تا 12 دی‌ماه

ذاتا فاقد عنوان در گالری مــرداد


نویسنده: صدف محمودی

«ذاتا فاقد عنوان» نمایشگاه تصویر سازی های ایران رحمانی ست که از جمعه 7 دی ماه در گالری مرداد  گشایش یافته و تا 12 دی ماه ادامه دارد.

ساعات بازدید از این نمایشگاه همه روزه از 17 تا 21 می باشد. به گزارش صبح ساحل در استیتمنت این نمایشگاه نوشته شده: زبان محملی است برای توهم جمعی بشری از توافق. هیچ  دو انسانی رنگ، فرم و شکل را عینا مثل هم نمی بینند و تجربه نمی کنند.

آنچه سبب می شود انسان ها، این گستره ناهمگون از اداراکات حسی را به پدیده های همسان تقلیل دهند، سر یکسانی آن به تواقق برسند و توهم جمعی از قابل طبقه بندی بودن را بسازند زبان است.

 اندیشه امتداد طبیعی مشاهده است. از این رو، زنجیر فوق الذکر زبانی، علاوه بر ادراکات، اندیشه را نیز محدود کرده است.

تلاش من حذف قید زبان از مشاهده است. شخصیت های این اثر-تاسرحد امکان- از توافق های حاصل از زبان پالوده شده اند.

نگاره های نمایشگاه  تصویری از جهان و از دید هستند، پیش از آن که تحت اثر پردازش ها زبانی، به نگاهی یکسان و سازگار بین افراد بدل شوند.شخصیت های این مجموعه، پدیده هایی منفعل نیستند.

تصویر من و شما نیز تحت اثر این پردازش های زبانی قرار می گیرد . از این سبب، چشم های هر شخصیت، بازتابی از تمایز بین یک سازوکار ادراکی و یک اندام حسی است. همه چشم درونی دارند که تصاویری منحصر به فرد می سازند، ولی چشم به عنوان یک اندام حسی، قربانی مناسبات زبانی و تقلیل گروهی پدیده ها به اسامی قابل تفاهم شده است.

 ایران رحمانی تصویرگر این نمایشگاه بیان کرد: من متولد 1375 و دانشجوی کارشناسی صنایع دستی در دانشگاه هنر تهران هستم. این اولین نمایشگاه انفرادی من است و پیش از این نمایشگاه در چندین نمایشگاه گروهی شرکت کرده ام.

 وی افزود: همانطور که در استیتمنت نمایشگاه نوشته ام از نظر من آدم ها مثل هم نمی بینند. مثلا ما توافق کرده ایم که به رنگ زرد بگوییم زرد. ما عادت کرده ایم به وسیله زبان سر هرچیزی به توافق برسیم .

دو نوع تصویر سازی در این نمایشگاه وجود دارد که یکی از آن انواع پرتره است. در پرتره ها سعی کردم بگویم هرکسی چشم درون خودش را دارد و در آن ها انسان ها را همانگونه که خودم می بینم بازآفرینی کرده ام.

 ایران رحمانی تصویرگر این نمایشگاه در پایان ادامه داد: در دیگر آثار نیز از المان ماهی استفاده کرده ام چرا که ماهی بخشی از هویت من است.

حتما اگر جای دیگری بودم از چیزهای دیگری الهام می گرفتم. لازم به ذکر است که کلیه آثار برای فروش می‌باشند. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها