در گفتگو با مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان مطرح شد

عــدم مشکلات زیست محیطــی ســایت های پرورش میگو به شرط رعایت قانون



بحث توسعه مزارع پرورش میگو در شرق بندرعباس یکی از بحث های پر چالش در خصوص مشکلات زیست محیطی  و آمایش سرزمینی است  که این روزها شاهد اظهار نظرهای مختلف  مردم و مسئولین در این رابطه  هستیم .

آبتین امیری عضو شورای شهر بندرعباس در ماه گذشته  به پروژه مزرعه پرورش میگو در ساحل شرقی بندرعباس انتقاد داشت  که این پروژه  مشکل زیست محیطی دارد، به نفع شهر بندرعباس نیست و باید به جایی منتقل شود که به محیط زیست شهری آسیب نزند.به گزارش مهر ، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت:از آنجایی که میزان آلودگی های مختلف مزارع پرورش میگو در نواحی ساحلی بالاست، حتی الامکان این ‏مزارع با فاصله از مناطق شهری باید ایجاد شود و احداث این مزارع چسبیده به شهر هیچ توجیهی ندارد. امیری  از سازمان محیط زیست و دستگاه های اجرایی و نظارتی خواست که  در جهت مصالح و سلامت عمومی برای جابجایی این پروژه ورود کنند .به گفته وی در ناحیه شرقی ‏بندرعباس بدلیل یک جریان آبی شرقی ، غربی پساب مزارع پرورش میگو وارد مناطق ساحلی شهر بندرعباس خواهد شد و ‏مشکلاتی را برای کل ساحل شهر بندرعباس ایجاد خواهد کرد.

همچنین صمد حمزهای رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای شهر بندرعباس در نشست هشتاد و نهم شورای شهر،ایجاد  سایت پرورش میگو در منطقه شهری مجاور اسکله نخل ناخدا را ‹بزرگ ترین فاجعه زیست محیطی تاریخ هرمزگان› دانست و گفت: در این باره به استاندار نامه نوشته ایم و دلیلی وجود ندارد ثروت عمومی و آینده شهر در خدمت خواص قرار گیردگزارش ایرنا حاکیست .مشاور شهردار بندرعباس در امور ساحل و دریا اظهار داشت: بر اساس پایش های انجام شده، انواع آلودگی ها در ساحل بندرعباس وجود دارد که ورود این آلاینده ها به ساحل و دریا وضعیتی بحرانی را به وجود آورده است.حمزهای افزود: بسیاری از کارهایی که در ساحل بندرعباس انجام شده مکان یابی مناسبی ندارد و درباره آثار زیان بار و آلایندگی استخرهای پرورش ماهی و میگوی در حال احداث در ساحل شرقی بندرعباس به استاندار گزارش کامل داده شده است.

وی تصریح کرد: پساب حوضچه ها و استخرهای پرورش میگو دارای مواد مضر و باکتری زا از جمله آمونیاک است که بیماری زا بوده و مشکلات زیادی ایجاد می کند وعلاوه بر آن با این اقدام های ساحل شرق بندرعباس به ساحل گلی تبدیل می شود و ریزدانه ها را افزایش می دهد.

کیانوش جهانبخش عضو دیگر شورای شهر بندرعباس نیز گفتگو با ایسنا  با اشاره به مشکلات زیست محیطی در این رابطه گفت که  به خودی خود چنین صنایعی و رویکرد آن آسیب پذیر نیست، محیط زیست نیز با ابهام اعلام کرده است که در واقع ارزیابی های زیست محیطی برای احداث مزارع پرورش میگو انجام شده است. اما نکته ای که باید به آن توجه شود بحث حائز اهمیت آمایش سرزمینی است. وی بیان داشت: بندر عباس به شدت مورد هجمه و یورش توسعه صنایع از سمت غرب است و با این اقدام آسیب جدی به جهت زیست محیطی به شهر وارد می شود و شرق بندر عباس نیز اخیرا به سمت توسعه مزارع پرورش میگو در حال حرکت است که از چند منظر حائز اهمیت است.

 تعهد محضری مبنی بر رعایت الزام های زیست محیطی در سایت های پرورش میگو

  این موضوع را در جلسه مطبوعاتی هفته گذشته حبیب مسیحی تازیانی مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان  مطرح شد و وی در این مورد توضیحاتی را داد مبنی بر اینکه از سرمایه گذاران جدید، تعهد محضری مبنی بر رعایت الزام های زیست محیطی گرفته شده است که اگر ضابطه هایی محیط زیستی، برای هر سایت پرورش میگو لحاظ شود و حوضچه ها با سیستم های بیولوژیکی کنترل گردد هیچ مشکل زیست محیطی ایجاد نمی کند و برای کاهش بار آلودگی ها  دردریا اگر این فیلترهای بیولوژیکی در استخرها ایجاد شود حتی  نزدیک به 70درصد بار آلودگی ها کاهش پیدا می کند.مسیحی  با اشاره با وجود  دو سایت بزرگ پرورش میگو (سایه خوشه در لنگه وکلاهی در میناب) گفت:  گرچه در بعضی  مواقع  این دو سایت استانداردهای ما را  پاس نکردند اما  در بعضی مواقع نقش موثری در کاهش بار  آلودگی  داشتند . وی  این را هم اضافه کرد: این قضیه را نادیده نمی گیریم که اگر  ضوابط و مقررات  زیست محیطی در مزرعه  پرورش میگو رعلیت شود شاهد کاهش آثار بار آلودگی محیط  خواهیم بود. مسیحی   نوع تغذیه میگو ، احداث حوضچه  ماند به اندازه کافی، استفاده از فیلترهای بیولوژیکی  درون  حوضچه ماند شامل   کشت صدف، کشت جلبک یا استفاده از سایر آبزیان که می تواند این بار آلودگی را  به عنوان جیره غذایی استفاده کند را ازضوابط و مقررات زیست محیطی خواند.

 تکمیل سایت های پرورش میگو

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان سابقه صدور مجوز برای احداث سایت های پرورش میگو در شرق شهر بندرعباس شامل (شور اول و دوم) را مربوط به سالهای 81 و 82 دانست که از نظر محیط زیست فاصله و استقرار آن تا بخش مسکونی شهر رعایت شده است . مسیحی  از مطالعات زیست محیطی زمین های مورد بحث از شوراول تا سواحل میناب در همان دهه  هشتاد مطالبی بیان کرد که  اراضی شرق بندرعباس به علت نوع بافت خاک و شیب بسیار ملایم بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط اداره کل شیلات هرمزگان به عنوان یکی از مناطق مستعد پرورش میگو شناسایی شده است و این امر یکی از عوامل مهم صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست شد البته در همان زمان به علت رکود شدید صنعت پرورش میگو ،عملیات فیزیکی احداث سایت های واگذاری در شور اول و کولغان ناتمام رها شد ولی  اخیرا سرمایه گذاران   با رونق دوباره این صنعت شیلاتی  و بهبود وضعیت کسب وکار و... تصمیم به تکمیل سایت های رها شده گرفتند .

 واگذاری واحدهای پرورش میگو با شرط و شروطها

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان ،واگذاری واحدهای پرورش میگو از نظر محیط زیست منوط به ارائه گزارش مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی و رعایت کلیه ضوابط و استانداردهای لازم اعلام کرد که  تهیه گزارشهای ارزیابی محیط زیست شامل موضوعات اجتماعی و اقتصای اعم از جمعیت، اشتغال، سرمایه گذاری و... و شرایط فیزیکی منطقه اعم از توپوگرافی، زمین شناسی و... نیز بیولوژیکی منطقه اعم گونههای جانوری و گیاهی، مناطق حفاظت شده محیط زیست و رودخانهها و ... که توسط مشاوران  دارای صلاحیت انجام و درکمیته زیست محیطی استان مورد بررسی و داوری قرار میگیرند و در صورتی که گزارش طرح مزبور ایراد یا مغایرتی نداشته باشد تاییده مشروط با رعایت ضوابط محیط زیستی در جهت کاهش اثرات و پیامدهای ناشی از فعالیت طرح بر محیط زیست مجوز صادر خواهد شد.

 دیدگاه عدم  اثبات علمی ،دیدگاه عوام است

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در خصوص این سوال که آیا حرکت جریان آب دریا از شرق به غرب (به طرف شهر) عمق کم آب سواحل این منطقه که مزارع میگو در آن قرار دارد ، آیا پساب حوضچه ها به ساحل شهر بندرعباس میرسد یا نه؟ گفت:حرفی  که در خصوص این موضوع  زده می شود باید اثبات علمی داشته باشد تا آنکه این اثبات صورت نگیرد این دیدگاه  ،دیدگاه عوام است  چرا که  باید کاملا  روی  موضوع احاطه داشته باشیم  و بدانیم آیا توان وبرد  اکولوژیک منطقه می تواند میزان بار آلودگی ایجاد شده را در  منطقه کنترل کند یا نه و ...این سوالهای هست که باید جواب علمی داشته باشیم و بر مبنی آن نتیجه بگیریم.مسیحی در رابطه با انتقاد افراد درباره آلودگی دریا و محیط زیست ناشی از ایجاد مزارع میگو گفت: در این خصوص که این پروژه ها در شرق بندرعباس  باعث آلایندگی دریا  و ایجاد پساب می شوند هیچ مقاله نوشته نشده ولی  در این مدت خود کارشناسان محیط زیست و سایر مراکز علمی  این موضوع را مورد پایش قرار دادند و راهکارهایی در این زمینه ارائه شده که اگر انجام شود از ضرر محیط زیستی جلوگیری می گردد ولی این را می دانیم که  آن طوری که قاچاق سوخت روی  آلودگی دریا اثربدی  گذاشته پرورش میگو هنوز آثار مشهودی را نداشته است.

عدم سیستم آنلاین واحدهای پرورش میگو

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان از اعمال تمهیدات و الزامات  قانونی در برابر آسیبهای زیست محیطی ناشی از سایتهای پرورش میگو گفت:  از آنجایی که اکثر توانمندی های پرورش میگو در حاشیه تالابهای ساحلی و جنگلهای مانگرو قرار گرفته و از نظر زیست محیطی حایز اهمیت است لذا اعمال تمهیدات لازم جهت کاهش اثرات سوء به صورت سختگیرانه توسط سرمایه گذاران و نظارت این اداره کل اعمال می شود.مسیحی یکی از مهم ترین  این الزامات قاونی را نصب سامانه پایش آنلاین در سایت پرورش میگوها دانست و یادآور شد:بر اساس قانون باید واحدهای  در حال احداث، درزمان  بهره برداری  این سامانه پایش را  داشته باشند که محیط زیست بتواند آنلاین رصد کند واز  زمانی که جهاد کشاورزی استان، نامه بهره برداری این واحد را برای ما می فرستند از نظر ما این واحد به  بهره برداری رسیده است.وی البته این را هم اشاره کرد که یک و سوم این واحدها که در  امسال شروع به فعالیت نمودند این سیستم آنلاین را ندارند ولی در دستور خرید دارند.

 جرایم سخت در انتظار متخلفان محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در پاسخ به این سوال که چنانچه مزرعه داران میگو ، الزاماتی که محیط زیست گذاشته است(مثل حوضچه های ماند یا استفاده از مواد خاص ، کاشت حرا و....) را به هر دلیلی رعایت نکنند ، در صورت تخلف آنها توان ، قدرت اجرایی و ابزار شما در برخورد با آنها چیست ؟اظهار داشت: اخیرا آیین نامه قانونی مربوط به تالاب مصوب شده  که بسیار سخت گیرانه  است که  مستقیما محیط زیست از طریق واحدهای قضایی  وارد عمل می شود و متخلف را محکوم به پرداخت جریمه سنگین می کند. مسیحی تصریح کرد:اگر بر روی همین سایت ها ضوابط سختگیرانه زیست محیطی اعمال شود در واقع بخش عمده ای از آلودگی های پساب به دریا نفوذ نمی کند و به طورتقریبی بار آلودگی کنترل شده ای را می توان در خود دریا پایش کرد.

 عدم مشکل پساب مزارع  میگو در بندرعباس 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پاسخ به سوال دیگر اینکه آیا با اطمینان می توانید به همشهریان خود تضمین بدهید که پساب مزارع میگوی حاشیه شرقی بندرعباس تخت هیچ شرایطی و به هیچ وجه برای مردم بندرعباس و ساحل شهر در حال و آینده مشکلی ایجاد نمی کند؟ گفت: در حال حاضر این اطمینان را به مردم می دهم که هیچ مشکل زیست محیطی در این رابطه در بندرعباس نداشته باشیم  و در آینده نیز اگر ضوابط های محیط زیستی بر  مبنی چهار چوب قانون رعایت شود آثار تخریب  زیست محیطی منطقه ،بسیار کم  دیده می شود.

مسیحی با بیان اینکه سایت های پرورش میگو آیا آلاینده باشند جز صنایع آلاینده قرار می گیرند نیز عنوان کرد:  هر واحد تولیدی و صنعتی  فرقی نمی کند کدام گروه باشد گروه  کشاورزی، شیمایی ویا فلزی ، پس از اینکه تشخیص داده شود که آلاینده هستند جز صنایع آلاینده ها قرار  می گیرد و بر اساس قانون با آن واحد برخورد می شود.

 موافق توسعه عادلانه در منطقه هستم

  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در قبال این سوال که اگر بدون در نظر گرفتن موقعیت شغلی تان ، خود را به عنوان یک شهروند عادی بندرعباسی تصور کنید، با ایجاد مزارع پرورش میگو در حاشیه شهر بندرعباس موافق هستید پاسخ داد: اگر در خور هر منطقه، روند توسعه عادلانه   و متوازین در کنار هم  ایجاد شود مانند  گردشگری  در کنار شیلات و سایر منابع آن منطقه یا  کسترش جوامع محلی وشغل های وابسته به تالاب و... موافق هستم چرا که توسعه تک بعدی در منطقه جواب نمی دهد.البته وی در سخنانش اولویت اول محیط زیست استان در پهنههای ساحلی و تالابی، گردشگری دانست  که  فعالیتهای توسعه شیلاتی در اولویت بعد قرار میگیرد.

صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها