پشت پرده تخریب گزینه‌های بومی‌ استانداری هرمزگان چیست؟


نویسنده: صبح ساحل

دولت دکتر مسعود پزشکیان و کابینه وی بر اساس شعار وفاق ملی، به ویژه در وزارت کشور این اختیار را به استان‌ها داده است که با تشکیل کمیته‌ای مشورتی از میان اعضای ستادهای استانی ایشان، گزینه‌های کارآمد استانداری هر استان را بررسی کرده و به وزارت کشور معرفی نماید.


این اتفاق در حالی به وقوع می‌پیوندد که پیش از این کسی به یاد ندارد وزارت کشور در روند انتصاب استاندار هرمزگان با توجه به اینکه استان خطه‌ای مرزی و از اهمیت امنیتی، اقتصادی و راهبردی ویژه‌ای برخوردار است، این چنین از نظرات متنفذین استان بهره گیرد.
برآیند بررسی این کمیته در هرمزگان، گزینه‌هایی است که اکنون بر سر زبان‌هاست و در بازه زمانی که وزارت کشور مشخص نموده، توسط این وزارت خانه بررسی و در صورت دارا بودن فاکتورهای لازم احتمالا از میان آنها استاندار آینده استان هرمزگان منصوب خواهد شد.


از اینرو ضروری است که اهمیت این امکان تاریخی در روند انتخاب استاندار هرمزگان به اطلاع قاطبه‌ی مردم هرمزگان رسانده شود، هر کدام از گزینه‌های لیست ارسال شده به وزارت کشور که بتوانند نظر این وزارت خانه را جلب کنند، فرصتی استثنایی برای استان به وجود خواهد آورد تا بتوان با بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای کارآمد همه طیف‌های سیاسی، قطار توسعه‌ی استان را شتاب بخشید.


در این میان اما متاسفانه از لحظه اعلام گزینه‌های کمیته مشورتی ستاد دکتر پزشکیان در هرمزگان، تخریب این گزینه‌های کارآمد و ماندگار از سوی برخی گروه‌ها که منافع‌شان در گرو عدم انتصاب استاندار از میان ظرفیت‌ها و نیروهای ماندگار استان است، آغاز شد.
در یک ارزیابی نه چندان پیچیده، می‌توان دریافت سر نخ این تخریب‌ها در خارج از استان بوده و گروه‌هایی در درون هرمزگان با اهداف خاص اقتصادی به دنبال آن هستند از طریق تخریب نیروهای مطرح شده ماندگار و کارآمد، مسیر انتصاب یکی از گزینه‌های غیر هرمزگانی استانداری هرمزگان را هموار کنند.


سابقه نشان داده انتخاب استانداری خارج از مجموعه‌ی استان که با حساسیت‌ها و گسل‌های اجتماعی این خطه آشنا نبوده و شناختی نیز از گروه‌های سیاسی، نیروها و ظرفیت‌های نیروی انسانی استان ندارد، تبعات منفی به دنبال داشته که از مهم‌ترین آن تشکیل حلقه‌ای بسته اطراف استاندار از میان افرادی است که منافع ملی و استانی را قربانی منافع خرد و کلان خود میکنند.
وجود فردی از میان نیروهای کارآمد، باتجربه و ماندگار استان در راس استانداری هرمزگان که مُشرف به مسائل و مشکلات استان نیز باشد، میتواند خیال همه‌ را نسبت به حل مسائلی که هرمزگان با آن درگیر است را آسوده نموده و از آزمون و خطا و پیمودن مسیرهای غلط جلوگیری کند، چنین فردی این توانایی و انگیزه را نیز خواهد داشت که نقش ویژه‌ای در رشد و حمایت از نیروهای کارآمد، توانمند و ماندگار استان بازی کند.


بی‌تردید استانداری که از میان ظرفیت‌های ماندگار استان منصوب شود، استانداری پاسخگو و پای کار خواهد بود، این فرد حتی پس از اتمام ماموریتش نیز نخواهد توانست از پاسخ به عملکردش شانه خالی کند، چرا که چشم در چشم مردم استان بوده و نمی‌تواند مانند بسیاری از استانداران گذشته بدون پاسخگویی به کارکرد دوران مسئولیتش هرمزگان را ترک کند.


فرصت پیش آمده در دولت وفاق ملی می‌تواند نقطه‌ی عزیمت استان بسوی پیشرفت و آبادانی باشد، هرمزگان در این بزنگاه تاریخی نیاز به وفاق درون استانی دارد تا بتوان قطار توسعه استان را سرعت بخشید و منافع تمامی مردم را تامین کرد.

  

استانداری محمد آشوری خبرنگار هرمزگان

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها