در بازدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور مطرح شد:

پایان خام فروشی زمین‌های قشم



صبح ساحل-اقتصادی:مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور به اتفاق مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و هیات همراه از سه طرح آماده سازی 98، 74 و 65 هکتاری شهرک های مدرن در غرب شهر قشم بازدید کرد.
به گزارش صبح ساحل، با ممنوعیت خام فروشی زمین در قشم همزمان با دور اول فعالیت دولت تدبیر و امید، سازمان منطقه آزاد قشم در مشارکت با بخش خصوصی با واگذاری زمین خام در این طرح ها مشارکت کرده است.
سازمان منطقه آزاد قشم در طرح 98 هکتاری با 53 درصد، در 65 هکتاری با 52 و در 74 هکتاری با 47 درصد به ترتیب با شرکت تجارت گذرگاه شمالی قشم با 47 درصد، شرکت پدیده سازان قشم 48 درصد و شرکت سرریگ بندر با 53 درصد، مشارکت کرده است.
زیرساخت های دو طرح 98 و 65 هکتاری شامل آب، فاضلاب، انتقال پساب، شبکه آبیاری قطره ای برای فضای سبز، جدول گذاری، خیابان کشی، لوله گذاری کابل های شبکه برق و مخابرات، فیبر نوری، فضای سبز و برای نخستین بار در قشم ایجاد کانال برای جمع آوری آب های سطحی اجرا شده است.
بنا به این گزارش، عملیات آماده سازی پروژه 74 هکتاری در غرب شهر قشم هم تا کنون تنها حدود 25 درصد پیشرفت داشته است.
بازدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد
از مراحل طرح توسعه اسکله بهمن قشم
مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور به اتفاق حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از مراحل طرح توسعه اسکله بهمن بازدید کرد.طرح توسعه اسکله بهمن قشم از مهر ماه سال 1393 با هدف افزایش پهلوگیری شناورهای باری از 7 به 15 فروند با بیش از 650 میلیارد ریال اعتبار در دستور کار سازمان منطقه آزاد قشم قرار گرفت.
تاکنون این طرح با بیش از 400 میلیارد ریال هزینه 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مراحل بعدی آن نیز با نظارت کارشناسان معاونت فنی و زیربنایی در حال تکمیل است.
اجرای عملیات لایروبی، احداث سپرهای فلزی، احداث اسکله ها و ایجاد حوضچه مناسب و ایمن با هدف تسهیل در پهلو گیری شناورهای بزرگ، بخشی از اهداف این پروژه است که به اطلاع مشاور رئیس جمهور رسانده شد.
همچنین عنوان شد که کوبش سپرهای فلزی، اجرای سیستم سازه ای زیر ریل جرثقیل های زرافه ای، ایجاد عرشه و تیر پشتیبانی و دیوارهای پشت بند، میل های مهاری مربوطه و ملحقات اسکله از جمله فندرو بولارد از دیگر برنامه های اجرای این پروژه مهم در منطقه آزاد قشم است.با اجرای این طرح، علاوه بر پهلوگیری همزمان 7 لنج باری، امکان تخلیه و بارگیری برای هشت شناور بزرگ با ظرفیت 5 تا 10 هزار تُنی نیز فراهم می شود.
شرایط برای پهلوگیری شناورهای 5 هزار تُن در اسکله بهمن قشم تا دو ماه آینده و مراحل پهلوگیری شناورهای 10 هزار تُن هم در ایام دهه مبارک فجر آماده می شود.
تسریع در تخلیه و بارگیری کالا، افزایش واردات و صادرات کالای فعالان اقتصادی در قشم از دیگر اهداف اجرای این طرح بزرگ می باشد.
بازدید از دو طرح مشارکتی سازمان منطقه آزاد قشم
در شهر درگهان
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از سایت 155 هکتاری درگهان به عنوان طرح مشارکتی سازمان منطقه آزاد با 55 درصد و شرکت ابراج نوین سازه گستر قشم با 45 درصد که آماده سازی آن 50 درصد پیشرفت دارد، بازدید کرد.
 قرار است در این پروژه 843 قطعه واحد مسکونی ویلایی و بلند مرتبه، 180 قطعه واحد تجاری و خدماتی، فضاهای آموزشی و فرهنگی، فضای سبز، مراکز بهداشتی، زمین های ورزشی، مسجد و پارک بازی کودکان ساخته شود.
بخش اصلی مربوط به محوطه سازی، فاضلاب، جدول کاری، خیابان بندی، کانال های آب، برق و مخابرات، محوطه های مربوط به فضای سبز و پارک این مجموعه به پایان رسیده است.
دکتر بانک و تیم همراه همچنین در بازدید از طرح های مختلف در جزیره قشم، از روند پیشرفت پروژه 35 هکتاری درگهان که قرار است انبارهای مربوط به فعالان تجاری در آن ساخته شود نیز بازدید و از روند پیشرفت آن مطلع شد.
سهم سازمان منطقه آزاد قشم در این طرح 55 و سهم شرکت عمران دودولفین قشم 45 درصد می باشد که قرار است 241 قطعه انبار، سوله و سردخانه با ابعاد مختلف در سایت 35 هکتاری ساخته شود.  
جکت نفتی F18 در منطقه آزاد قشم به آب انداخته شد
جکت نفتی F18 که ساخت 100درصدی آن توسط متخصصان ایرانی شرکت پارس فراگام در منطقه آزاد قشم به پایان رسیده با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور و هیات همراه با هدف انتقال به منطقه میدان نفتی فروزان در جنوب غربی خلیج فارس و در نزدیکی جزیره خارک به آب انداخته شد.
 جکت نفتی F18 در میدان نفتی فروزان که منطقه نفتی مشترک ایران و عربستان محسوب می شود با هدف انجام عملیات حفاری انتقال 12 هزار بشکه نفت در روز نصب خواهد شد.
عملیات ساخت این سکوی یک هزار و 100 تُنی با 54 متر ارتفاع و طول و عرض 14 متر به همراه جکت F18 در ابعاد 24 X 25 با یکهزار تُن وزن که ماه آینده از منطقه آزاد قشم به میدان نفتی فروزان منتقل می شود از اواخر سال 1391 در این جزیره شروع شده بود.
سکویF18  به صورت کاملا اتوماتیک و از طریق ریموت بدون نیاز به حضور نیرو بر روی آن کنترل می شود و نخستین پروژه نفتی است که 100 درصد عملیات ساخت آن توسط مهندسان و کارشناسان ایرانی انجام شده است.
برای ساخت جکت و سکوی F18 و همچنین مراحل خطوط لوله و کابل مربوط به این پروژه 50 میلیون یورو سرمایه گذرای شده است.
شایان ذکر است که به طور متوسط بین 200 تا 250 نفر به صورت دائمی روی این پروژه عظیم نفتی فعالیت کرده اند.
بزرگترین سایت پرورش میگو در قشم
توسط دکتر بانک مشاور رئیس جمهور کلنگ زنی شد
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور پس از بازدید از دو طرح صنعتی قشم، کلنگ بزرگترین سایت پرورش میگو با ظرفیت دو هزار و 200 تُن را در غرب جزیره به زمین زد.
مزرعه پرورش میگو شرکت دریانوردان قشم در زمینی به مساحت 220 هکتار و طراحی 160 استخر یک هکتاری با حضور مرتضی بانک، حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و تیم همراه  به زمین زده شد.
با آماده سازی بزرگترین سایت پرورش میگو در قشم با سرمایه گذاری 200 میلیارد ریالی بومیان این  جزیره، سالانه دو هزار و 200 تُن میگو به ظرفیت تولید این آبزی در قشم اضافه خواهد شد.
بنا به این گزارش، مشاور رئیس جمهور همچنین از مزرعه پرورش میگو مروارید شکیل قشم با 110 میلیارد ریال سرمایه گذرای بومیان جزیره و طراحی 120 استخر یک هکتاری در 150 هکتار زمین  این مجموعه شیلاتی نیز بازدید کرد.
هم اکنون 30 مزرعه پرورش میگو این شرکت به طور کامل به بهره برداری رسیده که در دور اول برداشت سالانه این آبزی در خرداد ماه امسال 110 تُن میگو برداشت شد و آذر ماه امسال نیز محصولات پرورشی میگو این مزرعه به عنوان دور دوم برداشت ها به بازار عرضه می شود.
40 استخر دیگر این شرکت نیز به مرحله آماده سازی نهایی نزدیک شده و در نهایت قرار است هر سال یک هزار تُن میگو در دو نوبت از مجموع 120 استخر این مجموعه شیلاتی برداشت شود.
شرکت دُرنا مهر قشم نیز که هم اکنون با پنج قفس در زمینه پرورش ماهی با 120 میلیارد ریال سرمایه گذاری بومیان غرب جزیره قشم مشغول فعالیت است مورد بازدید مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور قرار گرفت.
سرمایه گذاران این شرکت موفق شدند گونه های با ارزش بومی شامل ماهی هامور و صُبیتی را در قفس های دریایی پرورش دهند.
مجموعه آبزی پروری دُرنا مهر قشم دارای سه سایت است که عملیات تکثیر ماهی (مولد سازی و تولید بچه ماهی) آن در سایت خشکی، اقدامات ذخیره سازی در سایت دریایی با 5 قفس و عملیات تعمیر و ساخت قفس این مجموعه نیز در سایت پشتیبانی آن انجام می شود.
بنا به این گزارش، ظرفیت اسمی تکثیر ماهی در قفس شرکت آبزی پروری دُرنا مهر قشم 5 هزار قطعه در سال و ظرفیت پرورش ماهی این شرکت نیز دو هزار و 400 تُن در سال می باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها