مخابره پیام ایران به دنیا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

خواستار منطقه‌ای امن و متحد هستیم



مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، به منظور شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد.
  
    
به گزارش صبح ساحل،  این سفر با هدف تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در مسائل بین‌المللی و تقویت روابط دیپلماتیک با دیگر کشورها انجام شد. در این سفر، رئیس‌جمهور ایران با سران کشورهای مختلف دیدار و گفتگو کرد. از جمله این دیدارها می‌توان به ملاقات با دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس‌جمهور ترکیه، پادشاه اردن و رئیس جمهور تاجیکستان اشاره کرد. در این دیدارها، مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای، به ویژه اوضاع غزه و جنوب لبنان و جنایات رژیم صهیونیستی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. پزشکیان با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز دیدار و گفتگو خواهد داشت. 
رئیس جمهور ایران در دیدار با ویولا آمهرد، رئیس جمهور سوئیس، بر اهمیت گسترش تعاملات بین دو کشور تاکید کرد و از کمک‌های دارویی سوئیس به ایران در شرایط تحریمی قدردانی کرد. رئیس جمهور سوئیس نیز بر علاقمندی کشورش برای توسعه همه‌جانبه روابط با ایران تاکید کرد و نقش سوئیس در حمایت از منافع ایران را مهم دانست. در جریان این سفر، رئیس‌جمهور ایران در «اجلاس آینده» سازمان ملل نیز شرکت کرد. این اجلاس با هدف بررسی چالش‌های جهانی و تدوین راهکارهای مشترک برای آینده برگزار شد. پزشکیان در این اجلاس به اهمیت همکاری‌های بین‌المللی و نقش ایران در ایجاد صلح و امنیت جهانی پرداخت. 
وی در سخنرانی خود در این اجلاس اظهار داشت: "ما به دنبال جهانی عاری از سلاح هسته‌ای هستیم؛ بدون هیچ پیش‌شرطی!" وی همچنین بر اهمیت همکاری و تعامل بر اساس عدالت و صداقت برای مواجهه با چالش‌های کنونی و آینده تاکید کرد. 
صحبت‌های رئیس جمهور ایران تاکنون در این سفر با محوریت صلح و امنیت، رفع تحریم‌ها، تنش‌زدایی با کشور‌های غربی و ارائه برنامه دولت در حوزه سیاست داخلی مبتنی برحل منازعات میان گروه‌های سیاسی بوده است. وی با اشاره به شعار انتخاباتی خود برای مردم ایران، به جهان نیز این پیام را مخابره کرد که نه به دنبال افزایش اختلافات بلکه به دنبال راه‌حلی برای کاهش اختلافات باشیم. مسعود پزشکیان در اجلاس سازمان ملل تاکید کرد:«ایران خواستار منطقه‌ای قوی، متحد، امن و با ثبات است که در آن منابع کشورهای منطقه برای هم‌افزایی در جهت پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و رفع مشکلات مشترک مصرف شود». رئیس جمهوری  در دیدار با سران کشور‌ها رئیس شورای اروپا و دبیرکل سازمان ملل خواستار اتخاذ سیاست‌ها و اقدامات لازم برای کنترل جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان شد. 
توجه و تاکید رئیس جمهور ایران در اولین سخنرانی خود در سازمان ملل می‌تواند نقش مهمی در آینده ایران و حل مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای داشته باشد. در دوران گذشته نیز سخنرانی روسای جمهور تاثیر مهمی بر تغییر جامعه بین‌الملل بر کشورما داشته است. نکته قابل توجه در سخنان پزشکیان پرداختن به مسائل داخلی است که برخی کشور‌های خارجی و رسانه‌های معاند با پرداختن به آن سعی در ایجاد بحران و ایران هراسی داشته‌اند. 
رئیس‌جمهور با هوشمندی به دنبال کنار‌زدن این توطئه‌ها عمل کرده و امید است تاثیرگذاری مهمی در ساقط کردن پروژه ایران‌هراسی داشته باشد. پزشکیان در ادامه سفر خود دیدار‌های متعددی با ایرانیان مقیم آمریکا خواهد داشت. این دیدار‌ها همواره از سوی روسای جمهور ایران برای جذب سرمایه‌گذاران ایرانی و دعوت از نخبگان علمی برای حضور در کشور‌ صورت گرفته است.
این سفر و سخنرانی پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل به دنبال ارائه پیام روشنی از سوی ایران به جهان است."پیام ایران برای جهان، صلح و امنیت است". باتوجه به اینکه رئیس جمهور ایران دیدار‌های متعددی با سران کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی داشته است باید دید چه نقشی می‌تواند در بهبود روابط ایران با جهان داشته باشد و پیام وی تا چه حد مورد استقبال رهبران سیاسی جهان قرار خواهد گرفت. تنش‌زدایی از سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها از مهم‌ترین اهداف وی بوده است و اولین حضور وی در آمریکا به عنوان رئیس جمهور می‌تواند اهمیت زیادی در رسیدن به این اهداف باشد.
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها