونیستی با تسلط بر مناطق شمالی رود لیتانی و بخش‌های وسیعی از جنوب لبنان، در پی عادی‌سازی شرایط در شمال سرزمین‌های اشغالی (مانند الجلیل) است تا بتواند بر تحولات لبنان اشراف پیدا کند. بنابراین، هدف اولیه‌ی این رژیم این است که با برقراری رصد میدانی در جنوب لبنان، تحرکات حزب‌الله را با تمرکز حداکثری زیر نظر داشته باشد.

دومین هدف، تخلیه جنوب لبنان، برداشتن موانع، تضعیف حزب‌الله است تا دسترسی مستقیم به ضاحیه و بیروت داشته باشد، به‌گونه‌ای که هر زمان اراده کند بتواند این مناطق را هدف قرار دهد. به نوعی موانع ورود زمینی خود را به بیروت و ضاحیه رفع کند.

اسرائیلی‌ها تلاش دارند، چه میان محور مقاومت و آمریکا و اسرائیل توافقی صورت بگیرد و چه نگیرد، معادله اراده صفر را در لبنان پا برجا نگه دارند. به این معنی که هر لحظه ارتش رژیم‌صهیونیستی اراده کرد به هر مکان و علیه هر شخصی، بدون محدودیت حمله کند. یعنی رژیم صهیونیستی دست خود را در لبنان باز نگه دارد؛ این هدفی است که آن‌ها دنبال می کنند.اما این حملات به نحوی بود که امروز جمهوری اسلامی ایران و به طور کلی، محور مقاومت این موضوع را نقض کامل آتش بس دانستند.

با توجه به هشدارهای صریح مقامات عالی‌رتبه و فرماندهان نظامی کشور در قبال وضعیت لبنان، آیا می‌توان گفت که ما در آستانه‌ی تغییر معادلات میدانی و امنیتی منطقه قرار داریم؟

هشدارهایی که آقای محمدباقرقالیباف، قرارگاه خاتم، وزارت امور خارجه و فرماندهی قدس اعلام کردند، نشان می‌دهد بمباران لبنان، نسل‌کشی در لبنان و رفتاری که رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان داشته است، بدون پاسخ نخواهد ماند. محور مقاومت ممکن است این شرایط و رفتار رژیم صهیونیستی را قبول نکند و به سمت عملیات‌های جدید برود.

اگر این روند ادامه یابد، معادلات جدیدی شکل خواهد گرفت؛ مثلاً اگر تا امروز تنگه هرمز محدود بود، با توجه به رفتار رژیم صهیونیستی و اینکه این رژیم تلاش می‌کند که همچنان معادلات منطقه به نفع آن باشد، محور مقاومت تلاش خواهد کرد تا این اجازه را ندهد.بنابراین در پاسخ اول، محور مقاومت ممکن است در کنار محدودسازی تنگه هرمز برای متجاوزین، باب‌المندب را نیز برای متجاوزان محدود کند و فشار مضاعفی را به آمریکا و رژیم صهیونیستی وارد آورد تا این رژیم این تصور را نداشته باشند که هر وقت اراده کند می تواند بدون هزینه رفتار کند.

در مرحله دوم اگر این روند ادامه پیدا کند ما شاهد پاسخ مستقیم جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی خواهیم بود. جمهوری اسلامی ایران هرگز حزب‌الله لبنان را تنها نخواهد گذاشت و به راهبرد و استراتژی «وحدت ساحات» نهایت اعتقاد را دارد.

هدف اسرائیل از عملیات در لبنان، به‌ویژه پس از شکل‌گیری نظم امنیتی جدید و افزایش نقش محور مقاومت در منطقه چه بوده است؟

اینکه ترامپ در توییت‌ها و اظهارنظرهای خود، تا این لحظه بسیار کم به مسئله لبنان پرداخته است، نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به رژیم صهیونیستی چراغ سبز داده بودند. به این معنا که در شرایط «نه صلح و نه جنگ» میان ایران و آمریکا، نتانیاهو با بمباران غزه و لبنان تلاش کند دست برتر را در تحولات منطقه‌ای به دست آورد.پس از جنگ رمضان، نظم امنیتی جدیدی در منطقه شکل گرفته است؛ به این معنا که در معادلات منطقه‌ای، محور مقاومت در جایگاه محوری قرار دارد و هر تحول مهمی در منطقه باید با در نظر گرفتن نظر و نقش محور مقاومت بررسی شود. برای تغییر این شرایط، رژیم‌صهیونیستی نیاز داشت عملیاتی انجام دهد که نمود آن در لبنان آشکار شد. در واقع، این اقدام تلاشی بود برای محدود کردن محور مقاومت و بازگرداندن تحولات منطقه به چارچوب راهبرد و استراتژی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا؛ به‌گونه‌ای که نقش مقاومت در معادلات منطقه‌ای کاهش یابد. با این حال، در حال حاضر چنین موقعیتی برای اسرائیل و ایالات متحده ایجاد نشده است.

آیا می‌توان گفت رویکرد دولت لبنان در محدودسازی حزب‌الله و تکیه بر مذاکره، عملاً پیام ضعف به رژیم صهیونیستی ارسال کرد؟

جسارتی که رژیم صهیونیستی در لبنان پیدا کرد، تا حد زیادی ناشی از محدودسازی حزب‌الله و مقاومت در لبنان از سوی دولت لبنان، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور این کشور بود. «نواف سلام»، به عنوان نخست‌وزیر لبنان، تلاش داشت از طریق مذاکره با صهیونیست‌ها به یک توافق اساسی دست پیدا کند. بنابراین، آنچه رخ داد، در واقع پاسخی به این رویکرد رفتاری دولت لبنان بود؛ رویکردی که نشان داد رژیم صهیونیستی جز زبان زور، زبان دیگری را متوجه نمی‌شود و امنیت در منطقه و لبنان جز از مسیر سلاح مقاومت تأمین‌پذیر نیست. با وجود نقض‌های مکرر آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی، در این مدت همچنان شاهد بودیم که دولت لبنان بر مذاکره تأکید داشت، اما حزب‌الله لبنان ایستادگی کرد و نسبت به تجاوزات رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی پاسخ می‌داد.

تحلیل شما حاکی از آن است که استمراِ رفتار فعلی اسرائیل، هزینه‌های سنگینی را برای این رژیم و حامیانش رقم خواهد زد؛ در صورت شکست دیپلماسی و تداوم جنگ، این هم‌افزایی پاسخ‌های مقاومت در منطقه به چه شکلی تعریف خواهد شد؟

آنچه در شرایط کنونی و در روزهای آینده احتمال آن وجود دارد، این است که از این به بعد حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی، جنگ تک به تک نخواهد داشت بلکه رفتار این رژیم در لبنان تحولات منطقه را و شرایط منطقه را تغییر خواهد داد.اگر رژیم صهیونیستی به جنگ خود در لبنان ادامه دهد، بدون شک آتش بس در منطقه کنار گذاشته خواهد شد و با پاسخ مستقیم ایران، انصارلله یمن، مقاومت در عراق و حتی مقاومت در سوریه روبرو خواهد شد. موضوعی که هزینه‌های رژیم صهیونیستی را افزایش خواهد داد. در شرایط کنونی امکان ورود قریب الوقوع انصارالله یمن به جنگ علیه رژیم صهیونیستی وجود دارد.اگر آمریکایی‌ها، اسرائیل را در منطقه کنترل نکنند این مسئله می‌تواند به معنای آغاز یک جنگ گسترده در منطقه باشد.

از نظر شما شرط اصلی پایان بحران در لبنان چیست؟

اگر آتش‌بس صورت بگیرد و رژیم صهیونیستی به بیروت حمله نکند، تنها یک جنبه از موضوع است؛ اما مسئله اصلی این است که رژیم صهیونیستی وارد جنوب لبنان شده و در برخی مناطق مستقر شده است. بنابراین، حضور نظامی این رژیم باید محدود شود و از مناطقی که اشغال کرده است، خارج شود. بدون خروج رژیم صهیونیستی از این مناطق، صرف عدم حمله به بیروت یا اعلام آتش‌بس، معنا و مفهوم واقعی نخواهد داشت. از نگاه محور مقاومت، آتش‌بس زمانی قابل پذیرش است که رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان خارج شود تا امنیت تأمین گردد. اگر این روند ادامه پیدا کند و این رژیم از مناطق اشغالی خارج نشود، بدون تردید حزب‌الله و محور مقاومت وارد عمل خواهند شد و اجازه حضور رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان را نخواهند داد.

دیدگاه ها (0)
img
img

پایان شهادت نتانیاهو در دادگاه صهیونیستی پس از ۹۸ جلسه

توسعه همکاری‌های ایران و هند در حوزه انرژی بررسی شد

شکست عجیب برزیل و ایتالیا در لیگ ملتهای والیبال

دو فینالیست و ۶ برنز برای ایران در جهانی موی‌تای

رفع کامل اختلال خدمات کارت‌محور بانک صادرات ایران

تاکید وزرای خارجه ایران و عربستان بر حفظ کانال‌های دیپلماتیک و تقویت همکاری‌ مشترک

مذاکرات بهبود مناسبات کشورهای خلیج فارس با ایران در ریاض

هشدار دستگاه قضا نسبت به فریب شرط‌بندی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

بازنشستگان تأمین اجتماعی فیش حقوقی خردادماه را دریافت کنند/ رفع اختلال سامانه

قالیباف باکو را به مقصد تهران ترک کرد

پزشکیان: تلاش پاکستان برای گسترش صلح ریشه در فرهنگ غنی این کشور دارد

نجات زندانی هرمزگانی از قصاص در شب تاسوعا

نشت گاز در منزل مسکونی بندرعباس یک مصدوم بر جای گذاشت

مجتمع فرهنگی میناب برای تکمیل به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

پخش زنده عزاداری‌های محرم در هرمزگان

img
خـبر فوری:

آخرین وضعیت اختلال خدمات در ۴ بانک