هوش مصنوعی، دوست یا رقیب؟



بدون شک جهان امروز ما از طريق هوش مصنوعي احاطه شده و خيلي زود همه جا خواهد بود. هوش مصنوعي اين قابليت را دارد كه شيوه زندگي امروز ما را تغيير دهد و تأثير خوبي بر زندگيمان داشته باشد. گسترش هوش مصنوعی این امکان را برای مشاغل و افراد فراهم می‌کند تا از قدرت این فناوری در جهت بهبود عملکرد کسب و کارهای و حتی زندگی روزمره خود استفاده کنند. هرچه بیشتر به سمت آینده می‌رویم ، نقش هوش مصنوعی در زندگی ما پررنگ‌تر می‌شود و بخش‌های مختلف را دربرمی‌گیرد. اکنون در جهان بسیاری از  بازاریابی و استارتاپ‌های حوزه تکنولوژی برای ایجاد ایده‌های خلاقانه‌تر، کاهش هزینه‌ها و سود بیشتر از این فناوری استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی هر روز بر تصمیمات و سبک زندگی ما اثر می گذارد؛ از خرید آنلاین گرفته تا حمل‌ونقل، و حتی در حوزه سلامت و پزشکی، در حال تغییر به آینده است. در این گزارش گفت‌وگویی با «رامین چمنی»، کارشناس حوزه هوش مصنوعی و تبلیغات در جهت بررسی جنبه‌های مختلف تأثیر هوش مصنوعی بر زندگی و کسب وکارها داشتیم.

 

نقش هوش مصنوعی در کسب‌وکارها

«رامین چمنی»کارشناس حوزه هوش مصنوعی با تاکید بر اهمیت هوش مصنوعی در دنیای امروز گفت: استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکارها طی چند سال اخیر به‌شدت گسترش یافته و تبدیل به یکی از کلیدی‌ترین ابزارها برای بهینه‌سازی فرآیندها و افزایش بهره‌وری شده است. بر اساس گزارشی که توسط McKinsey در سال 2023 منتشر شد، 66 درصد از شرکت‌های پیشرو جهانی اعلام کرده‌اند که به‌طور مستقیم از هوش مصنوعی برای ارتقاء عملیات خود استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی می‌تواند از طریق بهینه‌سازی فرایندها، تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی رفتار مشتریان، به کسب و کارها کمک کند تا سریع‌تر و بهتر تصمیم‌گیری کنند.

 

بزرگترین مزیت‌های هوش مصنوعی در کسب و کارها

چمنی افزود: مزایای هوش مصنوعی درکسب و کارها به سه دسته اصلی، بهبود بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و ارتقاء تجربه مشتری خلاصه می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند با خودکارسازی وظایف تکراری، نیروی انسانی را از این کارها آزاد کند و آن‌ها را به کارهای استراتژیک‌تر و ارزش‌افزاتر مشغول کند. از طرفی، دیگر می‌تواند تحلیل‌های پیشرفته‌تری روی داده‌های مشتریان انجام دهد و با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، پیش‌بینی‌های دقیق‌تری درباره نیازها و ترجیحات مشتری ارائه دهد. این امر موجب افزایش دقت در تصمیم‌گیری‌ها و بهبود تجربه مشتری می‌شود.

 

کاهش چشمگیر هزینه‌ها با استفاده از هوش مصنوعی

این کارشناس ادامه داد : یکی از شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی برای کاهش هزینه‌ها بهره برده، Amazon است. این شرکت از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی زنجیره تأمین خود استفاده می‌کند. با استفاده از این الگوریتم‌ها، پیش‌بینی دقیق‌تری از تقاضای کالاها صورت می‌گیرد که منجر به کاهش هدررفت موجودی انبار و در نتیجه کاهش هزینه‌ها می‌شود. این روش باعث شده که Amazon تنها در سال 2022 حدود 15 درصد از هزینه‌های حمل و نقل خود را کاهش دهد تأثیر هوش مصنوعی در عملکرد کسب و کارهای مختلف  نشان داده که در بازه زمانی کوتاه مدت رضایت 90% مشتریان را به همراه داشته است.

آیا کسب‌وکارهای کوچک هم می‌توانند از هوش مصنوعی بهره‌مند شوند؟

چمنی با تاکید بر اهمیت فراگیر بودن هوش مصنوعی در آینده‌ی نزدیک افزود: یکی از تصورات غلط این است که هوش مصنوعی فقط برای شرکت‌های بزرگ کاربرد دارد، اما در حقیقت کسب‌وکارهای کوچک نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در دسترس همه هستند و می‌توانند بدون نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین، به کسب‌وکارهای کوچک کمک کنند و روند فروش، خدمات مشتری و حتی بازاریابی را بهبود بخشد. برای مثال، چت‌بات‌ها یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌های استفاده از هوش مصنوعی برای کسب‌وکارهای کوچک هستند که می‌تواند هزینه‌های پشتیبانی را کاهش دهد و تجربه بهتری برای مشتریان فراهم کند

  

چشم انداز استفاده از هوش مصنوعی در آینده چگونه خواهد بود؟

چمنی گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030، 70 درصد از شرکت‌های جهانی به‌طور کامل از هوش مصنوعی در فرآیندهای کلیدی خود استفاده کنند. هوش مصنوعی به زودی به یک جزء جدایی‌ناپذیر از استراتژی‌های کسب‌وکار تبدیل خواهد شد و بدون استفاده از آن، رقابت برای بقا در بازار دشوار خواهد بود.

وی افزود: برای نشان دادن تاثیر هوش مصنوعی بر کسب‌وکارها، می‌توان به چندین برند جهانی مانند،  Amazon ، Netfli، Google ، Tesla و Starbucks اشاره کرد که به‌خوبی از این فناوری استفاده کرده‌اند. در ایران نیز چندین شرکت و برند بزرگ از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. هرچند استفاده از این فناوری در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرو جهانی هنوز در مراحل اولیه است، اما چندین برند ایرانی به شکل موفقیت‌آمیزی این فناوری را در مدل‌های کسب‌وکار خود پیاده‌سازی کرده‌اند. شرکت‌هایی مانند دیجی‌کالا،اسنپ، تپسی، کافه‌بازار و دیوار توانسته‌اند هوش مصنوعی را در کسب و کارهای خود استفاده کنند و شاهد بهبود تجربه کاربری، پیشنهاد محصولات و بهینه‌سازی زنجیره تأمین خود شوند.

   

تولید محتوای خلاقانه با استفاده از هوش مصنوعی در کمپین تبلیغاتی

این کارشناس خاطرنشان می‌کند: کمپین تبلیغاتی واقعی وجود دارند که با استفاده از هوش مصنوعی طراحی و اجرا شده‌اند. کمپین هایی مانند "Nike's AI-Powered Shoe Ad" ، هوش مصنوعی که شرکت بزر گ نایکی برای طراحی تبلیغات کفش‌های جدید خود استفاده می‌کند، ، "Coca-Cola's AI-Generated Content"، هوش مصنوعی که کوکاکولا برای تولید محتوای تبلیغاتی خود از آن بهره می‌گیرد و "The Next Rembrandt"، که یک هوش مصنوعی قوی با تحلیل تمام آثار رامبراند نقاشی‌هایی خلق می‌کند که به طور کامل با سبک و تکنیک‌ همخوانی دارد و توسط یک تیم مایکروسافت و ING ایجاد شده است. هرکدام از این کمپین ها ساز وکار جداگانه‌ای برای خدمات رسانی به مشتریان دارند اما تمامی آنها به بهبود عملکرد و تولید محتوای خلاقانه منجرب شده است. در ایران نیز دو کپین تبلیغاتی محیطی پنیر کالین و کافه رستوران روکو بندرعباس توانسته‌اند از این فناوری بهره‌برداری کنند.

  

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها