امشب در گروه هنر و تجربه سینما ستاره شهر

مستند سریک اکران می‌شود


نویسنده: صدف محمودی

سريك قصه اسب قهرمانيست كه شهرتش را مديون صاحب سرشناسش (سردار آزمون )است .

اما اين همه واقعيت نيست چون اينجا ايران است و قهرمان چه انسان و چه حيوان براى بقايش بايد بيرون از ميدان بجنگد.«سریک» اولین مستند بهاره افشاری پس از سالها تجربه اندوزی در بازیگری است.

مستندی پیرامون سریک، اسب بازیکن مطرح فوتبال تیم ملی ایران و باشگاه های سپاهان، روستوف و روبین کازان، که همگی شاهد بازی های او در جام جهانی امسال بودیم. 

افشاری که پیش از ساختن «سریک» علاقه مند به طراحی لباس، مونتاژ و نقاشی بود، با ساخت «سریک» پا به دنیای کارگردانی گذاشت.

بازیگر نقش های جذاب در «سر دلبران»، «فاصله ها»، «تسویه حساب»، «صد سال به این سال ها» و «زندگی شیرین» با نخستین اثرش سراغ موضوعی آمیخته به هیجان و سرشار از ریسک رفته است.

هوشمندی افشاری در انتخاب موضوع با نگاهی به حواشی زندگی یک فوتبالیست مطرح روز در کشوری که نگاه اقشار مختلف آن به ورزش فوتبال است، از هوشمندی بالای او در انتخاب موضوع حکایت داردمستند «سریک» مستندی نه صرفا درباره اسب سردار آزمون، که اثری درباره خود سردار هم هست.

درباره پدرش، علایق کودکی اش به والیبال، شوخی ها و خلق و خوی بامزه اش، حمایت او از اطرافیانش و سخت کوشی سردار برای رسیدن به خواسته هایش.

مستند «سریک» مدیون فضاسازی فیلمبردار و به خصوص موسیقی تحسین برانگیز و تاثیرگذار کارن همایونفر است. موسیقی متناسب با هر صحنه و بیش از هر چیز مبتنی بر هیجان و ایجاد انگیزه و اشتیاق نه تنها برای دنبال کردن ماجرا، که بیشتر از هر چیز برای هر چه بیشتر دیدن حرکات و اندام اسب است.

«سریک» را می توان به عنوان نمونه مستند جالب و جذابی از جنبه تبلیغاتی هم  مورد واکاوی قرار داد. مستندی درباره اسب که این قدرت را دارد و می تواند برای آنها که شناخت و آشنایی با این موضوع ندارند، فرصت آشنایی فراهم آورد. از این نظر کارکرد اغلب داده های فیلم دگرگون می شود، چراکه با این زاویه نگاه، دارد به مخاطب، به خصوص طبقه صاحب شهرت و سرمایه، پیرامون نحوه خرید، نگهداری و درمجموع سرگرمی ای به نام اسب های وارداتی از بریتانیا پیشنهاد می دهد و او را در مجموعه مطالب تبلیغاتی - تجاری برای آشنایی و خرید، ترغیب و تشویق می کند؛ ژورنال کاملی از مکان، قیمت و نحوه خرید تا شیوه نگهداری، زیست و خدم و حشم از مربی و قشوکن گرفته تا مکان های خرید سوغاتی، کوبیدن نعل و ابعاد جذاب حمل اسب با اتومبیل و البته حواشی، هیاهو و مرارت هایی که از دور بسیار هم جذاب و باب طبع به نظر میرسد.

(منبع:  ماهنامه هنر و تجربه)نظر کارگردانمن بر این باورم که در جهان بعضی از کارها شما را به سمت خودش فرا می‌خواند و مانند یک تکلیف در برهه‌ای، مکلف به انجام آن می‌شوید. کارگردانی برای من از آن دست کارها بود. در طول سال‌هایی که در عرصه بازیگری، نقاشی و طراحی لباس فعالیت می‌کردم هیچ‌گاه حتی به این موضوع نمی‌اندیشیدم که روزی بر صندلی کارگردانی تکیه بزنم.

اما در نهایت دغدغه‌هایم مرا به سمتی برد تا این ردا را به تن کنم. مدت‌ها بود که دغدغه‌هایم شکل یک مثلث را به خود گرفته بود و هر بار یکی از اضلاع مرا به سمت خودش می‌کشاند. اولین ضلع آن مثلث موضوع قضاوت بود که می‌دیدم چطور خودم و جامعه پیرامونم با آن دست به گریبان هستند به همین جهت آن را در قالب یک نمایشگاه تجسمی با نام «دچار» ارائه دادم. ضلع دوم این مثلث قهرمان‌کشی بود.

حس کردم تنها موضوعی که می‌تواند من را بر آن دارد که از جلوی دوربین به پشت دوربین بروم. همین موضوع است و آخرین دغدغه از این سه ضلع هم سوتفاهم در روابط عاطفی که سعی می‌کنم آن را با شیوه دیگری به مخاطبانم ارائه دهم.

 سریک سرکش ما این روزها روی پرده سینما چهار نعل می‌تازد تا برای ما روایت کند مرز باریک بین قهرمانی و قهرمان‌کشی را.

در سینما ستاره شهر:

یکشنبه ۲۳ دی ساعت  ۲۰:۱۰

خرید بلیط انلاین: cinemasetareh.ir

حضوری از گیشه سینما 

رزرو تلفنی 07632238860 پنج عصر تا ده شب.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها