دبیر شورای عالی فضای مجازی:

باید در حوزه پیام‌رسانی مستقل شویم



صبح ساحل ، اجتماعی - رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان این‌که پلت‌فرم‌ها امروزه سیاستگذاران و مقررات‌گذاران فضای مجازی‌اند، گفت: اکنون تنها سکوی پیام‌رسانی از ما گرفته شده اما اگر خودمان در این زمینه اقدام نکنیم، در حوزه‌های دیگری از جمله مالیات، بیمه، سلامت و آموزش هم جای ما را می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، سیدابوالحسن فیروزآبادی، با بیان این‌که شبکه ملی اطلاعات یک کار اضافه بر کارهای وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت است که انجام می‌شود، اظهار کرد: در کشورهای جهان شرکت‌های زیرساخت نقش سنگینی را برعهده دارند.

تولید، بازاریابی و نصب سیستم در سایر کشورها برعهده شرکت زیرساخت است، بنابراین در این زمینه تلاش می‌کنند تا از سایر کشورها عقب نیفتند.

وی ادامه داد: اپلیکیشن‌ها و پلت‌فرم‌ها و شبکه‌های موجود، شکاف عمیقی بین آمریکا و بقیه دنیا ایجاد کرده است. ما باید در راستای جدا کردن ترافیک داخل از خارج، ارزان و با کیفیت‌تر کردن ترافیک داخلی و مقابله با حملات گام برداریم. 

دولت الکترونیکی هم از آن مباحث متحول است که بعد از مدتی به آن دولت موبایلی و سپس دولت دیجیتال گفتند و از نظر من اکنون باید به آن دولت فضای مجازی گفت و همه‌ی ذی‌نفعان باید در این مسیر گام بردارند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تحولات صورت‌گرفته در تکنولوژی تصریح کرد: در سه دهه اخیر، حداقل سه نسل اینترنت تلفن همراه ایجاد شده است و تا سال ۲۰۲۰ میلادی نیز نسل پنج اینترنت تلفن همراه به‌صورت جهشی به بازار وارد می‌شود و ما نیز می‌توانیم نسبت به این روند و تحولات تکنولوژی جهان در حوزه ICT بی‌تفاوت باشیم.

در حوزه‌ی پیام‌رسان‌ها و 

سکوهای اینترنتی عقب هستیم

رئیس مرکز عالی فضای مجازی با بیان این‌که در حوزه پیام‌رسان‌ها و سکوهای اینترنتی عقبیم، گفت: ما اکنون تنها شاهدیم که سکوی پیام‌رسانی از ما گرفته شده اما اگر خودمان در این زمینه اقدام نکنیم، در حوزه‌های دیگری از جمله مالیات، بیمه، سلامت و آموزش هم جای ما را می‌گیرند.

سکوها امروزه سیاستگذاران و مقررات‌گذاران فضای مجازی و انحصاری هستند که می‌توانند از مزیت سرویس بهتر استفاده کنند و هرچه اطلاعات یک شرکت بیش‌تر باشد، می‌تواند سرویس‌های بهتر و ارزان‌تری را در اختیار افراد قرار دهد.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو تا سه سکو در کشور وجود دارد که در تلاشیم در ۱۰ سال آینده، این تعداد به ۱۰ تا ۱۲ سکوی انحصاری برسد. هرچه سکو بزرگتر شود، سرویس بهتری هم به کاربر ارائه می‌دهد.

 ما در تلاشیم تا در شبکه ملی اطلاعات مستقل باشیم اما بستگی دارد به این‌که چه سکوهایی را در اولویت قرار می‌دهیم و از چه مدل تجاری استفاده کنیم تا بتوانیم سرویس بهتر و ارزان‌تری به مردم ارایه کنیم و در غیر این صورت، از بین می‌رویم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها