چشم‌امید بورسی‌ها به صیدی

روزهای روشن در انتظار بازار سرمایه


نویسنده: مریم دهقان

 معرفی صیدی به عنوان ریاست جدید سازمان بورس، نوید‌بخش اصلاح و تغییرات مثبت و در یک کلام، روز‌های روشن برای بازار سرمایه است. با توجه به پیشینه رئیس جدید بازار سرمایه و عبرت دولت‌مردان از تجربیات گذشته درسازمان بورس انتظار می‌رود شاهد تحولات مثبتی همچون بهبود زیرساخت‌ها و کاهش رانت و فساد در بازار باشیم. 
لازم به ذکر است که فعالان بازار سرمایه  انتظار دارند تیم جدید سازمان بورس، تصمیمات یک شبه و غیراصولی که باعث ایجاد هیجانات منفی در بازار سهام می‎شود را کنار بگذارند و با افزایش کیفیت افشای اطلاعات، اعتماد را به بازار برگردانند. در ادامه گفتگویی با علی فراقی، تحلیل‌گر بازار سرمایه در خصوص چشم‌انداز بازار پس از تغییر رئیس سازمان بورس داشته‌ایم که آن را در ادامه می‌خوانید. 
  
  
 به نظر شما تغییر رئیس سازمان بورس چه تاثیری بر کلیت بازار داشته است؟
پس از تغییر شخص اول سازمان بورس و جا‌به‌جایی صندلی ریاست، به‌طور کلی شاهد بهبود کیفیت معاملات در بازار بوده‌ایم و می‌توان این اتفاق را یک تصمیم امیدوارکننده و رو به رشد برای بازار سرمایه دانست چرا که در قدم پس از این تغییر با توجه به رزومه و پیشینه ریاست جدید می‌توان انتظار داشت که چیدمان برنامه‌ها و اجراییات سازمان بورس بهبود پیدا کند و پله پله اعتماد تخریب شده نسبت به بازار سرمایه، ترمیم و تصحیح شود. همچنین باید خاطر نشان کرد که اکثر فعالان حرفه‌ای بازار دیدگاه مثبتی نسبت به ریاست جدید دارند که می‌توان این موضوع را به فال نیک گرفت.
  
 به نظر شما صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد چه تاثیری در پایدار بودن روند صعودی بازار دارد؟
در خصوص صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد باید گفت؛ هرچند چنین صحبت‌های حمایت‌گونه‌ای باعث دلگرمی و قوت قلب سرمایه‌گذاران خواهد بود؛ ولی حرف درمانی در بلند مدت چاره ساز نیست. لذا انتظار می‌رود؛ چنین صحبت‌هایی منجر به تصمیم‌گیری‌های جدید و سازنده در بازار سرمایه و در دیدگاه کلان‌تر در اقتصاد کشور شود.
    
 اصولا برای پی بردن به پایدار بودن روند صعودی مهمترین پارامتر در تابلوی بورس کدام است؟
اگر بخواهیم بر روی تابلو معاملات بازار سرمایه تمرکز جدی داشته باشیم؛ مهم‌ترین پارامتری که باید مورد توجه باشد؛ حجم معاملات است. این فاکتور، یکی از پایه‌ها و مبناهای تصمیم‌گیری فعالان حرفه‌ای بازار است. در مرحله بعدی می‌توان، شاخص‌های مختلف بازار را بررسی کرد و آنها را مدنظر قرار داد. 
این نوع بررسی، می‌تواند یک دید کلی نسبت به تمامی نمادها و صنایع بازار در سریع‌ترین حالت ممکن در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. 
  
 سیگنال مثبت دولت‌مردان  تا چه اندازه قابل اعتماد است؟ 
در جواب به سوال آخر باید گفت؛ با دولت و دولت‌مردان جدیدی رو‌به‌رو هستیم و مسئولین هنوز اعتماد جامعه را به طور کامل جلب نکرده‌اند. از طرفی فعالان بازار سرمایه نیز نسبت به دولت‌مردان یک وضعیت نسبتا خنثی دارند. البته تا حدودی همین موضوع جای امیدواری دارد چراکه حداقل مانند دولت‌مردان قبلی دیدگاه منفی نسبت به آنها و عملکردشان وجود ندارد. لذا می‌توان امید داشت در صورت عمل کردن تیم جدید دولت به وعده‌هایشان، این دیدگاه خنثی تبدیل به یک دیدگاه مثبت شود و رفته‌رفته صحبت‌های مثبت و حمایتی مسئولان، باعث روند رو به رشد و حمایتی در بازار شود. در مجموع می‌توان گفت هرچند این دولت با چالش‌ها و مشکلات عمیق و اساسی رو‌به‌رو است و این امر مانند یک شمشیر دولبه می‌تواند یک آینده بسیار روشن را رقم بزند یا حتی به راحتی شروع یک سقوط آزاد به سمت پایین برای دولت باشد اما امید است با توجه به حمایت‌هایی که از سوی تمامی بخش‌های دولتی و غیردولتی وجود دارد و همچنین عزم جدیدی که نسبت به آن جمع شده است؛ شاهد رخ دادن اتفاقات مثبتی باشیم و پس از مدت‌ها فرسایش اقتصادی و رکود در بورس، بازار سرمایه و وضعیت کلان اقتصادی اندکی روی آرامش به خود ببیند و روزهای تاریک این چند ساله به دست فراموشی سپرده شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها