مدير كل حفاظت محيط زيست استان خبر داد:

تغییر سوخت نیروگاه های برق هرمزگان از مازوت به گاز



صبح ساحل ، حوادث - اعظم رام: "سهمیه  گازى كه به نیروگاه برق بندرعباس (توانیر) در حال حاضر داده می شود  15 درصد است كه سهمیه گاز این نیروگاه معادل یك میلیون مترمكعب در روز است و این در حالیست که این  نیروگاه  روزانه به 6میلیون و 500هزار مترمکعب گاز نیاز دارد". 

مدیر كل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان این مطلب را در جمع خبرنگاران بیان کرد و ادامه داد:بقیه سوخت مورد نیاز نیروگاه با مازوت تامین می شود که میزان آلایندگی آن بالاست.  مسیحی تازیانی با اشاره به  تغییر سوخت نیروگاه های برق هرمزگان از مازوت و دیگر سوخت های فسیلی به گاز  که از رویکردهای در حال اجرا برای کاهش آلایندگی نیروگاه ها است اعلام کرد: در این رابطه یك ماه پیش به استانداری نامه ای مبنی بر ضرورت افزایش سهمیه گاز نیروگاه ها ، ارسال كردیم  و استاندار نیز از دیسپاچینگ تهران پیگیر شد تا گاز بیشتری از تهران گرفته شودو در اختیار نیروگاه قرار گیرئد ، این موضوع همچنان توسط اداره کل حفاظت محیط زیست در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه صنایع بزرگ غرب گاز سوز است ، هیچگونه سوخت های سنگین استفاده نمی كنند  گفت:اغلب صنایع بزرگ غرب دارای  سیستم های پایش لحظه ای و مداوم (آنلاین) آلودگی در منابع زیست محیطی هستند  .

مسیحی از نصب سیستم پایش  آنلاین پساب و هوا در  14 صنعت از 25 صنعت تعیین شده  خبر داد و تصریح کرد: چهار دستگاه فعال پایش آلودگی هوای پرتابل(قابل حمل) نیز هم اکنون در شهرهای میناب، جاسک، قشم و بندر لنگه در حال استفاده است.

وی همچنین از خریداری دو دستگاه پایش آنلاین ثابت و نصب آنها در شهرهای جاسک و بندر خمیر تا پایان سالجاری خبر داد و اضافه کرد: یك ایستگاه سنجش برای رصد ذرات معلق امسال شروع به كار كرده است و 4 شهرستان با توجه به پنج نقطه پتانسیل ریزگردی و چهار دستگاه پورتابل خریداری شده است. 

صنایع غرب بندرعباس و 

صنایع آلاینده استان بار آلودگی زیادی دارند

 

مدیر كل حفاظت محیط زیست استان گفت: یک هزارو 700 واحد صنعتی، تولیدی و خدماتی در استان وجود دارد که حدود 800 واحد آن هم اکنون فعال هستند و از این تعداد درصد آلودگی(پسماند، پساب، و هوا )160 واحد طبق ممیزات موجود به طور مستمر پایش می شود و بعضی واحدها ماهانه یک بار و آنهایی که حساسیت کمتری دارند هر 3 ماه یک بار مورد پایش قرار گیرد.

مسیحی این را هم در سخنانش گفت که صنایع غرب بندرعباس و صنایع آلاینده استان بار آلودگی زیادی دارند و اثرات ان روی محیط زیست بیشتر است.

 تعطیلی  واحد های كارخانه آسفالت

 

مدیر كل حفاظت محیط زیست استان به انجام خود اظهاری صنایع اشاره داشت و گفت:تمام صنایع خود اظهاری را انجام می دهند و 70 درصد صنایع مشمول خود اظهاری پایش مستمر انجام می دهند.

مسیحی افزود:در این رابطه بر اساس آمار، 23 واحد آلاینده در سال 95 وجود داشته که  در سال 96 به تعداد ٩ واحد رسیده است.وی از تعطیلی  واحد های كارخانه آسفالت به علت عدم نصب بک فیلترنیزگفت: در حال حاضر صدور مجوز با توجه به وجود بك فیلتر ها است و این بك فیلتر ها اجباری شده است.

مسیحی از نصب بک فیلتر در 3 کارخانه گچ بندرخمیر  ، دو کارخانه در بستک ، دو واحد کارخانه در لنگه و پارسیان خبر داد و تصریح  کرد: 90 درصد کارخانه های گچ در استان دارای  بک فیلتر هستند.

 صدور مجوز به نیروگاه ها 

مدیر كل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان به صدور مجوزپروژه 22 اینچ صنایع انرژی بر، شامل نیروگاه خلیج فارس  و گاز استان، فولاد ، نیروگاه جدیدالحداث هرمز و... گفت: مجوز پروژه نیروگاه كلاس F ، 890 مگاواتى از محیط زیست كشور گرفته شد و طى آخرین مجوز این نیروگاه  تا تابستان سال آینده واحد 307 مگاواتى آن احداث خواهد شد.

مسیحی افزود:این مجوزها در راستای کمک به سایر نیروگاه های استان و همچنین جهت کاهش آلودگی نیروگاه بندرعباس بوده است. وی ادامه داد:واحد دوم آن نیز در سال 99 كامل و قرار بر این است كه براى باز سازی مجدد، هر واحد را از مدار خارج و تعمیر تا بار الودگی را كاهش دهد.

مسیحی با بیان اینکه به نیروگاه های متعددی در استان مانند نیروگاه حرارتی هزارو 300 كوهستك سیریك و 500 مگاواتى قشم مجوز داده شده است، خاطرنشان کرد: تعداد نیروگاه های گاز سوز بیشتر و بار مزوت سوز كمتر مى شود.

 ضرورت شناخت وضعیت زیست محیطی

غرب بندرعباس 

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان بر ضرورت شناخت وضعیت زیست محیطی غرب بندرعباس با توجه به تجمع صنایع در این منطقه نیز مطالبی بیان کرد و گفت: طرح بررسی زیست محیطی و مسائل اجتماعی مرتبط با حوزه محیط زیست غرب بندرعباس از چهار سال قبل به استانداری هرمزگان داده شده است. مسیحی ادامه داد:استاندار هرمزگان نیز سال گذشته این طرح را تایید کرده و پیگیری ها برای تامین اعتبار نیاز آن نیز همچنان ادامه دارد اما هنوز به نتیجه نرسیده است.وی بودجه مورد نیاز این طرح  را در  چهار سال قبل سه میلیارد و 500میلیون ریال اعلام کرد.

  4 روز ناسالم در بندرعباس 

مدیر كل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه بر اساس داده های ثبت شده توسط دستگاه های پایش از ابتدای سالجاری تاکنون ، چهار روز میزان ریزگردها بیش از میزان مجاز و در حد هشدار بوده است گفت:بندرعباس در سال جاری طی 4 روز، ریزگردها و آثار آن ثبت شده است و به نظر می رسد باید پایش مستمر صورت گرفته و در اختیار مسئولان استانی قرار بگیرد تا برنامه هایی برای پایش آلودگی داشته باشند.

مسیحی تاکید کرد: شهرستان هاى پارسیان، بندرلنگه و قشم  جاسک در برنامه توسعه آتی در حال رشد است، باید تصمیماتی برای كاهش الودگی هوا و راهكارهایی برای كاهش آثارریزگرد ها اتخاذ شود.

این مقام مسوول ادامه داد: باتوجه به اعتبارات اندكی كه برای هرمزگان تخصیص یافته است، بخشی به اثار شن هاى روان و ریزگردها و بخشی به صورت درخت های دست كاشت نگهداری مى شود تا برای مثال در شهرستان جاسك شن های روان بر كل منطقه تاثیر نگذارد.

  کنترل ورود پساب های صنایع

مدیر كل حفاظت محیط زیست استان در ادامه سخنان که به مناسبت روز هوای پاک(29 دی ماه ) سخن می گفت اشاره ای به تعداد مراکز معاینه فنی نمود و گفت:تعداد مراكز معاینه فنی در تمام شهرهای استان باید گسترش یابد. مسیحی یادآور شد: سنوات معاینه فنی برای خودرو های شخصی كاهش و به  ٤سال و  برای خودرو های عمومی به دو سال رسیده است و به صورت ادواری باید تكرار شود.

وی از کنترل ورود پساب های صنایع مطالبی ارائه نمود و گفت:  جزایر سیری و لاوان در لیست آلاینده هاى محیط زیستی هستند و پیگیری هاى لازم برای حذف این دو جزیره از لیست درحال انجام است.

مسیحی به سه موضوع بار آلودگی شهری اشاره ای داشت و گفت:   به ازای هر 100 هزار نفر 10 متر فضای سبز باید تخصیص یابد که این مقدار مربوط به شهرستان های میناب و بندرعباس است و همچنین  فرهنگ سازی برای استفاده از خودرو های جمعی نیز باید لحاظ شده و توزیع سوخت هاى یورو 4 در دستور كار محیط زیست قرار دارد. 

 

 

 

 

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها