المــــاس صحرایی برای قطـــــر 2022



صبح ساحل ، اجتماعی - ترجمه:سامیه طهورنیان  یکی از پیشنهاداتی که در جام جهانی فوتبال 2022 که در قطر داده شد به تحقق پیوست .

این استادیوم شهری آموزشی که به آسانسور بزرگ(BIG LEFT) معروف است به تازگی به پایان رسیده است . این سازه عظیم و عجیب یک سری کابل های عظیم دارد  که بین  بین آسمان و زمین است .

در واقع این استادیوم عظیم با چند سری کابل بزرگ فلزی،  دو بالن فولادی بزرگ را بر روی خودش استوار نگه داشته است .این استادیوم در ارتفاع 30 متری از زمین و بین آسمان و زمین توسط چند کابل متصل است .

مردم و برخی از تصویر برداران که نماهای دور این سازه زیبا و عجیب را دیده اند به آن نام الماسی درصحرا یا الماس صحرایی لقب داده اند. این ورزشگاه در طی جام جهانی می تواند 40 هزار نفر را در خود جا بدهد که مشکل قطر برای تهیه جای گردشگران و تماشاچی ها را برطرف می کند . این سازه در غرب این کشور واقع شده است .

مهندسان این پروژه، معماری  آن را بر پایه معماری اسلامی و ترکیبش با مدرینه توصیف می کنند. نماهای مثلثی شکل با پیچش های زیبا و ترکیبش با شکل هندسی الماس ، زیبایی استادیوم را دو چندان کرده است.

ظاهرا این استادیوم با تغییر زاویه نور خورشید تغییر رنگ می دهد.البته الهام گرفتن از الماس به دلیل ویژگی های منحصربفرد الماس نیز بوده است. ویژگی چون دوام ، کیفیت ، انعطاف پذیری و تبدیل شدن به چیز ارشمند دیگری .

مهندسان ارزش این استادیوم را ارزش ورزش را  درآینده مردم قطر می دانند .ایده این پروژه از سال 2014 کلید خورد و ساخت آن از سال 2016 به اجرا در آمد و همانطور که مهندسان قول داده بودند در ابتدای سال 2019 تکمیل شد .

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بیست و دومین جام جهانی است که از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲  یعنی 30 آبان 1401 درکشور قطر برگزار خواهد شد. این اولین باری خواهد بود که کشوری عربی از خاورمیانه میزبانی این مسابقات را برعهده خواهد داشت.فیفا در سال ۲۰۱۰ در شرایطی به میزبانی قطر رای داد که آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا هم برای میزبانی جام جهانی فوتبال اعلام آمادگی کرده بودند.

جدّی‌ترین رقیب قطر برای میزبانی مسابقات استرالیا بود و همگان تا دقایق آخر با توجه به وسعت کم قطر و شرایط نامطلوب آب و هوایی شانس استرالیا برای میزبانی را بیشتر می‌دانستند اما قطر با توجه به لابی‌های احتمالی خود، ثروت عظیم گازی و رسانه‌هایش میزبانی این مسابقات را از استرالیا ربود.

نمایندگان فیفا پس از این انتخاب به دریافت رشوه‌های کلان از سوی امیر قطر متهم شدند.  با توجه به اینکه ماه‌های برگزاری مسابقات، مصادف با شروع تابستان در این کشور می‌باشد و دمای این منطقه در این موقع از سال دست کم به ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، با توجه به محاصره اقتصادی قطر و قطع روابط از سوی کشورهای امارات و عربستان سعودی که بخش از کالاهای مورد نیاز و مواد اولیه از طریق این کشورها تهیه می شد قطری ها برای تامین منابع و کالاهای مورد نیاز خود دچار مشکلی نشدند و از طریق دو کشور مالزی و چین مواد اولیه مورد نظر خود را به راحتی تامین نموده‌اند.

قطری ها همچنین با ساخت هتل ها، راه ها و اتوبان های جدید همچنین کلیه زیرساخت های مورد نظر جهت میزبانی از نخستین جام جهانی غرب آسیا بیش از ۴۵ میلیارد دلار هزینه کرده اند. پروژه رسمی مترو نیز در این کشور طی ماه های آتی افتتاح خواهد شد که بیش از ۳۶ میلیارد دلار هزینه داشته است.

 قطری ها در انتظار حضور بیش از یک و نیم میلیون مسافر و بازدید کننده از رقابت های جام جهانی خواهند بود که بر همین اساس برنامه ریزی گسترده ای جهت پذیرایی و میزبانی از میهمانان جام در نظر گرفته شده است.

بر این اساس علاوه بر هتل های متعدد و مجلل ساخته شده در ابتکاری بی سابقه مراکز اقامتی موقتی تحت عنوان خیمه های اقامتی با بالاترین و مناسب ترین امکانات ممکن برای اقامت بخشی از مسافران در نظر گرفته شده است.

همچنین بیش از ۱۲۰۰۰ کشتی تفریحی با قابلیت پذیرش اقامت مسافران روی آب های خلیج همیشه فارس بخشی از ظرفیت مورد نیاز را تامین می سازد که یک اقدام بی سابقه و در عین حال جالب توجه به نظر می رسد.

قطری ها بر این باور هستند که در سال ۲۰۲۲ بهترین و به یادماندنی ترین دوره جام های جهانی را با وجود تمامی محدودیت ها در این کشور کوچک برگزار خواهند کرد. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها