رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان:

هنوز بدنبال احداث سد و حفر چاه هستیم



رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان گفت: : در دنیا شیوه های متعددی جهت استحصال آب از منابع نامتعارف وجود دارد که حتی تجاری سازی هم شده است ولی متاسفانه هنوز در کشور ما برای رفع مشکل آب بدنبال احداث سد و حفر چاه هستیم.

سهیل دادخواه رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان افزود: در حال حاضر استان با مشکلات عدیده ای در حوزه منابع آب روبروست و منابع آب استان رو به اتمام است که در پی آن مزارع و حاصل زحمات کشاورزان رو به نابودی است که مهمترین علت ان معضل آب است که می تواند تبعات گسترده دیگری همچون افزایش نرخ بیکاری، مهاجرت به شهرهای بویژه بندرعباس و ..... را به دنبال داشته باشد که خود مشکلاتی را به دنبال دارد.

این متخصص در حوزه آینده پژوهی و مدیریت با بیان اینکه نباید تنها به جنبه های منفی نگریست راهکار نبود و برای حل این معضل راهکارهایی وجود دارد که شاید اجرای آن دشوار باشد، تصریح کرد: در حال حاضر کشورهای همجوار استان هرمزگان به ویژه در حاشیه خلیج فارس با شرایط اقلیمی بسیار دشوارتر در حال رشد و توسعه هستند و به هیچ وجه مشکل کم آبی ندارند و این نشان دهنده آینده نگری آنها در این حوزه است.

دادخواه با اشاره به اینکه گرچه هنوز هم دیر نیست و با جهاد علمی می توان کلیه مشکلات را پشت سر گذاشت، خاطرنشان کرد: در دنیا شیوه های متعددی جهت استحصال آب از منابع نامتعارف وجود دارد که حتی تجاری سازی هم شده است ولی متاسفانه هنوز در کشورمان برای رفع مشکل آب بدنبال احداث سد و حفر چاه هستیم.

وی اضافه کرد: در هرمزگان و در سطح کشور بسیاری از این فناوری ها وجود دارد اما این موارد تجاری سازی نشده اند و همانند سایر صنایع کشور در این حوزه نیز با حلقه مفقوده ارتباطی بین محققان، مخترعین و بازار روبر هستیم .  

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان در پایان ابراز امیدواری کرد: راهکار دیگر مقوله صرفه جویی و فرهنگ سازی در حوزه مصرف است البته این راه حل زمان بر است و برای شرایط بحرانی شاید مطلوب نباشد گرچه با عزم ملی و همکاری همه مردم بکارگیری این راهکار کم هزینه تر و عملی تر است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها