در پی مسمومیت اهالی سندرک در پی مصرف پیراشکی فله ای

شیرینی فاسد، کام 40 نفر را تلخ کرد



  صبح ساحل ، حوادث -   اعظم رام پیراشکی های فاسد 40 نفر از اهالی روستاییان سندرک را  مسموم  و  راهی مراکز درمانی کرد .  

 این شیرینی های  خوشمزه که باعث شده بود کام  تعدادی از روستای ها  را در چند ساعتی تلخ کند  در یکی از قنادیهای شهرستان میناب پخته شده و سپس بایک دستگاه کامیون غیر استاندارد در شرایط کاملا غیر بهداشتی به روستای پوم ارسال و در مغازه ها توزیع شده بود.  

 پدر الناز دختر بچه 5 ساله که بر اثر خوردن این شیرینی مسموم شده بود گفت: دخترم پس از شیطنت های کودکانه اش احساس گرسنگی کرد، بعدازظهر بود او از مادرش خواست به مغازه بروند و  در آنجا تنقلاتی خریداری کنند .

وی ادامه داد: پیراشیکی  تازه بود و  آن را خریداری کردیم ،  او  به همراه برادرش خوردند که دقایقی بعد هر دو حالشان بد شد ، پسرم پس از استراحتی کوتاه بهتر شد اما الناز که بی حال شده بود را به مرکز درمانی بردیم .

این مرد جوان با بیان این که شانس آوردم  مسمومیت فرزندانم  جزیی بود و سریع درمان شدند افزود: باید عامل این مسمومیت محکوم شود ، اگر آسیبی به فرزندانم می رسید من چکار باید می کردم ...فرهاد13 ساله نیز که به صورت سرپایی در بیمارستان میناب بستری شده بود گفت: ظهر بود وآفتاب تیز ، داشتم به سمت خانه حرکت می کردم که دیدم  در دست یکی از اهالی پیراشیکی  است ؛ راهم را به سمت  مغازه کج کردم و در آنجا چند پیراشکی و به همراه بستنی و دیگر تنقلات  خریدم . وی افزود: تنقلات را بین خواهر و برادرم تقسیم کردم، دقایقی گذشت احساس کردم حالت تهوع و دل پیچه دارم   و آنها هم حالشان بهتر از من نبود ، داروهای محلی هم اثر نکرد و سریع به مرکز درمانی رفتیم.

آنها پس از  تزریق سرم و دارو به صورت سرپایی در بیمارستان درمان شد و...

مراجعه افراد  به بیمارستان میناب 

 در همان ساعات اولیه خرید و مصرف این شیرینی،  13 نفر از اهالی روستاهای  سندرک به علت مصرف پیراشکی فله ای به بیمارستان میناب مراجعه و تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر محمد مورخ رئیس بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) میناب در این مورد  گفت: بر اثر فاسد بودن پیراشکی ها به جهت عدم رعایت بهداشت و همچنین حمل و نگهداری در گرما این مسمومیت به وجود آمده بود که 3 نفر از روستای گرو و 10 نفر از سندرک جزو مراجعه کنندگان به بیمارستان بودند.

دکتر مورخ افزود: در این بیماران از بچه 2 ساله تا خانم 30 ساله وجود داشتند که از این تعداد، 11 نفر بصورت سر پایی مداوا شدند و 2 نفر از اطفال 2 و 4 ساله بستری و جهت مدوا به بخش اطفال منتقل شدند.

وی اظهار کرد : بلافاصله و در کمترین زمان ممکن به دکتر محمد رضا حسینی زینلی مدیر شبکه بهداشت و درمان میناب جهت بررسی موضوع فوق اعلام شد .

طی تماس تلفنی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان میناب نیز  اظهار کرد: اکیپ ویژه از واحد بیماریهای شبکه بهداشت و درمان جهت بررسی موارد بهداشتی به روستای گرو و سندرک میناب اعزام شد.

 بررسی و تجسس برای شناسایی سریع بیماران 

با مراجعه به درب منازل

 کم کم مراجعان بر اثر مسمومیت به مراکز درمانی افزایش یافت و آمار به 40 نفر رسید. مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با اشاره به مسمومیت 40 نفر در روستای پوم از توابع سندرک گفت : بعدازظهر روز سه شنبه گذشته، گزارشی از طغیان مسمومیت غذایی در روستای پوم از توابع سندرک توسط مرکز بهداشتی درمانی سندرک اعلام شد ، به محض اعلام نیروهای واکنش سریع بهداشتی درمانی از میناب و سپس معاونت بهداشتی به منطقه اعزام شدند .

دکتر فاطمه نوروزیان گفت : به محض ورود همکاران مبارزه با بیماریها و بهداشت محیط عملیات بررسی و تجسس برای شناسایی سریع بیماران با مراجعه به درب منازل آغاز شد و همه مورد درمان لازم قرار گرفتند و از طرفی همکاران بهداشت محیط نیز با انجام بررسی های لازم منبع آلودگی را شناسایی کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به اینکه خوردن پیراشکی های فاسد علت اصلی مسمومیت افراد شده بود عنوان کرد : پس از بررسی های همکاران مشخص کردید توزیع و فروش پیراشکی های فله ایی تولید شده در یکی از قنادیهای شهرستان میناب و سپس ارسال با ماشین غیر استاندارد به روستای پوم باعث آلودگی این بیماران شده است .

نوروزیان گفت : به محض اطلاع با همکاری دادستانی قنادی پلمب شد و ماشین حمل پیراشکی ها هم توقیف گردید .دکتر نوروزیان در خصوص سن افراد درگیر گفت : سن افراد مبتلا از یکسال تا 23 بود که بیشترین آمار مبتلایان در حدود سنی 5 سال تا 15 سال بودند .

لازم به ذکر است در بررسی های صورت گرفته مشخص شد،تعداد کمی از بیماران نیز لواشک تاریخ گذشته مصرف کرده بودند .

دکتر نوروزیان عنوان کرد : از این 40 نفر 8 نفر به بیمارستان مراجعه کردند که دو نفر جهت تحت نظر بودن چند ساعت بستری شدند که در حال حاضر ترخیص شده اند .

شایان ذکر است طغیان در طی 24 ساعت با تلاش و مداخله فوری نیروهای بهداشت و درمان فروکش کرد و در حال حاضر مورد جدیدی از مسمومیت و بیماری وجود ندارد و حال همه بیماران خوب است .

مدیر روابط عمومی دانشگاه در خصوص پیشگیری از اینگونه موارد از هم استانیهای ارجمند خواست که هنگام خرید مواد غذایی به ویژه موارد غذایی فاسد شدنی حتما به تاریخ مصرف ، نوع نگهداری و پروانه ساخت و علامت استاندارد دقت نمایند و از خرید مواد غذایی فله ایی و بدون تاریخ و نام و نشان از دستفروشان و فروشندگان دوره گرد جدا خودداری نمایند .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها